גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיש ההוא, יצחק שמיר

שיתביישו בליכוד מהנוכחות הדלילה מול ארונו. כמה מנהיגים כבר היו להם

יום שני בבוקר, כנסת ישראל בירושלים. ארונו של יצחק שמיר ז"ל יוצב עוד מעט באולם שאגאל כדי שהציבור יוכל לעבור על פניו. בכניסה למשכן הוצב שלט אזהרה לכוהנים, שהרי המת מטמא, כמו אישה במחזור להבדיל אלף אלפי הבדלות.

למרות שאני בן למשפחת כוהנים, אני מחליט לקחת את הסיכון שלי ונודר שעד שיקום בית המקדש, כלומר מחר בבוקר, אעבור במקווה ואטהר. מלבד זאת, כל מי שעוקב אחרי החדשות יודע שהמשכן הזה מלא בדברים טמאים הרבה יותר מגופת ראש הממשלה לשעבר.

אני מגיע מוקדם. הצלמים עוד מתמקמים ואנשי הרבנות ומשמר הכנסת מקבלים תדריך ועורכים חזרות אחרונות. אני למד שהתוכנית המקורית הייתה לשים את הארון בחוץ, אבל בגלל מזג האוויר הוחלט להיכנס פנימה. מתחילים להכניס את האזרחים המעטים שכבר הגיעו, אבל מבקשים מהם לא לעמוד בשורה הראשונה, השמורה לחברי הכנסת. כמה מהם כבר כאן, מירי רגב, דני דנון, נחמן שי, זבולון אורלב, אנסטסיה מיכאלי, ניצן הורביץ.

בדיוק בעשר על הדקה מוכנס הארון לאולם, עטוף בדגל ישראל ונישא בידי שישה מאנשי משמר הכנסת בכפפות לבנות. מאחוריו הולכים בני משפחת שמיר ויו"ר הכנסת ריבלין. על הדמיון של יאיר לאביו נכתב המון, אבל בעיניי הבת, גלעדה, דומה לו לא פחות. מאוחר יותר, כשתהיה בלוויית אביה, ייפרצו לביתה גנבים.

נוכחות של מת בחדר תמיד משנה את האוויר ואת האווירה. זה לא רק המת עצמו, זה המוות כולו, זה המפגש עם הסוף. מאחר שלא מדובר במוות פתאומי או נורא, אין אפשרות להתחבא מאחורי הלם או זעם. נשאר רק לעמוד מול הסוף הסופי ולהרכין את הראש. שקט יורד על האולם כמו שמיכה והאנשים מחשבים את קצם לאחור.

זה רגע טהור של חיים ועצב והוא לא מופרע גם כשאנשי משמר הכנסת השלומיאלים בקצת מסתבכים בלקחת את הסיבוב עם הארון. להפך, זו תזכורת לכך שהחיים נמשכים, ובעוצמה: אל מול המוחלטות והשלמות ההרמטית והברורה של המוות מציבים החיים את הפגמים הקטנים, את הבלבול, את הטעות, את מה שיכול היה לקרות ולא קרה. ומנצחים בכל פעם מחדש.

המשפחה תופסת את מקומה, הזרים מונחים למרגלות הארון, ח"כים ואזרחים עומדים כתף אל כתף כשריבלין סופד לשמיר. ריבלין מקריא כמה משפטים ממכתב נורא יפה שכתב שמיר לאשתו ממחנה המעצר באריתריאה. מכתב מלא באהבה - אהבה רכה ורומנטית כשהוא פונה לאהובתו ואהבה נוקשה ויוקדת כשהוא כותב על המדינה. אני מתרשם עמוקות. פעם ידעו לכתוב מכתבים.

חייל אלמוני נצחי, מסיים ריבלין. הח"כים מתחילים לעבור על פני הארון. קשה שלא לתהות עד כמה היו מתכווצות גבותיו של שמיר אל מול הצעקנות, הגסות, הריקנות, הרשעות והבורות של כמה מהח"כים שעברו ויעברו היום מול ארונו.

הפער בין אלה שהיו לאלה שעכשיו

הפער הזה צורב בעין. הוא צורב כשאהוד אולמרט אומר ששמיר היה מדינאי, לא פוליטיקאי ולא עסקן, איש ישר כסרגל. הוא צורב, הפער הזה, כשאנסטסיה מיכאלי עוברת על פני הארון. הוא צורב כשדני דנון מתראיין לתקשורת ומדבר על השקט והרצינות של שמיר. אני ניגש אליו ומצביע בפניו על הפער העצום בין מה שהוא אומר ומה שהוא עושה, אבל דנון, כך נדמה, לא מבין שאני מדבר עליו.

זה נכון, הוא אומר לי, היום באמת יש אווירה שהמנהיגים מושפעים ולא משפיעים. יש אווירה של בדיקת דופק לפני פעולה. אבל אדוני, אני מנסה שוב, תסתכל על הליכוד. אני באופן אישי, אומר דנון, הולך עם האמת שלי. בהמשך היום הוא כבר יקרא להקמת מרכז מורשת יצחק שמיר.

מיכאל בן ארי מגיע גם הוא לעבור על פני הארון. הוא היה המנהיג הליכודניק האחרון, אומר לי, אחריו כבר לא היה הבדל בין הליכוד לאחרים. מה אתה זוכר ממנו, אני שואל. חיוך עולה על פניו של בן ארי וקולו מתרכך. אני גדלתי עליו, על דמותו כמפקד הלח"י שברח מאריתריאה בתוך מכלית דלק ורק גביני עיניו הסגירו אותו לבריטים. מגיע גם שבח וייס. אהבתי אותו מאוד, הוא אומר, למרות חילוקי הדעות.

אני פוגש את נחמן שי שנזכר בימים של מלחמת המפרץ הראשונה, שי היה דו"צ, שמיר היה רה"מ. הוא נתן לי לעשות את העבודה, אומר שי, ולמרות שהיה איש של כוח, הבין שלפעמים עדיפים האיפוק והדיפלומטיה. רפי איתן מגיע, אבל דווקא האיש שיש לו את הסיפורים הכי מעניינים, לא רוצה לדבר.

מגיעים עוד ח"כים, אבל בהחלט לא הרבה. ומה יש להלין על הח"כים כשגם האזרחים לא מגיעים. לא נעים, אבל הנוכחות דלילה עד דלילה מאוד. המשפחה הלכה גם היא. אני יוצא החוצה, פוגש את דניאל ביטון ממשמר הכנסת ואנחנו משקיפים על הרחבה הריקה, קלנועית אחת עושה שאטלים מהשער לכניסה עבור הזקנים המעטים שמגיעים. אתה זוכר מה היה פה ברבין, הוא אומר, מיליון איש ביום אחד. ועכשיו תראה מה זה.

אני מנסה לברר עם עוד כמה אנשים, ח"כים, שוטרים ואזרחים, את דעתם על הנוכחות הדלילה. כולם אמרו, ובצדק, שהאיש לא בא בציבור כבר כמעט עשרים שנה. זה נכון מאוד, אבל אם עשרים שנה זה כל מה שצריך כדי להישכח כמעט לגמרי, אז אל תגידו לי יותר שום דבר על עם הנצח שמתגאה בזיכרון הארוך שלו. ובאשר לליכוד, שיתביישו. היו צריכים להביא אלפי אנשים באוטובוסים. כמה מנהיגים כבר היו להם?

אני פוגש את אסתר ואת דליה, ירושלמיות מבוגרות שבאו לחלוק כבוד אחרון. הערצנו אותו, הן אומרות, הוא ידע לעמוד על המילה ולשמור על העם היהודי. אלה היו שעות קצת עצובות, השעות שהעברתי במשכן מול הארון. ככל שיש פחות אנשים בחדר, גדלה נוכחות המוות בו. אבל היו גם רגעים אחרים, חד פעמיים ומלאי הוד, כמו חבורה של קייסים אתיופים שהגיעו, בלבוש מסורתי ושמשיות צבעוניות, ונשאו את קולם בשיר מול הארון. אתיופים זקנים, הא לך אנשים עם זיכרון ארוך. הם עמדו שם ושרו מין קינה א-טונאלית ארוכה ומתמשכת עם מוטיבים היפנוטיים חזקים. זה הכניס את כל הנוכחים לכמה דקות של מצב תודעתי שונה, מין ריחוף מדיטטיבי כזה.

אחרי כמה שעות אני יוצא משם והולך הביתה לראות את ההלוויה הממלכתית בטלוויזיה. ביציאה אני נזכר איך הייתי רואה את שמיר הולך-רץ-טס בטיילת כששני מאבטחים צעירים דולקים אחריו בקושי. יהי זכרו ברוך.

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

זירת הפיגוע סמוך לשער הפרחים / צילום: דוברות מד''א

שני פיגועים - בהפרש של דקות: שני לוחמי מג"ב נפצעו

המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • כל העדכונים 

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"