הדולר היציג צנח ב-1.2%; "תחילתו של תיקון כלפי מטה"

הדולר היציג נקבע ברמה של 4.035 שקל, ואילו האירו נחלש בכ-1.3% לרמה של 4.951 שקל ■ דש: הריבית תמשיך לרדת

המסחר במט"ח מתנהל היום (ב') תוך החלשות של המטבעות המרכזיים בעולם מול השקל בשיעור של מעל 1%. הדולר היציג נקבע לפני זמן קצר בירידה של 1.2% לרמה של 4.035 שקל, ואילו האירו נחלש בכ-1.3% לרמה של 4.951 שקל. בעולם נחלש האירו לרמה של 1.223 דולרים לאירו.

הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי, מעריך שבנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית בחודשים הקרובים. "בשבוע שעבר המשיכו לרדת במהירות ציפיות הריבית. הריבית ל-3 חודשים בעוד 3 חודשים מגלמת ריבית של 1.75% בעוד 3 חודשים. לאחר שהנגיד הביע תמיכה ואמון בצעדי הממשלה, תתאפשר להערכתנו הורדת ריבית לרמה של 1.75% בחודשים הקרובים, כאשר כבר בסוף אוגוסט צפויה הורדה ל-2%", כותב זבז'ינסקי בסקירתו השבועית.

ב-FXCM מעריכים כי "למרות חולשתו המזהירה של השקל בשבועות האחרונים, מהלך ההתחזקות הנוכחי של הדולר-שקל לא יכול להימשך כך עוד לאורך זמן ללא עצירה, בטח שלא בשעה שהדולר בעולם מאבד גובה והמשקיעים חוזרים לרכוש נכסים מסוכנים. למרות שבשבועות האחרונים המניע העיקרי לטיפוס של הצמד היה חולשתו המקומית של השקל והצל מעל כלכלת ישראל, הרי שהשבוע המסחר יוכתב בעיקר על ידי המגמות העולמיות בדולר. אם אכן נראה את המשך היחלשותו של הדולר בעולם והנהירה אחר מטבעות בעלי תשואה גבוהה יותר, הרי שגם השקל צפוי להתחזק למול הדולר".

"העובדה כי בשלושת ימי המסחר האחרונים של השבוע הדולר-שקל נגע ברמת 4.090 ונסוג מיד לאחור, עשויה להיות עדות לכך שהמהלך הנוכחי מיצה את עצמו וכי השבוע נראה את תחילתו של תיקון מתבקש כלפי מטה. היעדים הראשונים למטה הם 4.01 ו-3.98".

ההתבטאויות האחרונות באשר לאפשרות להקלה מוניטרית בארה"ב ובאירופה נותנות את אותותיהן על המטבעות המרכזיים בעולם. באירופה, ייתכן שנגיד ה-ECB מריו דראגי יפעל להזרמת הון נוסף לבנקים או לרכישת אג"ח ממשלתיות, והשבוע מצפים בארה"ב להכרזה של ה'פד' על תוכנית הקלה כמותית שלישית (QE3).

ב-FXCM אומרים: "אם אכן כך יקרה, הדבר יספק תמיכה נוספת עבור האירו, שמתחיל להתאושש אל מול הדולר. לאחר שצנח בתחילת השבוע שעבר לשפל של מעל שנתיים ב-1.2050, האירו-דולר הצליח להתאושש עד ל-1.23 ועשוי להמשיך מעלה לעבר 1.25".

מנכ"ל קבוצת פריקו, יוסי פריימן, אומר: "הצהרת המחויבות לאירו של נגיד הבנק המרכזי האירופאי תמכה בהתחזקות האירו והליש"ט אל מול הדולר. חולשת הדולר באה לידי ביטוי גם אל מול השקל, כאשר כרגע הראלי הממושך בדולר נבלם. הפעילים הזרים בזירה המקומית ממתינים להחלטות הממשלה באשר לעתיד הגרעון התקציבי שכן הירידה ביצוא וההאטה בפעילות הכלכלית המקומית תרמו להיצע המט"ח מצד הפעילים הזרים. בשלב הנוכחי אישרור המהלכים ושמירת משמעת תקציבית עשויים לתמוך בחוסנו של השקל. החיפוש אחר אי מבטחים ומהלכים של מדיניות תקציבית אחראית עשויים לעודד תנועות הון גם אל עבר השוק הישראלי, מה שיחזק את השקל בטווח הארוך".

דודי רזניק, מנהל דסק מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, מציין כי "המשך הפיחות בשקל ביחס לסל המטבעות, ככל שיתרחש, צפוי למתן את צרכי ההרחבה המוניטארית. לאור הציפייה לסביבת ריבית נמוכה עוד תקופה ארוכה, אנו ממשיכים לדבוק בהחזקת מח"מ בינוני של כ - 5 שנים".

האירו נסחר היום סביב שער של 1.232 דולר והליש"ט סביב 1.575 דולר.