הקיץ האחרון? ממוצע רייטינג עונתי של 12.1% לערוץ 10

עונת קיץ 2012 של הזכייניות: ערוץ 10 שובר שיאים ■ קשת רושמת את הקיץ הטוב בתולדותיה ■ רשת סיימה את הקיץ הגרוע ביותר מזה 9 שנים

הקיץ בטלוויזיה הישראלית נפתח בדרך כלל מיד לאחר חופשת הפסח, בחודש מאי. אז משיקות זכייניות הטלוויזיה - רשת, קשת וישראל 10 - את מה שמכונה "עונת הקיץ" הארוכה שנמשכת עד לראשית ספטמבר.

לקיץ הטלוויזיוני יש מאפיינים קבועים משלו. בדרך כלל הוא בסימן ירידה בצפייה, שכן חלק ניכר מהצופים יוצאים לנפוש, או מבלים מחוץ לבית. כמו כן, ישנה עלייה בצפייה בקרב ילדים ובני נוער, השוהים בחופשה ונשארים ערים עד מאוחר. לצד כל אלה, בתקופה שבין פסח לחגים, ישנה עלייה טבעית בביקוש לזמן פרסום.

בעוד שבארצות הברית הקיץ בטלוויזיה הוא שממה של שידורים חוזרים, כבר לפני כמה שנים החליטו הזכייניות לא לוותר על העונה החמה ולשלוף עוגני מסך למרות ההאטה בתנועת הצופים. בקיץ הנוכחי, הזכייניות הציבו תחרות משמעותית האחת המול השנייה, שבאה לידי ביטוי בנתוני צפייה היסטוריים לשלוש הזכייניות, אך גם בהרבה מאוד אמוציות ודם רע.

השורה התחתונה

המסקנה ברורה: קשת ממשיכה להיות הזכיינית החזקה בישראל. זה הקיץ הגבוה בתולדותיה עם התחזקות קלה ל-24.5% בפריים-טיים (21:00-23:00), לעומת 24.3% בקיץ הקודם.

גם בעבור ערוץ 10, מדובר בקיץ הטוב משמעותית אי-פעם. הערוץ רושם ממוצע עונתי של 12.1% (ללא מהדורות החדשות, שמורידות את הממוצע). לשם ההשוואה, הקיץ הקודם של 10 - אותו קיץ ידוע לשמצה עם הריאליטי "הדור הבא 24/7" הניב לצפייה של 9.7%. אלא שההצלחה הזו של 10, גובה מחיר מהזכיינית רשת. זכיינית ערוץ 2 המשדרת בין הימים רביעי-שבת מציינת שיא שלילי של 9 קיצים עם ממוצע עונתי של 14.5% בלבד ברייטינג. למעשה רק בשנת 2003, היה לזכיינית רייטינג נמוך יותר בקיץ, כשקיץ 2011, היה מהמוצלחים של רשת עם 17.2%.

רשת: נפגעה מערוץ 10

מה בדיוק קרה לרשת בקיץ הזה? הזכיינית החלה את השנה מצוין, עם נתונים מרשימים ביותר ל-The Voice ול"מירוץ למיליון". יש אומרים בתעשיית הטלוויזיה כי זו אסטרטגיה מכוונת של הזכיינית להשקיע נמרצות בראשית השנה ובסופה ולהרפות מאמצע השנה. זאת על מנת לא להתמודד מול המשחקים האולימפיים, היורו והמותגים החזקים של 10. שם, מדברים על פיזור של הלוח באופן כזה שלא יגרם הפסד. ואולם, השנה החלה במשבר כלכלי ובירידה ניכרת בפרסום והמצב השתפר רק בחודשי הקיץ.

אמנם לא היה זה קיץ מוצלח מסחרית כמו אלו שקדמו לו, אך הוא היה טוב מראשית השנה. על-פי ההערכות, גם סוף השנה הזו לא צפויה להיות קלה. הטקטיקה של רשת, אם כן, הייתה בעיקר מיצובית ופחות מסחרית. כידוע, בימים אלו החליטה הרשות השנייה לחלט עד לשבוע הבא למעלה מ-20 מיליון שקל שחייבת הזכיינית למדינה.

מחוץ למסך, רשת ניהלה מספר מהלכים בקיץ האחרון שהתרכזו במאמצים לנטרל את התחרות שמולה. ולא בכדי, רשת נפגעת מאוד בקיץ הזה מערוץ 10 (ולטענתה גם מערוץ 24 של קשת, שמתחזק אף הוא) שמעמיד מולה את "הישרדות" ואת "היפה והחנון". למעשה, ב-34 מתוך 61 ימי השידור שלה בקיץ, הפסידה רשת בפריים-טיים לערוץ 10. זה אולי ההסבר הטוב ביותר לרכישה שלה את פורמט "הישרדות" ולהעברת גיא זוארץ אליה.

תוכנית הדגל של רשת בעונה זו הייתה "רוקדים עם כוכבים" שהושקה בראשית מאי. היא סיימה את העונה בנתון ממוצע של 18.9% בלבד, הנתון השני הנמוך בתולדות עונות התוכנית. "משפחה חורגת", שהטילה ביצי זהב בעונותיה קודמות יורדת משמעותית בעונה זו ל-15.9% בממוצע.

ואי אפשר לומר שרשת לא השקיעה בלוח השידורים שלה. היא הקריבה בקיץ זה פורמט מקורי ומבטיח, "משאבת הכסף", שהביא בימי שישי ממוצע של 13.9% צפייה בלבד. גם הדרמות שלה, "קטמנדו" המושקעת ו"עניין של זמן" שעוררה עניין רב, זכו לנתונים חלשים יחסית.

קשת: המותגים עשו את העבודה

קשת המשיכה להוביל את הטבלה בקיץ הזה למרות תחרות עזה מכיוון משחקי היורו והאולימפיאדה. היא שידרה מספר מותגים מוכרים שזכו להצלחה מחודשת ובראשם "ארץ נהדרת" שמהדורת הקיץ שלה הגיעה לנתון מרשים של 32% והיא התוכנית הנצפית של העונה. יש לציין עם זאת, כי בקשת החליטו לחלק את העונה של תוכנית הסאטירה ולשדר את שובלה תחת המיתוג "מהדורת קיץ". "יצאת צדיק", שעדיין משודרת, הגיעה עד כה ל-29.8% צפייה. המותג החדש המצליח ביותר בעונה זו, הוא ללא ספק "הפרלמנט" של קשת שסיים עונה מקוצרת עם ממוצע צפייה של 28.9% צפייה.

"כוכב נולד" היא במידה מסוימת הנקודה החלשה של הזכיינית בקיץ זה. העונה הזו, העשירית במספר, נמוכה (ללא הגמר) מממוצע העונה הקודמת שהיה הגבוה בתולדותיה. נתון חצי הגמר שלה ששודר אתמול, לא חצה את 25 אחוזי הצפייה. "מאסטר שף ילדים", לעומתה הגיעה לנתון של 27.8% צפייה.

ערוץ 10: לא רק ריאליטי

האם עד הגשם הראשון הערוץ יעלם? עדיין לא ברור, אך ההצלחה ברייטינג של ערוץ 10 כבר הולכת באופן מסורתי יד ביד עם האיום הקיומי עליו. "הישרדות VIP" ללא ספק הפריחה את השממה בערוץ והפכה אותו שוב לרלוונטי. עד כה הגיעה עונה זו של הריאליטי לנתון ממוצע של 23.5% צפייה. "היפה והחנון", הריאליטי האהוד השני של הערוץ, עומד בינתיים על 18.7%. שתי התוכניות מובילות בצפייה בקרב ילדים.

"פנים אמיתיות" של אמנון לוי מוכיחה כי לערוץ יש מה להציע מלבד ריאליטי ומגיעה ל-15.4%. "אלנבי", הדרמה הטרייה של הערוץ, עומדת על 14.4% צפייה והיא הדרמה הנצפית ביותר בתולדות ערוץ 10. עם זאת, יש לציין כי מלבד העוגנים הללו הערוץ מתקשה להתרומם, במיוחד בימים מול קשת, שם אינו משקיע מאמץ כלל ומסתפק בנתונים חד-ספרתיים בלבד.

ספורט: הצלחה יחסית

היה זה קיץ ספורטיבי במיוחד, מה שהעמיד תחרות לא פשוטה לזכייניות הטלוויזיה המסחרית. בין ה-8 ביוני ליולי, (לצד המשחקים ששודרו בערוץ 10) שידר ערוץ 9 תריסר משחקים מגביע אירופה לכדורגל (היורו) והשיג ממוצע מוצלח בעבור הערוץ דובר הרוסית של 12.4%. למרות ההצלחה בנתונים, בערוץ יצאו בתחושת החמצה שכן שם האמינו כי יכלו להשיג נתונים גבוהים יותר, והחיצים הופנו ישירות לוועדה למדרוג.

ערוץ 1, נהנה מעלייה של מאות אחוזים בכלל הצפייה בו בזכות המשחקים האולימפיים. נתוני הפריים-טיים שלו, שנעו סביב האחוז זינקו ל-5.2%. אלה מכרסמים, כפי שעולה מניתוח של זניט מדיה שפורסם כאן, בעיקר בצפייה בערוץ 2, אך לא מעט גם בערוץ 10. המשחקים הבאים, בריו 2016, כבר ישודרו בערוץ הספורט.

יורו 2012 / צלם: רויטרס
 יורו 2012 / צלם: רויטרס

חדשות: נסיגה בנתונים

המשדרים שנפגעים מכל מהקיץ החם הם מהדורות החדשות. הנסיגה מורגשת בעיקר בערוץ 10 - ממוצע הצפייה בימי חול במהדורת החדשות המרכזית ירד והוא עומד בקיץ זה על 10.1% צפייה. ממוצע הצפייה במהדורת החדשות של ערוץ 2 עומד על 19.8% צפייה.

ומה הלאה? השוק צפוף מדי

צפוף מאוד בטלוויזיה המסחרית בישראל לשלוש זכייניות ונראה כי ככל שהזמן עובר, זה נהיה צפוף יותר. כרגע ידו של ערוץ 10, למרות נתוני הצפייה המוצלחים שלו, עדיין על התחתונה. הסכין שמונחת על צווארו חדה יותר מאלה שנמצאות אצל המתחרות. ועם זאת, זה ברור שבמאזן שנוצר, ככל ששתיים יצליחו, תמיד אחת תשרוד בקושי. גם אם ערוץ 10 יינצל, לולא יהיה מעבר מהיר לרישיונות או התארגנות מחדש של השוק, עדנה כלכלית או מדרוגית לא תהיה לכלל השחקנים.

רייטינג
 רייטינג