גל חום קיצוני בארה"ב? הנה 5 מניות שייהנו מכך

מהם התחומים שעשויים ליהנות מגל החום החריג שפוקד את ארה"ב, ומיהן החברות המומלצות להשקעה בכל אחד מהם

קיץ חם בשווקים. הפעם אין הכוונה בביטוי לתנודתיות הנובעת מחוסר הוודאות בנוגע צמיחה בעולם, אלא לטמפרטורות ממש. ארה"ב חווה מזג אוויר חם באופן קיצוני, שכמוהו לא ידעה מאז 1895 ודומה רק למספר שנים זכורות - 1933, 1936 ו-1988.

המשקיעים זיהו כבר ביוני את שינויי מזג האוויר, והעלו תחילה את מחירי הסחורות החקלאיות (סויה, תירס וחיטה), ובהמשך את מניות הדשנים כמו פוטאש הקנדית וכיל.

בינתיים לא רואים עליית מחירי דשנים בגלל מלאי גדול, ופוטאש אף אכזבה בתחזית לרבעון השלישי; אך עונת הזריעה של 2013-2014 צפויה ליהנות מירידת התנובה השנה ומחירי הדשנים עשויים להגיב בהתאם. המניות לא חיכו לשיפור בפועל, וכבר עלו כאמור.

מהם התחומים שעשויים ליהנות, אם כך, מגל החום, ומיהן החברות שאינן בגדר "החשודות המיידיות", כמו מניות חברות הדשנים?

בשולי גל החום פספסו המשקיעים תופעת טבע נוספת, שצפויה, בהסתברות גבוהה, להתרחש השנה. תופעת "אל ניניו", אשר בשילוב עם גל החום בארה"ב וחלק ממדינות הבלקן, צפויה להשפיע על חלק מהחברות. התופעה גורמת למזג אוויר לח ורטוב באמריקה הלטינית, וחם ויבש באוסטרליה.

העובדה כי צפויה עונת גשומה באמריקה הלטינית, מצמצמת את גבול עליית מחירי הסחורות החקלאיות בטווח הבינוני, אך מנגד עשויה להביא להמשך העליות במחירי סחורות כחיטה ושמן דקלים בגלל היובש באסיה.

התחומים שצפויים ליהנות משינויי מזג האוויר בארה"ב, ובהמשך השנה באמריקה הלטינית ואסיה, הם מיזוג האוויר, יצרניות החשמל, יצרניות הציוד החקלאי, יצרניות משקאות, יצרניות דשנים באוסטרליה, חברות חקלאיות באמריקה הלטינית ועוד. הנפגעות הן חברות זיקוק האתנול בארה"ב, ובמאקרו - מדינות שהאינפלציה בהן מוטה למזון, כמו סין והודו.

מיזוג אוויר ומיזוג נוסף

בתחום מיזוג האוויר בארה"ב פועלות כמה חברות כמו Lennox (סימול: LII) ו-Whirlpool (WHR), אך המעניינת מכולן, להערכתנו, היא חברת Ingersoll (IR), שפרסמה באחרונה את דוחותיה לרבעון השני.

Ingersoll פועלת במגוון פתרונות מיזוג לתעשייה ולבתי מגורים, ונהנית ממזג האוויר החם ומהשיפור בשוק הדיור בארה"ב. החברה לא העלתה תחזיות לחצי השני של השנה, ובכך אכזבה את המשקיעים. מנגד, החברה הודיעה על הגדלה משמעותית של הדיבידנד, שעומד על 1.7%, כמו גם על הגדלת הרכישה החוזרת של המניות לרמה של 800 מיליון דולר. החברה נסחרת לפי מכפיל של כ-12 לרווחי השנה, ומומלצת במחיר יעד שמרני של 45 דולר.

תחום יצרניות החשמל העצמאיות (IPP) סבל מביצוע חסר משמעותי לעומת מדד 500 S&P (כ-60% בשלוש השנים האחרונות). באחרונה נראה היה, כי הסנטימנט השלילי השתנה. עליית מחיר הגז, גידול צריכת החשמל בגלל מזג האוויר, וכן השיפור בכוח המיקוח מול הצרכנים, גורמים לשינוי סנטימנט בקרב המשקיעים.

מתוך חברות רבות הפועלות בתחום, המלצתנו נתונה לשתי חברות שהודיעו ביולי על מיזוג - NRG Energy (סימול: NRG) וחברת Genon Energy (סימול: GEN). המיזוג, אשר צפוי להיות מושלם בתחילת 2013, יצור את יצרן החשמל העצמאי הגדול בארה"ב.

המיזוג הצפוי יביא לצמצום משמעותי בחוב, גידול ברווח וחלוקת דיבידנד בשיעור 1.9%. מניית חברת NRG מומלצת במחיר יעד של 25 דולר לאחר המיזוג, ו-GEN במחיר יעד של 3 דולר. בין הסיכונים: הראשון, כמובן, כי המיזוג לא יאושר (בלעדיו, רק מניית NRG מומלצת, במחיר יעד של 19 דולר); וכן העובדה, כי שתיהן עלו לא מעט מאז הודעת המיזוג.

בירה לכל חקלאי

תחום הציוד החקלאי צפוי ליהנות משיפור משמעותי שחל בשנתיים האחרונות במצב החקלאים בארה"ב. למרות ירידה של 6.5% בסך ההכנסה נטו שלהם בשנת 2012, עדיין מדובר בשנה השנייה הטובה מעולם עבורם. הזינוק במחיר הסחורות יותר ממפצה על ירידת הכמות בגלל הבצורת. עם צפי לעונה גשומה באמריקה הלטינית, כמו גם האצה בתנובה בשנה הבאה, נראה כי אופק ההשקעה משתפר.

החברות המרכזיות הפועלות בתחום: קטרפילר (CAT), שפרסמה תוצאות באחרונה ואף העלתה תחזיות, AGCO, והמומלצת על ידינו - Deere (סימול: DE), שצפויה לפרסם דוחות רבעון שני באמצע אוגוסט. בדוחות הרבעון הראשון הכתה Deere את התחזיות, ובכל זאת היא סובלת מסנטימנט שלילי - בעיקר עקב הפגיעה מהיחלשות הריאל מול הדולר ומחולשת השוק באירופה. החברה היא גלובלית, ומוכרת 40% מחוץ לארה"ב וקנדה, ונראה כי הפגיעה המטבעית לא צפויה לחזור באותה עוצמה. החברה מחלקת דיבידנד בשיעור של 2.1% בשנה, ומנייתה מומלצת במחיר יעד של 100 דולר.

תחום המשקאות, שבו פועלות חברות רב-לאומיות, נחלק בין תחום המשקאות הקלים ושוק הבירה. בתחום המשקאות אנו חוזים דווקא בירידת כמויות נמכרות במהלך חודש יולי, לפי דוח נילסן, ומנגד - עליית מחירי מכירה. בתחום הבירה אנו חוזים עלייה בכמות של כ-2.7%, ובנוסף גם עליית מחירי מכירה בשיעור ממוצע של 2.6%.

שינויי מזג האוויר, כמו גם השיפור האיטי אך המתמיד במצב הצרכן, צפויים להיטיב עם התחום בכללותו. בין החברות הפועלות בארה"ב ניתן לציין את Miller, Anheuser Busch, Heineken, Crown ועוד.

22
 22

תחום הבירה עובר בשנים האחרונות תהליך מואץ של מיזוגים ורכישות. המומלצת על ידינו היא חברת Anheuser Busch (סימול: ABI) - חברה בלגית פרי מיזוג של חברה אמריקנית ובלגית, המוכרת בארה"ב את מותגי באדוויזר וסטלה ארטואה (מותג שמכירותיו צמחו בקצב של 32% בשנה האחרונה בארה"ב).

Anheuser Busch היא החברה הגדולה בארה"ב, עם נתח שוק של 43%. לחברה מכירות של 33.8% בארה"ב מתוך סך מכירותיה, והיא מוכרת 33% באמריקה הלטינית ובקצב מואץ באסיה. Anheuser Busch, שנפגעה מהיחלשות הריאל ומחולשה בשוק האירופי, פרסמה אתמול (ג') דוחות מעט חלשים, אך המגמות העתידיות נראות מבטיחות. החברה נסחרת במכפיל של כ-16 לשנה הקרובה, ומנייתה מומלצת במחיר יעד של 73 אירו, עם תשואת דיבידנד של 2.8% השנה.

לסיכום, נראה כי שינויי מזג האוויר מייצרים הזדמנויות לכל משקיע. מומלץ לעקוב אחר התפתחויות תחזיות מזג האוויר, וכן ברמת החברות הרלוונטיות, שרק את חלקן הזכרנו כאן.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב- UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם