"הגיע הזמן שתתעוררו, זהו הזמן הגרוע ביותר למשקיעים"

ג'ון בוגל, מייסד חברת ואנגארד המנהלת קרנות נאמנות, טוען כי "המערכת הפיננסית נפגעה והסיכון לגבי תרחיש של 'ברבור שחור' או תרחיש אפוקליפטי אחר קיים" ■ עם זאת, הוא נשאר חסיד של השקעות לטווח הארוך

ואנגארד (Vanguard), חברת קרנות הנאמנות שנוסדה ע"י המשקיע האגדי ג'ון בוגל, הפכה להיות ענקית. מדד הקרנות שלה, שבעבר היה נושא ללעד בבול סטריט בשל העובדה שלא ניסה להכות את השווקים, הפך להיות היום הסטנדרט בתעשיית קרנות הנאמנות.

לאחר 6 התקפי לב שהובילו להשתלה של לב חדש, בוגל, הנחשב לאבי תעשיית קרנות הנאמנות וממציא קרנות האינדקס, (קרנות שעוקבות אחר מדדים) זכה לראות את הצלחתה הגדולה של החברה שייסד. עם היסטוריה רפואית כמו של בוגל, הייתם מצפים שבגיל 83 הוא ינוח ויהנה מפירות ההצלחה, אך לא כך הוא הדבר. "הגיע הזמן שאנשים יתעוררו", הוא מצהיר בראיון ל"ניו יורק טיימס". "זהו הזמן הגרוע ביותר עבור המשקיעים שראיתי עד כה, ואחרי 60 שנים בעסק, זה אומר הרבה", הוא מוסיף.

בוגל פותח את התחזית הפסימית שלו וטוען כי מצבה של הכלכלה האמריקנית אינו טוב ומעיב על התשואות של שוק המניות בטווח הארוך. "המערכת הפיננסית נפגעה והסיכון לגבי תרחיש של 'ברבור שחור' או תרחיש אפוקליפטי אחר קיים", הוא מסביר.

עם זאת, בוגל טוען כי המשקיעים לטווח ארוך חייבים להחזיק במניות, משום ששוקי המניות, מסוכנים ככל שיהיו, יניבו את התשואה הטובה ביותר מאשר האלטרנטיבות האחרות. "משקיעים חכמים אינם מנסים להכות את השווקים", הוא טוען. "הם קונים קרנות נאמנות לטווח הארוך ומגוונים את השקעתם. מה שכל כך מפחיד כעת, זה שהאלטרנטיבות למניות (בעיקר אג"ח) הן מעטות כל כך".

בוגל דבק עדיין באסטרטגיית ההשקעה לטווח ארוך, הנושאות עלויות נמוכות ככל האפשר. "הרעיונות שלי פשוטים ביותר" הוא אומר. "המשקיעים החכמים ידאגו גם לרכוש קרנות של מדדים המציעות את העלויות והעמלות הנמוכות ביותר, כדי לבנות פורטפוליו מגוון ככל האפשר המשלב מניות ואג"ח", מוסיף בוגל וטוען כי במקרה שהמשקיעים לא יהיו "טיפשים" מספיק לחשוב שהם יכו את השווקים שנה אחר שנה ויישארו במסלול הארוך טווח, הם יוכלו להניב תשואות גבוהות.