הרשות להגנת הצרכן יוצאת נגד הקונספט "מתנות חינם"

קוראת לחברות ישראדיל, עסקה נוחה וקנייה טובה לצרכן לחדול משיטת השיווק המטעה - שמפילה בפח בעיקר צרכנים מבוגרים

לא מעט צרכנים, בעיקר מבוגרים, נופלים בפח כאשר מוצעות להם "זכיות" ו"מתנות חינם" שעבורן הם מחויבים בסוף בדמי משלוח מופרזים ובסכומי כסף שונים. ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן יוצאים היום נגד שלוש חברות הפועלות בשיטת השיווק הזו - ישראדיל, עסקה נוחה וקנייה טובה לצרכן - וקוראים להן להפסיק לפעול בשיטת השיווק הפסולה.

כבר במאי 2010 התריע "גלובס" מפני חברות שונות הפועלות באותה השיטה: נציגי מכירות מפתים לקוחות לקבל מתנה חינם, משכנעים אותם לחתום על עסקאות או להזמין מוצרים יקרים בהליך המתואר על ידי הלקוחות כמלחיץ במיוחד - ולאחר החתימה מערימים קשיים על ביטול העסקה או מחייבים את הלקוחות בקנסות גבוהים. בארגוני הצרכנים מקבלים מאות תלונות מדי שנה כנגד החברות והשיטה, המגלמת בתוכה, כפי שמתארים במועצה לצרכנות, ניצול מצוקה של הצרכן והפעלת השפעה בלתי הוגנת. האכיפה, מנגד, כלל לא הייתה בנמצא עד כה ויש לקוות כי המהלך הנוכחי הוא פתח למיגור התופעה.

על פי בדיקת הרשות להגנת הצרכן, במקרים רבים מחויב הצרכן בכרטיס האשראי בגין דמי משלוח בעשרות שקלים או בתשלום של מאות ואלפי שקלים עבור מוצרים ושירותים המסופקים לו שכלל לא הזמין. החברות על פי הטענה אינן ממלאות אחר חובתן בחוק ואינן מגלות לצרכנים את תנאי העסקה על כל פרטיה, לרבות מחיר המוצר או השירות, טרם ביצוע העסקה - וגם בדיעבד אינן טורחות לשלוח מסמך המציין את כל פרטי העסקה שבוצע.

גם כאשר פונים הצרכנים הנפגעים לחברה לשם ביטול העסקה, הם נתקלים על פי ממצאי הרשות בקשיים רבים ולעתים קרובות גם בסירוב החברות לבטל את העסקה ולקבל את כספם בחזרה. זאת למרות שהחוק עומד לימינם של הצרכנים ומאפשר זכות ביטול בתוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת טופס גילוי פרטי העסקה.

הממונה על הרשות, עו"ד תמר פינקוס: "על ציבור הצרכנים להימנע מלהתפתות להבטחות בדבר מתנות חינם ולא למסור מספר כרטיס אשראי עד שאין בידם את מלוא פרטי העסקה. הרשות דרשה מהחברות לחדול לאלתר משיטת השיווק המטעה ולעמוד בדרישות החוק בעסקאות המתבצעות במכירה בטלפון ובאתרי האינטרנט השונים".

מחברת ישראדיל נמסר בתגובה, באמצעות עו"ד רותם שפירא: "מרשתנו הינה חברה ותיקה ומובילה בתחום השיווק הישיר. משרתנו מקפידה לפעול בהתאם לחוק, לכבד את קהל לקוחותיה, לשמור על סטנדרטים גבוהים של יושרה ושמירה על פרטיות הלקוחות. חברתנו אינה מציעה מתנות לקהל לקוחותיה ואינה פונה ללקוחות בהתאם לגילם, אלא פונה ללקוחותיה באופן רנדומלי לחלוטין. החברה הגיבה לטענות הרשות להגנת הצרכן באופן פרטני ומקפידה לפעול בשיתוף פעולה מלא עם כל רשות במקרה של תלונה או טענה פרטנית. לחברה אלפי לקוחות מרוצים ואם לקוח מעוניין לבטל עסקה, החברה מחזירה את כספו בהתאם לחוק".

מחברת קנייה טובה נמסר בתגובה: "פניית הממונה על הרשות תמוהה, הואיל ומרשתנו נמצאת בבדיקה קפדנית ועדכנית של נציגי משרד התמ"ת ואף קיבלה מאותם נציגים קריטריונים שונים לשיפור השירות. נראה שנפלה טעות והממונה על הרשות לא תיאמה את פנייתה לעיתונכם לפני בירור בנוגע לפעולות השיפור הנ"ל".

מעסקה נוחה נמסר בתגובה: "אנו פונים ללקוחות טלפונית ומציעים להם מגוון מוצרים מוזלים בדמי משלוח בלבד, ובנוסף גם מוצרים לרכישה. אין באפשרותנו לחייב ולבצע עסקה ללא פרטי כרטיס אשראי שמסר הלקוח. אנו מקפידים ליידע את הלקוח בסכום הכללי ובמספר התשלומים לחיוב. הלקוח מקבל את המוצרים עם חשבוניות שבהן נרשם בפירוש סכום החיוב והתנאים לביטול עסקה. כמו כן, ידנו קלה על ההדק בזיכוי הלקוחות ומעולם לא הערמנו קשיים בעת שלקוח ביקש לבטל עסקה".