חילוץ מלא לספרד יעלה 800 מיליארד ד'; גרמניה מתנגדת

‎‎מומחים מעריכים: חילוץ מלא ייבש את קרן החילוץ של גוש האירו ‏‎‎‏■ בין הצעדים שהציע דראגי לנגיד הבנק המרכזי הגרמני לטיפול במשבר האירופי: רכישות אג"ח ומתן רישיון בנקאי לקרן החילוץ ‏

ספרד הודתה לראשונה שהיא עשויה להזדקק לחילוץ ריבוני מלא, אך מומחים אירופאים מעריכים כי חילוץ כזה אינו אפשרי מבחינה כלכלית ופוליטית. לפי דיווח של "סאנדיי טלגרף", חבילת חילוץ מלאה לספרד תעלה עד 650 מיליארד אירו (800 מיליארד דולר). עוד מדווח העיתון כי צוות חשיבה אירופי בשם ‏Open Europe‏ מזהיר כי חילוץ כזה אינו אפשרי מבחינה כלכלית ופוליטית. חבילת חילוץ מלאה לספרד תייבש את קרן החילוץ של גוש האירו.

ההערכה של צוות החשיבה היא שצורכי המימון של ספרד עד 2015 יסתכמו ב-542 מיליארד אירו, ומלבד סיוע של 100 מיליארד אירו לבנקים, המחוזות בספרד כנראה יזדקקו ל-20 מיליארד אירו.

‎‎המכשול המרכזי - גרמניה

‎‎לפי דיווחים בתקשורת, נשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי, שהתחייב ביום חמישי האחרון לעשות את כל מה שנחוץ כדי למנוע קריסה של מרחב האירו, הציע לנגיד הבנק המרכזי של גרמניה, ינס וידמן, מגוון צעדים לטיפול במשבר האירופי, כגון קניית אג"ח ממשלתיות בשוק הראשוני על ידי קרנות החילוץ האירופיות, לצד קנייה של אג"ח כאלה על ידי הבנק המרכזי האירופי, בשוק המשני, כדי לוודא שהתשואות שלהן יירדו. וידמן הוא המכשול הגדול ביותר בפני תוכנית ה-‏ECB‏ לרכוש אג"ח ספרדיות ואיטלקיות, ודראגי יצטרך לשכנע אותו בנחיצות המהלך.

דראגי גם תומך במתן רישיון בנקאי לקרן החילוץ הקבועה של מרחב האירו, ‏ESM‏, כדי שהיא תוכל ללוות כספים מן הבנק האירופי המרכזי אם יהיה עליה לחלץ מדינה בסדר הגודל של ספרד.

ספרד, המדינה התורנית בחזית משבר החובות, גדולה בהרבה משלוש מדינות האירו שכבר קיבלו הלוואות חירום מן האיחוד האירופי וקרן המטבע, יוון, אירלנד ופורטוגל, וחילוץ שלה יחייב פעולה בקנה מידה שטרם נראה עד כה.

‎‎‏"תוכנית החילוץ לא נדונה"

‎‎מקור במרחב האירו מסר ששר הכלכלה הספרדי, לואיס דה גווינדוס, העלה בשבוע שעבר את האפשרות של חילוץ בהיקף 300 מיליארד אירו לארצו בפגישה עם עמיתו הגרמני, וולפגנג שוובלה.

‏"דה גווינדוס דיבר על 300 מיליארד אירו לתוכנית חילוץ מלאה, אך גרמניה לא חשה בנוח עם הרעיון של חילוץ עכשיו", אמר המקור האירופאי. לדבריו, הנושא יידחה עד שקרן החילוץ הקבועה ‏ESM‏ תוקם ותהיה ביצועית. הוא הוסיף שגרמניה ריככה כנראה את התנגדותה למתן רישיון בנקאי לקרן הזאת.

מדריד הסכימה כבר לחילוץ של הבנקים החולים שלה בהיקף 100 מיליארד אירו, ועד כה היא עמדה על כך שהיא אינה זקוקה למימון של כספי מדינה. גם שלשום אמרה דוברת ממשלתית במדריד בתגובה לדיווח על פגישת גווינדוס-שוובלה: "אנחנו מכחישים בתוקף כל תוכנית כזו. האפשרות של חילוץ בסך 300 מיליארד אירו לספרד לא נבחנה ולא נדונה בשום מקום".