פוגל: "אם יעלו מסים, ההכנסות יירדו ונעמיק את המשבר"

אישים בכירים במשק יצאו נגד עודף הרגולציה, נגד הפופוליזם של האוצר ונגד שטחיות התקשורת

"אין שום צורך להעלות מסים. להיפך. אם תעלו את המסים, ההכנסות ממסים ירדו ונעמיק את המשבר", כך אומר אהרון פוגל, יו"ר קבוצת הביטוח מגדל ובעבר מנכ"ל האוצר, שהשתתף אמש בפאנל שעסק ברגולציה ובמדיניות הממשלה במסגרת ועידת "עדיף" והמסלול האקדמי המכללה למינהל.

פוגל אמר עוד, כי "דרישות המחאה עולות כסף, ועל משקל 'יתנו יקבלו' כפי שהם רגילים, באוצר יעלו בגלל זה מסים לכולם". בפאנל השתתפו גם אייל גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד רה"מ ומנהל רשות החברות הממשלתיות, ויואב להמן, לשעבר המפקח על הבנקים בבנק ישראל.

פוגל הוסיף כי "כולנו מבינים שאנו עוסקים בעודף רגולציה ולא ברגולציה, בעודף צדקנות ולא בצדק, ובעודף דמגוגיה. כל זה יחדיו מוביל אותנו למיתון מסוג חדש, ואנו כבר בעיצומו".

"אל תאמינו שהמצב בעולם גורם לזה. רוב מה שקורה במדינה נובע מעודף רגולציה וצדקנות ומרצון למצוא חן בתקשורת", המשיך פוגל, "הרגולטור משפיע פי כמה יותר מכל ממשלה על המשק, והפוליטיקה מנסה להחמיר יותר מהרגולציה כדי להראות כמה היא צדיקה".

"הבנקים - קרטל"

גבאי בחר לעקוץ את מערכת הבנקאות ואת בנק ישראל, ואמר כי "הבנקים לא צריכים את איגוד הבנקים. בשם היציבות יש מי ששומר עליהם - כמעט הקרטל הגדול ביותר בישראל".

הוא הוסיף והתייחס לדברי פוגל: "לא מעלים מס באוצר מרצון לחנך. חלק ניכר מהסיפור של המחאה הוא ש'מישהו אחר צריך לשלם'. אבל, כל מי שמכיר את מערכת המס יודע שגם אם נכפיל את המס על העשירים, לא נראה מזה כסף. צריך לדעת שרק שלושה וחצי עשירונים משלמים מס בישראל, ואם מעלים מסים ישירים אז אותו מגזר יצרני ועובד ישלם הכל. העלאת מסים ישירים אינה צודקת ולא חכמה וזה ידחוף אותנו עוד יותר להאטה".

יואב להמן התייחס לרגולציה, ואמר כי "יותר קל להכביד את עול הרגולציה אחרי משבר, אבל זו לא חוכמה. דווקא בתקופות הטובות לתת את הנטל הרגולטורי זה יותר נכון, אבל גם יותר קשה... ועדיין, הרגולטורים באופן אינסטינקטיבי באים לאחר משבר עם דרישות הון חדשות, ואז נוצר מחנק אשראי".

ביקורת נוקבת על התקשורת

חברי הפאנל התייחסו גם לבעיית החוסר משילות של הדרג הפוליטי וביקרו, בין היתר, את התנהלות העיתונות. "התקשורת עושה הרבה רעש ומשפיעה, וכאשר התקשורת הופכת להיות מאוד מונוליטית וכשאתה יודע מה תקרא אצל כל הכתבים זה מזיק", אמר גבאי.

לדבריו, "המושג של אג'נדה הפך להיות מאוד קיצוני, ומי שאומר שבירושלים לא קוראים עיתונים - טועה". פוגל, ציין כי "התקשורת היתה אמורה להביא אינפורמציה ופרשנויות. עם הזמן התפתחה האג'נדה והבעיה היא שעם האג'נדה איבדו את האתיקה. תראו מה זה עושה - על פוליטיקאים ורגולטורים היא בוודאי משפיעה, כשיש שכר ועונש לפיו אם אתה בעמדה של העיתון אתה מרואיין ואם לא אתה מטרה".