אין על מי לסמוך כדי להתחיל מחדש

סקנדל ריבית הליבור בברקליס הוא שלד אחד מרבים שמשקשקים בארון המשבר

המניפולציה בריבית הבין-בנקאית מסוג ליבור (Libor), כבר גבתה את קורבנה הראשון. בוב דיימונד, מנכ"ל ברקליס בנק הבריטי, נאלץ להתפטר, ולסגור קריירה מבריקה בחריקת בלמים רעשנית במיוחד. כוכב העל של המערכת הפיננסית הבריטית הודה שהוא ידע על העניין, ושכנראה יפתחו הליכים פליליים בסופו של דבר.

מדובר בדיווח כוזב על גובה הריבית שהבנקים המעורבים מימנו את עצמם במהלך 2008, כאשר העולם היה כמרקחה, וכאשר אותה ריבית הרקיעה שחקים. משמעות דיווח כוזב זה, הורגשה מייד בשני תחומים: בהתנהגות המניה של ה"שקרנים", וברווחים על נגזרים שונים שהיו תלויים באותה ריבית.

דיווח מוטעה על ריבית נמוכה יותר מהאמיתית, דהיינו דווח מטעה על מימון זול יותר, מיטיב מאוד עם מוסד פיננסי, במיוחד בימים קשים, כמו אלו שהיו ב=2008 שבהם התבשרנו מידי יום על קריסות בפועל ובכוח של אלה.

טענתו של בוב דיאמונד, בפני ועדת החקירה, נחלקה לשניים: תחילה, הוא גינה את התנהגות הדילרים שלו, אשר עשו את העבודה ה"שחורה" ודיווחו על הריבית לשוק ולרגולציה. עם זאת - שימו לב - הוא גם טען שברקליס לא עשתה זאת לבד, אלא שבמערכת הפיננסית הבריטית, האירופית, והעולמית, כולם עשו דברים דומים, במטרה לתת בטחון למשקיעים המודאגים.

נכון שקצת מאוחר היום לעסוק בדבר שנעשה ב-2008, אבל לדעתי העניין אינו במקרה של ברקליס, או אפילו בדיווח הכוזב השיטתי לגבי ריבית הליבור. העניין הוא בגילוי הדרגתי של השלדים המתחבאים בארון המשבר.

עד 2007 לא הוטל ספק ביושרם של המוסדות הפיננסיים. מאז, שלב אחר שלב, הולך אמון זה ונמס כחמאה בשמש. תחילה בשל הקריסות, שנבעו מהימורים פרועים וחסרי רסן, ולאחר מכן בשל הפעילות ה"מוזרה" של טריידרים המצליחים לגרום לנזקים בהיקף מיליארדים, כאשר מובטח לנו שקיימת מערכת ניהול סיכונים מצוינת.

ניתן להמשיך ולהזכיר את לקיחת הכספים מחשבונות לקוחות, אשר הוגדרו כ"נפרדים" (Segregated) (MFGlobal), ועכשיו מתגלים גם שקרים, אשר כולם לכאורה ידעו עליהם, ואשר קבעו ריביות דמיוניות לגבי הרבה עסקים הנמצאים מחוץ לעולם הבנקאי.

ככול שמעמיק חוסר האמון במוסדות הפיננסיים כך צומחת הרגולציה, ועימה מחנק הניירת, וגרימת הנזק האדיר לשוק החופשי. אני רואה את קריסת האמון בבנקים הבינלאומיים כתופעת לוואי בלתי נמנעת מן המשבר, אבל זו רק התחלת החשיפה של השלדים.

ככול שהמשבר יעמיק, וזה יקרה, ולמרות מאמצי הנגידים והפוליטיקאים, נגיע למצב שאפילו אם תיפתר בעיית החוב המעיקה, יש חשש שלא יהיה לנו על מי לסמוך כדי להתחיל מחדש.

והנה העדכון הטכני השבועי עבור מדד המניות האמריקאי, S&P 500 , בעזרת הגרף היומי שלו (על מצבו עד יום שישי האחרון):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

יום השישי החולף, בו פרסום נתוני התעסוקה הרעים, נתנו סיבה טובה למדד לרדת מתחת לרמת התמיכה החשובה 1360. זה כמובן בא אחרי יום ירידות, ובסה"כ אנו רואים עכשיו תיקון יורד מעניין, של העלייה הדרמטית שבאה לאחר כינוס מנהיגי אירופה. (1 סגול).

האם ההתפתחות הזו משנה משהו לגבי המצב הכללי של המדד כפי שתיארתי אותו כאן שבוע שעבר? ממש לא. המדד הזה עדיין במצב של מגמה רשמית עולה (זוג של שיאים ושפלים), וזאת במסגרת תעלה די ברורה, המכילה את התנועה של המחיר בצורה סבירה.

כמו כן, אציין את האינדיקאטורים הנותנים שוב רוח גבית חיובית מאוד: ניתן לראות איך מדד כניסת הכסף (2 סגול) ממשיך להשתפר משבוע לשבוע, ואיך המומנטום (3 סגול) גם הוא ממשיך לעלות כאשר אין בו סטייה, ואפילו לא בהיסטוגרמה שלו.

גם על פי ספרורי הגלים, המדד עושה את המצופה לחלוטין, כאשר את תחילת גל 2 עולה ראינו בשפל של תחילת חודש יוני, וכרגע המדד מבצע את גל C עולה, של Zigzag די קלאסי במבנהו.

להערכתי הצנועה כמובן, אני רואה את סוף גל C זה, סביב 1390 (מלבן סגול), עקב היותה רמה זו התנגדות די קשה, והיותה גם תיקון קצת יותר משני שליש. חציה מטה של הגבול התחתון של התעלה העולה, בכחול, תבטל את ההערכה האופטימית, ותכניס את הפסימיות המחודשת לתמונה.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.