הערכה: הבחירות בפברואר; נדחתה הצעת חוק לפיזור הכנסת

נתניהו יעדיף להרחיק את הבחירות מהאירועים האחרונים על רקע מציאת חוק טל ויעדיף סדר יום אחר לבחירות ■ הצעת חוק לפיזור הכנסת ברוב של 53 חברי כנסת אל מול 27 מתנגדים

הודעת קדימה על פרישתה מהקואליציה אמש האיצה את ההערכות במערכת הפוליטית כי הבחירות הבאות לכנסת יוקדמו. הבוקר יו"ר האופוזיציה היוצאת, ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) מסיבת עיתונאים בכנסת ובה קראה לראש הממשלה להגיע לתאריך מוסכם לבחירות.

יחימוביץ', שתפרד בימים הקרובים מהלשכה ומהמאבטחים לטובת יו"ר קדימה, ח"כ שאול מופז, הציעה לקיים את הבחירות בעוד כארבעה חודשים, ב- 27 בנובמבר. "ביבי בוא לבחירות, זה הדבר הצודק, זה הדבר הנכון והראוי שמגיע למדינת ישראל וזה היה צריך להתרחש לפני חודשיים", אמרה יחימוביץ' במסיבת העיתונאים שכינסה בכנסת. "יש לנו תאריך הגיוני. הגענו למסקנה שהתאריך הנכון ביותר הוא ה- 27 בנובמבר השנה. אני קוראת לך ביבי, בוא לבחירות", המשיכה. "בוא לבחירות על הנושאים שמעסיקים את החברה הישראלית, על הסוגיות הערכיות שהציבור צריך להכריע עליהם בצורה נקייה ולא בצורת הדילים המכוערת של החודשים האחרונים", הציעה יחימוביץ' לנתניהו.

בעוד יחימוביץ' מעוניינת לקיים את הבחירות מהר ככל האפשר כשהיא נישאת על גלי המחאה החברתית של הקיץ הקודם והנוכחי, במערכת הפוליטית מעריכים לפי שעה שהבחירות אמנם יוקדמו אך הן יתקיימו רק בחודש פברואר 2013, מכיוון שנתניהו יעדיף להרחיקן ככל האפשר מהאירועים האחרונים על רקע מציאת חוק טל ויעדיף סדר יום אחר לבחירות, כשהחשש שלו הוא שהברית שלו עם החרדים תהיה במוקד הקמפיין. להערכות כי הבחירות יתקיימו בפברואר הצטרף גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שאמר היום בראיונות לכלי התקשורת כי אין לישראל ביתנו כל כוונה לפרוש מהממשלה על רקע הצעת החוק של מפלגתו לגיוס מגיל 18, אולם לדבריו הבחירות יוקדמו בכל מקרה. "ברור לי שהבחירות הן בשנה הבאה. התאריך הרשמי הוא 22 אוקטובר, אבל מפברואר כל תאריך שייזרק הוא ריאלי", אמר ליברמן.

לפי שעה מתוכננת הכנסת לצאת בשבוע הבא לפגרת הקיץ. ההערכות גוברות כי עם שובה של הכנסת למושב החורף, בסוף אוקטובר, תצביע הכנסת על פיזורה והבחירות יערכו בתוך שלושה או ארבעה חודשים, כך שממשלת נתניהו תסיים קדנציה של ארבע שנים מלאות.

בתוך כך, בסביבתו של נתניהו מעוניינים להביא את מתווה יעלון לגיוס חרדים להצבעה בממשלה ביום ראשון הקרוב. ככל הנראה לא יספיק יעלון לגבש את המתווה לכדי הצעת חוק מלאה עד השבוע הבא, ובפני השרים יוצגו העקרונות הבסיסיים. בממשלה, כך מעריכים בכירים בליכוד, צפוי רוב להצעה על אף התנגדותה של ישראל ביתנו, וזאת בתנאי שש"ס לא תתנגד אלא תמנע. עם זאת, בכנסת עדיין לא ברור אם יהיה רוב להצעה. כך או אחרת, השלמת החקיקה תעשה רק במושב החורף של הכנסת, לאחר הפגרה וב-1 באוגוסט יפוג תוקפו של החוק הנוכחי.

במקביל, בקדימה החלה קבוצת חברי כנסת לבחון את האפשרות להקדמת הפריימריז לראשות המפלגה. כמה מחברי הסיעה שהתאכזבו מהחלטתו של מופז לפרוש מהקואליציה, מחפשים את הדרך להדיח אותו מתפקידו במקום לפלג את המפלגה.

הכנסת דחתה הצעת חוק לפיזורה

ההצעה, שהוגשה על ידי יו"ר סיעת העבודה, ח"כ בוז'י הרצוג ויו"ר מרצ זהבה גלאון, נדחתה ברוב של 53 חברי כנסת אל מול 27 מתנגדים.

בנאומו מעל דוכן הכנסת קרא הרצוג לחברי הכנסת לתמוך בהצעה וטען כי ממילא המערכת הפוליטית והממשלתית פועלת תחת דינמיקה של בחירות. "אם זה נשמע כמו בחירות ונראה כמו בחירות - זה בחירות", אמר הרצוג.

"נתניהו הביא אותנו להצבעה בקריאה ראשונה על הקדמת הבחירות. תקציב מדינה אין כי הולכים לבחירות, לממשלה אין סדר יום כי הולכים לבחירות, אם נסתכל על ההתייחסות למחאה החברתית נראה מריחה בלתי מתקבלת על הדעת כי הולכים לבחירות. הגיעה העת לבחירות ובואו נעשה אותם בנובמבר", סיים הרצוג את דבריו.