"האצ'יסון הבינה שיש דרכים זולות יותר להשתלט על פרטנר"

בגופים המוסדיים מתקשים להאמין כי הודעת הביטול סופית ■ גורם בשוק: "אם הביטול אמיתי, המוסדיים צריכים לחטוף תביעה מהחוסכים שמנהלים אצלם את הפנסיה, על התרשלות בניהול משא ומתן"

למרות ההתנגדות שהביעו בתחילה למתווה העסקה שרקם אילן בן-דב מול האצ'יסון, הסתלקותה של האחרונה מהעסקה לרכישת השליטה בסקיילקס התקבלה היום בפסימיות רבה בקרב מחזיקי האג"ח של סקיילקס וסאני - החברות המעורבות בעסקה, ומניותיהן ואיגרות החוב שהנפיקו צנחו בעשרות אחוזים.

עם זאת, מרבית המוסדיים מתקשים להאמין כי הביטול הינו סופי. רובם שמרו היום על אופטימיות (שלא לומר Wishful thinking) והעריכו כי עוד יהיה לעסקה המשך. "נראה כי הודעת ביטול העסקה היא רק חלק מהמו"מ", אמר לנו מנהל השקעות מאחד מבתי ההשקעות הגדולים. "האצ'יסון בטח מבשלת מתווה אחר, כי היא הבינה שיש דרכים זולות יותר להשתלט על פרטנר".

מנהל ההשקעות סיפר כי בימים האחרונים פנו אליו לבדוק האם הוא רוצה למכור חבילות גדולות של אג"ח סקיילקס, ויתכן כי היה זה ניסיון של האצ'יסון לבדוק האם ובאיזה מחיר ניתן להשתלט על פרטנר דרך אג"ח אלו. עוד הוא סבור, כי האצ'יסון לא באמת יכולה להתרחק מהעסקה, בגלל שכידוע לסקיילקס יש חוב כלפיה בגובה 300 מיליון דולר (הלוואת מוכר). "בניגוד לסתם איזו קרן שבוחנת חברה ומחליטה בסוף לא להשקיע בה, האצ'יסון בתוך העסקה", הדגיש.

אנליסט חוב בכיר בבית השקעות בינוני טען היום כי "לא מן הנמנע שהאצ'יסון תנסה לייצר עסקה ישירות מול מחזיקי האג"ח של סקיילקס, ללא סאני ובן-דב בתמונה".

"הציבה אולטימטום במקום המוסדיים"

גם מנהל השקעות של אחד מהגופים המוסדיים הגדולים מחזיק באותה דעה. "מצד אחד, הנכונות של האצ'יסון לחזור לשלוט בפרטנר הייתה מראש מפתיעה, ולכן ההסתלקות שלהם מהעסקה לא ממש מפתיעה אותי", ציין. "מצד שני, הם כבר החליטו ללכת על העסקה ולקנות את פרטנר חזרה, כך שהטיעונים שעל פי הדיווח של סקיילקס הביאו לביטול העסקה, נראים שטותיים.

"כבר מחודש מאי היה ברור מה יקרה לחברות הסלולר, ולא סביר כי משהו חדש ומהותי פתאום צץ. לכן זה נראה לי כמו ניסיון לשפר עמדות ואולי להוריד את המחיר", הוסיף המנהל. "שלמה אליהו מנסה לעשות את זה מול ג'נרלי במגדל, וקרן פימי עשתה את זה בעסקת המ-לט מול דסק"ש".

אותו מנהל, המקורב לנציגות מחזיקי האג"ח של סקיילקס, טוען כי מחזיקי האג"ח לא הביעו התנגדות לעסקה עצמה אלא לחלוקת התמורה בין סאני וסקיילקס ובן-דב עצמו. לכן, לדבריו, "הטענה כאילו בוטלה העסקה בגלל התנגדות מחזיקי האג"ח, היא תמוהה".

גורם בכיר בשוק ההון הביע היום ביקורת על התנהלות המוסדיים במו"מ מול האצ'יסון. "ניתן לקרוא את הסיטואציה בשתי דרכים: האחת, אם הביטול אכן אמיתי והאצ'יסון נעלמה, המוסדיים צריכים לחטוף תביעה מהחוסכים שמנהלים אצלם את הפנסיה, על התרשלות בניהול משא ומתן. הסדרים עושים בשקט ומאחורי הקלעים, ולא רצים לתקשורת לאיים בהתנגדות לעסקה", אמר. "אפשרות נוספת וסבירה יותר היא שהביטול לא סופי. זה נראה שהאצ'יסון פשוט לקחה את המושכות, ובמקום שהמוסדיים יציבו אולטימטומים, האצ'יסון מציבה אותו. לכן אני חושב שזו לא נסיגה מהעסקה, אלא דרך לשנות כיוון לעסקה אחרת".

מנכ"ל של בית השקעות בינוני בגודלו, שהיה אחד מהיחידים שבעת פרסום מתווה העסקה סבר כי ההפסד שיגרם לו קטן לעומת הרווח שבקבלת האצ'יסון כבעל בית, אמר היום: "חזרנו אחורה. מצב בעלי האג"ח הורע משמעותית אם אכן האצ'יסון נסוגה. רצינו שיתחלף בעל בית בפרטנר, לא בגלל שקוראים לו אילן בן-דב, אלא כי רצינו בעלים עם הרבה כסף שיכול לתת לפרטנר ערך מוסף. אבל כנראה שההתלהמות של המוסדיים הבריחה את האצ'יסון.

"לוחמנות זה דבר חשוב, אבל יותר חשוב לוודא שהכסף בסוף יגיע", הוסיף אותו מנהל, שסבור כי "הטקטיקה בה פעלו הגופים המוסדיים הייתה טעות, אבל במהות לא כי מה שהציעו לנו לא היה ראוי. בדיעבד, אני די בטוח שניתן היה לשנות את התנאים, אבל בלי התלהמות".

הסיבוב המוזר של לוקסי

לצד מחזיקי האג"ח מקרב המוסדיים, נזכיר כי גם יעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעל השליטה בחברת חיפושי הנפט לפידות, הינו משקיע גדול יחסית באג"ח של סקיילקס וסאני. במהלך חודש מאי האחרון הוא רכש באמצעות לפידות איגרות חוב של שתי החברות (בעיקר של סאני), בהיקף של כ-35 מיליון שקל.

לנוכח ירידות השערים החדות היום באג"ח אלו, ובמיוחד בסאני, ברור כי השקעה זו כבר שווה היום הרבה פחות, ובינתיים לפחות נראה כי המהלך לא הניב לו פירות.

גם היום לא לגמרי ברור מה הייתה מטרת הרכישה - האם סיבוב קצר על האג"ח או ניסיון השתלטות על פרטנר.

בראיון ל"גלובס" לפני כחודשיים, טען לוקסי כי "ההחלטה להתחיל מהלך כזה, אסור לה להישען על כך שזה 'סיבוב'. אתה צריך להביא בחשבון שיקרה מצב שהחברה 'תיפול לך לידיים', ולכן זו צריכה להיות חברה טובה".

עוד הוא טען באותו ראיון, כי העסקה של בן-דב עם האצ'יסון בכלל נרקמה על רקע כניסתו להשקעה. "מה שקרה הוא שאני לא הייתי לפני כן. פתאום באתי, והנוכחות שלי זה הפרמטר היחיד במשוואה שהשתנה", אמר. "כנראה שהייתי הקטליזטור".

מחזיקי אג
 מחזיקי אג