העלבון והכעס של עד המדינה

אם אפילו רבע ממה שעד המדינה בפרשת הולילנד אומר הוא אמת, אזי מצבנו מעולם לא היה כה נורא

עלבון וכעס, הם שני המניעים המרכזיים שבגינם התיישב בשבוע שעבר עד המדינה במשפט פרשת הולילנד, ש"ד הקשיש, איש אלף הפרצופים ואלף הסנטרים, על כיסא שבדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בת"א, והחל לספק את נקמתו בשותפיו לשעבר, שהפכו לאויביו. ואת הנקמה הוא מגיש, עד כה, כשהיא צוננת.

עדותו של ש"ד מספרת סיפור בלתי ייאמן, על חבורת גברים שאין מכובדת ממנה - ראש ממשלה לשעבר וראש עיר לשעבר ואנשי עסקים, ועל גברת אחת עם זקן - שהקימו בירושלים מונומנט נדל"ן עצום ומכוער, שהוא כמו טקס אשכבה לכל מה שהיה יפה בארץ הקודש.

והטקס, כדרכם של טקסים, לא היה בא לעולם בלי מימון. כמה מיליונים ניתנו לראש העיר ולסגניו, ארון קודש מהמאה ה-18 נקנה עבור העמותה שבטובתה חפץ ראש העיר לשעבר, וכורסא, תמונות, תכשיטים, לראש לשכת ראש העיר, ומה לא. והכול הסתדר: האיילות הוברחו, העצים נכרתו, והפרויקט גדל וגדל, עד שכיסה את צלע ההר הירוק לשעבר והתנשא מעליו, מעלינו.

את שאריות כבודו ואת כל כובד משקלו מקדיש ש"ד לעדות. "גם ככה אני בא לקראת ביהמ"ש מעל ומעבר. לפי המלצת הרופא, מזמן לא הייתי צריך להיות פה. אני רק רוצה להישאר בחיים עד גמר עדותי", התוודה באחד הימים.

הוא שקרן, הוא נבל, הוא בדאי וגוזמאי, טוענים 13 הנאשמים לגבי ש"ד, ורק אחד, השופט דוד רוזן, יקבע בבוא היום אצל מי האמת. מי שמסכים עמם הוא דווקא ש"ד, שמיטיב להעיד על עצמו מכולם: "עשיתי הרבה מעשים עברייניים... אני רמאי, אני שקרן, אבל אני לא אידיוט" אמר בבית המשפט. "הפעם באתי לומר את האמת".

המביט מהצד אינו יכול שלא לחוש אי נוחות גדולה מהמופע שמתגלה לעיניו, וזו אינה נגרמת רק בשל מושבי העץ הנוקשים והישנים של אולם הדיונים. בין היתר, היא נובעת מכך שעם כל יום עדות של ש"ד, הולך ומתברר כי העבריין העיקרי בפרשת הולילנד, האיש שיזם וחולל את התוכנית המושחתת לקידום פרויקט הולילנד, ולמעשה הדיח לכאורה את יתר הנאשמים בפרשה למעשים העברייניים, לעולם לא יובא למשפט.

במקום זאת, הוא יושב עכשיו על ספסל העדים, וכמו אותו נוצרי מאמין שמתוודה בפני הכומר על חטאיו, "שופך" בפני השופט רוזן את חטאיו וחטאי שותפיו, שנמשכו על פני יותר מעשור.

אבל ש"ד הוא לא נוצרי מאמין, אלא יהודי ניצול שואה, שאת ילדותו העביר במחנה ריכוז ובמנוסה מהצורר הנאצי. ש"ד אינו מתוודה על חטאיו כדי לטהר את נפשו, אלא (מלבד העלבון והכעס) מאותה סיבה שבגינה רקם את תוכניות השוחד שעליהן הוא מעיד כעת: כסף.

אם אפילו רבע ממה ש-ש"ד מספר על נבחרי הציבור שלנו יתברר כאמת, אז מצבה של ארץ הקודש, ומצבם של אזרחיה, מצבנו שלנו, מעולם לא היה עגום יותר.

עבריין מורשע

אהוד אולמרט הוא לא הנאשם המרכזי שעומד לדין בגין לקיחת שוחד במשפט פרשת הולילנד, אך החשוב והבכיר שבהם. עד כה התייצב אולמרט למשפט הולילנד כראש ממשלה לשעבר ואדם שמעולם לא הוטל בו רבב פלילי.

ביום ג' יכריע ביהמ"ש המחוזי בירושלים במשפטו האחר של אולמרט, שבו הוא עומד לדין בגין מירמה והפרת אמונים בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות. אם יורשע אולמרט במשפטו בירושלים, תהיה לכך השפעה דרמטית על מעמדו במשפט פרשת הולילנד. למעט שולה זקן, יהיה אז אולמרט היחיד מבין נאשמי משפט הולילנד, שהוא כבר עבריין מורשע.