הרשות להגנת הצרכן מקבלת שיניים: תוכל להטיל עיצומים כספיים

ועדת הכלכלה אישרה סעיפים בהצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן, לפיהם הרשות תטיל על עבירות חמורות קנס של 50 אלף שקל לתאגיד ו-35 אלף שקל לעסק יחיד

הרשות להגנת הצרכן היא אולי גוף מלא כוונות טובות, אבל נטול שיניים וסמכויות עקיפה לגבי מרבית העוולות הצרכניות שאנו מכירים מקרוב מדי. את המצב הזה מנסה לתקן ועדת הכלכלה של הכנסת, שאישרה היום (ב') סעיפים נוספים בהצעה הממשלתית לתיקון חוק הגנת הצרכן, לפיהם תוכל הרשות להטיל על עבירות הליבה החמורות עיצום כספי בגובה 50 אלף שקל לתאגיד ו-35 אלף שקל לבעל עסק יחיד, ועל עבירות החמורות פחות - 25 אלף שקל לתאגיד ו-10,000 שקל לבעל עסק יחיד.

מטרת הצעת החוק המתוקנת היא להרחיב את סמכויות הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, ולהעניק לרשות סמכויות אכיפה ופיקוח וסמכויות להטיל עיצומים כספיים על מי שיפר את החוק.

ח"כ יואל חסון, שמילא את מקומו של היו"ר כרמל שאמה-הכהן בראשות הישיבה, טען כי לא הגיוני שחברות גדולות שלא יסמנו מחיר, למשל, יקבלו אותו עיצום כמו מכולת שכונתית.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק-טירי, הסבירה כי לשם כך נקבעו שני מדרגים לעונשים, ובנוסף לכך ייקבעו תקנות הפחתה, שבמסגרתן ניתן יהיה להפחית את העיצום בהתאם לקריטריונים שייקבעו בתקנות.

בעניין זה אישרה הוועדה את הצעת ח"כ חסון כי תקנות ההפחתה, שיקבע שר התמ"ת בהסכמת שר המשפטים, יובאו לאישור הוועדה.

מי שנעמדו על רגליהם האחוריות היו כמובן נציגי החברות עצמן. נציגת התאחדות התעשיינים, עו"ד רונית פרל, מחתה על האפשרות להטיל את העיצומים גם בעקבות "טעויות טכניות" - מה שעלול להביא לטענתה לסגירת עסקים קטנים.

היועצת המשפטית של מגה, עירית פיליפ, טענה כי החוק דווקא חושף את העסקים הגדולים לסיכון גדול יותר, שכן הם מנהלים סניפים רבים; והיועץ המשפטי של שופרסל הוסיף כי הרשתות הגדולות לא יוכלו להימנע מאפס טעויות.

על כך השיב ח"כ חסון כי הרשתות לא יכולות לקחת אחריות על הכול חוץ מטעויות: "אתם מעסיקים את טובי רואי החשבון ועורכי הדין כדי לא לשלם שקל אחד יותר ממה שאתכם צריכים למס הכנסה למשל", טען, "ואתם מאוד יעילים בעולם הזה - עכשיו מבקשים מכם להיות יעילים גם בהתנהלות מול הצרכנים". הוא הוסיף וציין כי עולם העסקים משתנה, וגם הצרכנים משתנים, מודעים לזכויותיהם ועומדים עליהן.

עוד אישרה הוועדה היום כי הפרות חוזרות ונמשכות של החוק יובילו להגדלת סכומי העיצום. במקרה של הפרה נמשכת יתווסף לעיצום סכום של 25% מהעיצום על כל יום הפרה.

כמו כן קיבלה הוועדה את עמדת ח"כ חסון כי הקנס על הפרה חוזרת, שבוצעה בתקופה של עד שנתיים לאחר ההפרה הראשונה, יעמוד על פי 1.5 מהסכום על ההפרה הראשונה.

נציגי רשתות השיווק טענו כי לא יצליחו למנוע את הטעויות החוזרות, במיוחד במקרים של פעם בין המחיר על המוצר במדף למחיר בקופה, וכי הרשתות יספגו עיצומים במיליוני שקלים.

ח"כ חסון הגיב ואמר כי "פער מדף-קופה הוא לא גזירת גורל - תצטרכו להשתפר מאוד, אבל אתם תתגברו על זה. הבעיה שלי היא שהלקוח משלם על הטעויות שלכם. אתם הבאתם את הרגולציה על עצמכם, כי התנהגתם כך בשוק פרוע".