ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברות התעופה

זאת בתגובה להסכם שמיים פתוחים שנחתם אמש ■ אבי אדרי: "שר התחבורה עשה מחטף על גבם של העובדים ובניגוד להמלצות ועדת הכלכלה"

הסתדרות העובדים מגיבה להסכם שמיים פתוחים שנחתם אתמול (ב') בראשי-תיבות: הכריזה על סכסוך עבודה בחברות התעופה. לדברי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, "שר התחבורה עשה מחטף על גבם של העובדים ובניגוד להמלצות ועדת הכלכלה".

ההסתדרות הודיעה אחר הצהריים כי היא מחדשת את סכסוך העבודה באל-על, ארקיע וישראייר, עליו הכריזה כבר בחודש פברואר. זאת, בעקבות החתימה אתמול בראשי-תיבות על הסכם שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי. אדרי שיגר היום (ג') מכתב להנהלות של 3 חברות התעופה הישראליות ועדכן אותן על חידוש הסכסוך.

"בפברואר הכרזנו סכסוך, ושר התחבורה הקפיא אז את מהלך החתימה על הסכם 'שמיים פתוחים'. בעקבות זאת, הודענו על הקפאת הסכסוך. נדהמנו לשמוע אתמול שהשר חתם באופן מפתיע, במחטף, על ההסכם שעשוי להוביל לאובדן פרנסתן של משפחות רבות (כ-7,000 עובדים ב-3 החברות). זאת, בניגוד גמור להחלטת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בנושא בחודש מאי והחליטה פה אחד לקרוא לממשלה ולמשרד התחבורה לעצור את ההתקדמות בהסכם השמיים הפתוחים", טוען אדרי.

עוד לדבריו, ליישום ההסכם, שמציב את החברות הישראליות במצב נחיתות, השלכות חמורות ופגיעה אנושה ובלתי הפיכה בענף והשלכותיו על אלפי עובדים ובני משפחותיהם. "הדבר נעשה ללא כל ניהול משא-ומתן עם העובדים וללא בחינת ההשלכות על העובדים".

מההסתדרות נמסר עוד כי ללא משא-ומתן על הסדרת תנאים מקדימים על הסכם "שמיים פתוחים", לא יוכל ענף התעופה הישראלי להתחרות באופן הוגן ושוויוני בחברות התעופה הזרות, שכן הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות גבוהות מאוד. כמו כן טוענים בהסתדרות כי בדיני הגנת הצרכן זכאי הצרכן בישראל לקבל את מלוא הכסף עבור טיסה שמתבטלת, מה שלא קיים בחברות זרות, דבר אשר פוגע ברווחיות החברות הישראליות בביטולי טיסות לעומת חברות התעופה הזרות.

כמו כן, העובדים אף דורשים מתן הזדמנות שווה בנושא הענקת זכויות נחיתה בשדות בינלאומיים ("סלוטים") והבטחת תנאים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להתקבל כחברות ב-3 בריתות התעופה.