כעס בשבדיה: מסיבות ראוותניות על חשבון משלמי המסים

שערוריית הבזבוזים במגזר הציבורי עשויה לעלות לממשלת הימין, המתגאה במשמעת התקציבית שלה, בקולות בבחירות הבאות

לעובדי ממשלת שבדיה קשה להתלונן. הם זוכים לקורסים של טעימת יינות, תקשורת עם דולפינים ומסיבות בסגנון ג'יימס בונד, על חשבון משלם המסים.

הגילויים הללו, שפורסמו בתקשורת המקומית, הציתו גל מחאה של מצביעים, שהענישו את המפלגה שנראתה להם אחראית לבזבוזים הללו בסקרים הפוליטיים. לפי תוצאות הסקרים, הקואליציה בראשות ראש הממשלה פרדריק ריינפלדט תתקשה להישאר בשלטון.

"אין כבוד לעובדה שמדובר על כספים של אנשים אחרים - משלמי המסים", אמר טורסטן סבנוניוס, דובר ארגון המונה מאה אלף חברים ומטיף לקיצוצי מס ולהגברת הפיקוח, "וזה אפילו לא קצה הקרחון, רק פתית שלג. מדובר כאן במאות מיליוני קרונות (המטבע השבדי)".

לתקשר עם דולפינים

מבחינת השבדים, הנושאים בנטל המס הגבוה בעולם אחרי דנמרק, שערוריות הבזבוזים במגזר הציבורי מערערות את האמון בממשלת המרכז-ימין השבדית, שמטיפה למשמעת תקציבית. "מסיבת ג'יימס בונד" שערך השירות החשאי השבדי לעובדיו ביוני 2011 עלתה לבדה 4.3 מיליון קרנות (650 אלף דולר).

עיקר הזעם הופנה כלפי אני לוף, מנהיגת "מפלגת המרכז" ושרת היזמות, שאחראית על רוב סוכנויות הממשלה שבזבזו את כספי הציבור. התמיכה במפלגתה צנחה מ-6.6% בבחירות 2010 ל-3.4%, מתחת לאחוז החסימה -4%. לממשלה יש כיום תמיכה ציבורית של 42.8% מול 50.1% לאופוזיציה, אך הבחירות הבאות יהיו רק ב-2014.

המשרד של לוף ארגן ביקור עובדים בעלות של עשרת אלפים קרנות בשמורת הספארי קומארדן בשבדיה, כדי "ללמוד לתקשר עם דולפינים ולקבל מהם משוב". לוף פיטרה ב-6 באוגוסט את מנהל האקדמיה השבדית לכלכלה ולצמיחה אזורית אחרי שהתברר שהאקדמיה הזו ערכה מסיבה במלון גרנד הוטל בשטוקהולם בהוצאה של 780 אלף קרונות. האירוע שהתקיים ב-23 במאי עלה 2,700 קרנות לעובד, והאקדמיה אומרת כעת שהיה "יקר מדי והתקיים במקום הלא נכון".

ריינפלדט אמר בשבוע שעבר בראיון לסוכנות ידיעות מקומית שלמנהלי סוכנויות בממשלה יש אחריות לתקציבים שלהם, ועליהם להפעיל יותר שיקול דעת בהוצאה של כספי ציבור.

"המטרה - לספק ידע והשראה"

מסיבת ג'יימס בונד נערכה על ידי השירותים החשאיים של שבדיה ביוני 2011, במטרה מוצהרת "לספק ידע, השראה וסולידריות בסופה של התארגנות גדולה מחדש של הרשות, ואחרי שנה של עבודה מאומצת של עובדיה", לפי הודעה של אנדרס תורנברג, מפכ"ל המשטרה. "אני מבין שעלות של 4.3 מיליון קרונות, אם מוציאים אותה מהקשרה, יכולה להיראות גבוהה, ומדובר כמובן בהרבה כסף".

סוכנות החדשנות הממשלתית השבדית, וינובה, הודיעה ב-1 באוגוסט שהיא תהדק את הסטנדרטים שלה בעקבות חשיפת הוצאה על טעימת יינות יוקרה על ידי עובדיה, תוך חריגה מכללי התקשי"ר השבדי.

השערוריות הללו העמידו באור מגוחך את מצע המשמעת התקציבית של ממשל ריינפלדט ושר האוצר שלו אנדרס בורג, שניהם חברי "המפלגה המתונה". אחרי שמירה על תקציב מאוזן בשנות המשבר הפיננסי העולמי, בורג הודיע ב-24 באוגוסט שהממשלה תוכל להגדיל את ההוצאה הציבורית ב-50 מיליארד קרונות בשנתיים הבאות כדי להמריץ את הצמיחה.