בכיר אירופאי: ייתכן שיוון תצטרך לבצע הסדר חוב נוסף

נציגים של ה"טרויקה" הגיעו היום ליוון על מנת לבחון את ההתקדמות שלה ביישום הרפורמות, וכצפוי לא התרשמו לטובה

נציגים של ה"טרויקה" - האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - הגיעו היום (ג') ליוון על מנת לבחון את ההתקדמות שלה ביישום הרפורמות הדרושות בתמורה להמשך קבלת נתחים של חבילת החילוץ.

כפי שהיה צפוי, הנציגים לא היו מרוצים מקצב ההתקדמות ביישום הרפורמות הדרושים מהמדינה. על פי דיווחים, אחד הבכירים אף אמר כי ייתכן שארגון החובות שהתבצע רק לאחרונה ביוון לא יהיה האחרון, וכי המדינה תאלץ לבצע הסדר חוב נוסף.

בתוך כך, הממשלה היוונית הודיעה היום כי היא תאחד או תסגור 21 גופים ממשלתיים, במה שמסתמן כצעד הראשון בייעול הסקטור הציבורי המנופח של המדינה. הגופים הללו מעסיקים מעל 5,000 עובדים ומימונם עומד על 40 מיליון אירו בשנה מהתקציב הממשלתי. המהלך אמור לכלול בסופו של דבר 200 גופים, כאשר יוון התחייבה במסגרת תוכנית החילוץ לקצץ 15 אלף משרות ציבוריות עד סוף השנה.

ההתקדמות האיטית של יוון לעבר התאוששות משפיעה גם על המדינות החזקות יותר באירופה. על פי סוכנות הדירוג מודי'ס, פרישה של יוון מגוש האירו עלולה להצית אפקט דומינו של זעזועים פיננסים שעלול להוביל בסופו של דבר להורדת דירוג בפועל לגרמניה, שכן היא זו שתצטרך לספוג את רוב העלויות של מהלך מהסוג הזה, יחד עם מספר כלכלות אמידות נוספות באירופה.

ז'אן קלוד יאנקר, ראש קבוצת היורוגרופ, אמר בהקשר הזה כי שרי האוצר של אירופה חוזרים ומדגישים את המחוייבות שלהם להמשך היציבות של גוש האירו. "ההחלטה היום מאששת את הדירוג החזק שנהנות ממנו חלק מהמדינות בגוש האירו שנתמכים בעזרת יסודות איתנים", אמר יאנקר בהדעה שפורסה מטעם היורוגרופ, קבוצת שרי האוצר של גוש האירו. "על רקע הדברים הללו, אנחנו חוזרים ומדגישים את המחוייבות שלנו לשמור על היציבות של גוש האירו כולו".