פשרה: המדינה, הפועלים ולאומי ישלמו 900 אלף שקל למיסטר מאני

חברת מיסטר מאני טענה כי רשלנותם של המדינה והבנקים איפשרה לעו"ד יונתן מילר, בתפקידו ככונס הנכסים שלה, למעול בכספיה בהיקף של 2.11 מיליון שקל

פשרה בין חברת מיסטר מאני לבין הנהלת בתי המשפט, בנק הפועלים ובנק לאומי: הנהלת בתי המשפט, בנק הפועלים ובנק לאומי ישלמו 900 אלף שקל לחברת מיסטר מאני ישראל, שעסקה בהענקת פתרונות פיננסיים חוץ-בנקאיים, ובמקביל תידחה התביעה שהגישה נגדם החברה. זאת, בטענה כי רשלנותם בפיקוח על כונס הנכסים של החברה, עו"ד יונתן מילר, איפשרה למילר למעול בכספי החברה.

כך נקבע בהסדר גישור שנערך בין הצדדים, ושקיבל באחרונה את אישור בית המשפט המחוזי בתל-אביב. בכך בא הקץ לסכסוך ארוך-השנים בין מיסטר מאני לבין הנהלת בתי המשפט והבנקים.

לפי ההסדר, שהושג באמצעות המגשר עו"ד עמוס גבריאלי, התשלום למיסטר מאני יתחלק בין הנתבעים באופן הבא: בנק הפועלים ישלם לחברה 650 אלף שקל; המדינה (הנהלת בתי המשפט) - 200 אלף שקל; ובנק הפועלים - 50 אלף שקל.

עוד הוסכם בהסדר הגישור כי מיסטר מאני עדיין רשאית לנקוט הליכים נגד מילר עצמו, אך תצטרך לשפות את הבנקים והמדינה בכל סכום שהם יחויבו לשלם למיסטר מאני, אם יחויבו.

גניבה בידי מורשה

הפרשה החלה כשעו"ד מילר מונה על-ידי ראש ההוצאה לפועל לכונס נכסים של מיסטר מאני וטיפל במסירת נכסי חייבים ששועבדו לחברה. הוא הורשע, על-פי הודאתו, כי במסגרת תפקידו גנב 2.11 מיליון שקל, שקיבל ממכירת נכסי הנדל"ן של החברה, במקום להעבירם לחברה, ועזב את הארץ שלא על מנת שוב.

במארס 2005 הרשיע בית משפט השלום בתל-אביב את מילר ב-7 עבירות של גניבה בידי מורשה, וגזר עליו 46 חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על-תנאי ותשלום פיצוי בסך 1.6 מיליון שקל למתלוננים נגדו.

ב-2007 הגישה מיסטר מאני לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 8 מיליון שקל נגד שר המשפטים והנהלת בתי המשפט, בטענה כי רשלנותם בפיקוח על כונסי נכסים איפשרה את מעילתו של עו"ד מילר.

החברה תבעה גם את בנק הפועלים ובנק לאומי, שלטענתה לא מנעו או התריעו על העברת כסף מחשבונות נאמנות לחשבונותיו הפרטיים של מילר, וכן את מילר עצמו, שהוכרז פושט-רגל, ואת רעייתו.

למרות שהתביעה עסקה במקרה נקודתי, היא הציפה בעיה עקרונית של פיקוח על כונסי נכסים. בתביעה נטען כי ההוצאה לפועל, האמורה לפקח על הכונסים, מסתפקת בהתחייבות אישית ובערבות אישית של הכונס, שלא יעשה שימוש לרעה בכספים.

מיסטר מאני טענה כי למרות שכבר אירעו מקרים כאלה בעבר, ולמרות שהנהלת בתי המשפט מודעת לכשלים בפיקוח, המדינה לא עשתה דבר. "המדינה איננה מבוטחת במקרים כגון אלה, והיא מעדיפה לפצות צד נפגע במסגרת הכרעה שיפוטית ולא במסגרת הסכם מחוץ לכתלי בית המשפט", נטען.

מהנהלת מיסטר מאני ישראל נמסר: "אנו מברכים על הסכם הפשרה ומקווים שהצעותינו (כפי שעלו בתביעה) לשיפור אבטחת כספי כינוס יתקבלו, וזאת למניעת מקרים דומים בעתיד".

חברת מיסטר מאני יוצגה בידי עו"ד אילן בומבך. (ת.א. 2503/07).