למה מפחידים אותנו במחסור בחשמל?

רק צירוף נדיר של תקלות שיתרחשו בעת ובעונה אחת בשלוש יחידות ייצור גדולות של החברה יצליחו להביא אותנו בכל זאת למצב של מחסור בחשמל

"הולך להיות קשה בשבוע הבא ובקיץ הקרוב", כך בישר לאומה יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל לפני שלושה ימים. האירוע, מסיבת עיתונאים חגיגית בהשתתפות כל המי ומי במשק החשמל: שר האנרגיה, ראשי חברת החשמל ונציגי רשות החשמל - כולם הגיעו כדי לבשר לציבור שהפעם זה כנראה יקרה - הפעם נחטוף את נשק יום הדין, את הפסקת החשמל היזומה, "המאולצת" בשמה החדש, שתופעל כאן לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה.

בסוף השבוע עוד היה נדמה לרגע שקריאות ה"זאב, זאב" עומדות להתממש. שורת תקלות בתחנות הכוח הגדולות של החברה בחדרה ואשקלון, העלו את מפלס החרדה. כמה כלי תקשורת שלקחו את רון-טל וחבריו ברצינות רבה מדי, מיהרו כבר להכריז על מחדל החשמל.

אבל כשהגיע יום ראשון הנורא התברר לפתע שממש לא חסר חשמל. למרות התקלות, למרות גל החום, אמורה יכולת ייצור החשמל של המשק לעלות בכ-700 מגה-ואט על הביקוש הצפוי בשעות השיא.

זו רזרבה מכובדת של יותר מ-5% מכושר ייצור החשמל. רק צירוף נדיר של תקלות שיתרחשו בעת ובעונה אחת בשלוש יחידות ייצור גדולות של החברה יצליחו להביא אותנו בכל זאת למצב של מחסור בחשמל.

מסרים מפחידים

מאז ינואר מפיצים משרד האנרגיה וחברת החשמל התרעות, אזהרות ושאר מסרים מפחידים על הצפוי לנו בקיץ. בפועל, לא ממש התנהלה כאן מלחמה על כל מגה-ואט נוסף. הצעות של ספקים להטיס לישראל גנרטורים נדחו בנימוס.

הצעת משרד הביטחון להעמיד גנרטורים נוספים נענתה בשלילה, בגלל שהייתה כרוכה בעלות של 15 מיליון שקל. רק במאי נזכרה חברת החשמל לפרסם מכרז לרכישת גנרטורים, אך המכרז נגנז בגלל לוחות הזמנים לא-ריאליים. היה גם ניתן לזרז את הקמתם של שדות סולאריים בהיקפים של עשרות מגה-ואטים. היזמים מתחננים כבר חודשים לאישורים אך הביורוקרטיה מתנהלת בקצב שלה.

למסע ההפחדות הייתה לפחות תרומה חיובית אחת, בכך ששכנע צרכנים להפחית את צריכת החשמל. אך משום מה נדמה לנו כי המסע נועד להשיג מטרות נוספות, פחות מוצהרות ויותר שנויות במחלוקת.

הראשונה היא היערכות לוועדת החקירה או לדוח מבקר שעשויים להתרגש על קברניטי משק החשמל, אם בכל זאת יקרה כאן הבלתי צפוי ותיפול עלינו עלטה. השנייה היא לשכנע את דעת הקהל בצורך בהקמת תחנות כוח נוספות, על חשבון המדינה, או יותר נכון על חשבונו של צרכן החשמל.

מתברר שהאוצר צדק

שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו תומך בדרישות חברת החשמל ללא סייג. לא מזמן הוא הציע לממן הקמת שתי תחנות כוח נוספות שיופעלו בגז. לאיזה צורך? לא ברור. בשנה הקרובה ייכנסו לפעילות שתי תחנות הכוח הפרטיות הראשונות בישראל וכושר ייצור החשמל יגדל ב-10% נוספים. אבל חברת החשמל בשלה.

בכל מסיבת עיתונאים מזכירים ראשי החברה כמו מנטרה את תחנה D, תחנת כוח דו-דלקית שאמורה להיבנות באשקלון בעלות משוערת של יותר מ-3 מיליארד דולר. מדובר בתחנה לא-כלכלית, שגם אם בנייתה תתחיל היום, היא לא תסתיים לפני שנת 2015.

בנוסף לה דוחפת חברת החשמל הקמת תחנה קטנה יותר באלון תבור. בעבר דובר על החברה לישראל של עידן עופר שתשתתף בהקמת התחנה. היוזמות היומרניות של חברת החשמל מוקפאות נכון להיום בהוראת משרד האוצר.

ועדה בראשות מנכ"ל האוצר קבעה כי אין צורך בתחנה באלון תבור ונציגי האוצר בוועדות התכנון מתנגדים ל-D לאחר שמצאו שהעלות העודפת שלה על פני תחנת רגילה תגיע ל-8 מיליארד שקל. היום התברר שמשרד האוצר צדק.