פרשת ענת קם: 4 חודשי עבודות שירות לעיתונאי אורי בלאו

ביהמ"ש קיבל את הסדר הטיעון שנחתם בין בלאו והפרקליטות, בעקבות הרשעתו בעבירה של החזקת מסמכים ביטחוניים סודיים שלא כדין, שאותם קיבל מענת קם

עיתונאי "הארץ" אורי בלאו יירצה 4 חודשי עבודות שירות במרכז הרפואי "רעות" - כך קבע היום (ב') שופט בית משפט השלום בתל-אביב, עידו דרויאן, בגזר הדין שבו החליט לקבל את הסדר הטיעון שנחתם בין בלאו לבין הפרקליטות, בעקבות הרשעתו בעבירה של החזקת מסמכים ביטחוניים סודיים שלא כדין, שאותם קיבל מענת קם.

בגזר דינו העלה בית המשפט על נס את חשיבותה של עיתונות חוקרת במדינה דמוקרטית והמתח הנובע מהצורך לאפשר את חופש העיתונות לבין הקפדה דקדקנית על ביטחון המדינה.

נימוקי גזר הדין התמקדו בהשוואה של הערכים המהותיים של ביטחון המדינה אל מול תפקידה של עיתונות חוקרת.

"לא יכול להיות ספק בכך שאם מושווה ביטחון המדינה אל מול חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת, כערכים מוחלטים, יגבר הערך של ביטחון המדינה, ולו מהסיבה הפשוטה שללא קיום בטוח למדינה ולתושביה, גם לא יתקיימו עיתונות וציבור. אלא שאין זו דרכו של משפט, וגם כאשר מדובר בערך חשוב ביותר, ואפילו עליון, עדיין חובה לשקול ולאזן מולו ערכים מתנגשים. הפתרון איננו העדפה מוחלטת של עיקרון כזה או אחר אלא מנגנונים של איזון".

השופט דרויאן הדגיש את גישתה של המדינה, המשקפת לדבריו סובלנות ביחס לעיתונות החוקרת, וזאת מאחר שהמדינה ערה לאפקט המצנן ולחשש שילווה עיתונאים חוקרים הנוגעים בסוגיות של פעולות רשויות הביטחון.

"המדינה מכירה אפוא במעמד המיוחד של עיתונאי חוקר לעניין סעיף החזקת ידיעות סודיות, מבינה שכחלק מהותי מעבודתו בשליחותו הציבורית עליו להחזיק חומר סודי האסור ברגיל בהחזקה, ומוכנה לסבול את אותו פער שבין אכיפה דקדקנית של החוק לבין הריסון שמכתיבה ההכרה בערך של עיתונות חוקרת".

"החומרים שבהם עסק הנאשם, לצד היותם בעלי חשיבות ביטחונית עליונה, הם גם בעלי חשיבות ציבורית עליונה", כתב דרויאן, "לדיון בבעיות המטרידות את הציבוריות הישראלית. פעולתה החופשית של עיתונות חוקרת היא בין בסיסי הדמוקרטיה. ללא חופש שכזה הדמוקרטיה פגומה וחסרה באופן מהותי. ללא מידע של ממש חשוף הציבור לפגיעתם ההרסנית של דמוגוגיה פרועה, קשר זדוני והסתרה מכוונת. והתהליך הדמוקרטי שמהותו בחירה חופשית ומושכלת של האזרח, יושחת ויהפוך להצגה ריקה מתוכן".

לפני צאתו מאולם המשפט אמר השופט כי "העובדה שרשות מבצעת עומדת באולם בית המשפט ואומרת תגנו על עיתונות חוקרת, לאור כל מה שקורה מסביבנו, זה מעמיד את ישראל בטופ של המדינות המתוקנות".

על אף דברים אלה, אמרה לאחר הדיון התובעת, עו"ד הסס פורר-גפני מפרקליטות תל-אביב (פלילי), כי "אין לנו שום סובלנות כלפי החזקת מסמכים סודיים. המדינה לא יכולה להיות סובלנית בעניין זה אם יש לה מידע בנושא זה. ברגע שיתגלה למדינה שאנשים מחזיקים מסמכים סודיים, לא צריכה להיות סובלנות, ולא תהיה סובלנות".

בלאו עצמו אמר כי "הדברים שאמר בית המשפט הם חשובים מאוד, על חשיבותה של עיתונות במדינה דמוקרטית. זה לא יום שמח, לא היה צריך להעמיד לדין במקרה הזה".

בלאו הוסיף כי הוא מקווה שערעורה של ענת קם יתקבל, ועונשה יוקל. כזכור, קם נדונה ל-4.5 שנות מאסר בפועל בעקבות הרשעתה בריגול חמור.

בלאו יוצג על-ידי עורכי הדין ז'ק חן, מיבי מוזר וטלי ליבליך. (ת"פ 10677/07/12).