חתימה טובה

כמה מילים על מקצוען שידע לייצר ערך בעיקר לבעלי המניות

הדיווח שהעבירה חברת פועלים אי.בי.אי לבורסה בשבוע שעבר לא משך תשומת לב רבה. בין ציפייה להערת "עסק חי" בדוחות אי.די.בי של נוחי דנקנר, להתעסקות במלחמת ההישרדות שמנהלים יתר הטייקונים המקומיים, נותר מעט מאוד מקום להודעות כמו זו שבישרה על פרישתו של יו"ר חברת החיתום, רונן צלניר.

אבל בעידן שבו מנהלים בכירים מרוויחים משכורות עתק שאינן מתיישבות עם הישגיהם, כשרבים מהם עסוקים ביחסי ציבור לעצמם יותר משהם עוסקים בלהשיא ערך עבור בעלי המניות, וכשחלקם נתפסים כמומחים לכל תחום ולכל עניין - החל מביטוח וכלה בנדל"ן במזרח אירופה - כדאי להקדיש כמה מילים למקצוען שידע לייצר ערך לא רק עבור עצמו, אלא גם, ובעיקר, לבעלי המניות של החברה אותה הוא מנהל.

ב-20 השנים שבהן הוביל את פועלים-אי.בי.אי (תחילה כמנכ"ל ובהמשך כיו"ר) צבר לעצמו צלניר עשרות מיליוני שקלים, אבל לא באמצעות שכר מנותק מהמציאות או בבונוסים על רווחים שהתאדו כהרף עין, אלא בדרך של מימוש מניות וחלוקת רווחים (מאז שנת 2000 חילקה פועלים אי.בי.אי דיבידנדים בהיקף יוצא דופן של 330 מיליון שקל).

זה אינו טור סיכום, ואנחנו מאחלים לצלניר עוד הרבה שנים של פעילות מוצלחת. עם זאת, קשה להתעלם מכך שבשנים האחרונות, שבהן הולך ונעלם החתם המסורתי - בעקבות התייבשותו של שוק הנפקות אקוויטי - פחתה גם הדומיננטיות שלו. אבל באמצע העשור הקודם הוא נחשב לבכיר החתמים, איש מקצוע יצירתי והגון, בענף שהוא מטבעו רווי יצרים, חשדנות וטינה, שבו לא תמיד מילה היא מילה וסיכום הוא סיכום.

"שחקן שח מחושב"

אחד ממתחריו הגדולים הגדיר אותו בעבר כ"שחקן שח מחושב, עם הרבה ניסיון והבנה. גדולתו ביכולת לשכנע את בעלי החברות להציע מבנה הנפקה אטרקטיבי מבחינת המשקיע, שמקל על מלאכת השיווק". זה, וגם היכולת להבין לפני מתחריו איזו סחורה השוק מבקש.

בראיון שערכנו עמו באמצע העשור הקודם הצטנע צלניר, וטען, כמאמר וורן באפט, שהצלחתו היא "95% מזל ו-5% כישרון, שגם אותו הייתי מחליף במזל". כשנדרש ברצינות למהות עבודתו, הסביר כי "מאחורי כל הניתוחים הכלכליים, הבדיקות המשפטיות והדוחות הכספיים, עומדים אנשים שמובילים את החברה - בעלי מניות, יזמים ומנהלים. על חתם להסתכל היטב על הניסיון והרקורד שלהם".

על שאלת האחריות שלו כלפי המשקיעים, השיב צלניר כי "יש אחריות סטטוטורית ויש אחריות מוסרית. סטטוטורית, אנחנו אחראים שהתשקיף לא יכלול פרט מטעה או חסר, כי אנחנו חתומים עליו. מבחינה מוסרית, חשוב שהחברה תצליח להציג תוצאות עסקיות שתואמות לציפיות שלנו ושל המשקיעים. השם של חתם מול משקיעים וגם מול החברות המנפיקות, נבנה מקיום ההבטחות. ואצלנו, עד היום, רוב ההבטחות קוימו".

ההפרטות הגדולות של המדינה

את פועלים אי.בי.אי (לשעבר אי.בי.אי חיתום) הקים צלניר יחד עם יואב קפלן ב-1993, זמן קצר לאחר שפרש מתפקיד מנהל מחלקת החיתום של הבנק הבינלאומי (בעיתוני התקופה נכתב כי נפגע מכך שהבנק לא העמיד לרשותו רכב צמוד מסוג סובארו).תחת הנהגתו הפכה החברה לגוף המוביל בענף שנשלט עד אז בעיקר בידי הבנקים, מעמד שהביא בהמשך לצירופו של בנק הפועלים כשותף אסטרטגי בחברה.

בשני העשורים הקודמים הובילה פועלים אי.בי.אי את ההפרטות הגדולות של המדינה בשוק ההון, וביניהן הנפקות הבנקים הפועלים, לאומי ודיסקונט, חברת התקשורת בזק, יצרנית הדשנים כיל וחברת התעופה אל על. היא גם חתומה על פיתוח ושיווק מכשירים פיננסיים חדשניים, גיוסי הון של מיזמי טכנולוגיה והנפקות שבוצעו במקביל בארץ ובחו"ל.

בניגוד לחתמים בולטים אחרים בני דורו (למשל, יאיר פודים בחברת לידר), לא התפתה צלניר להפוך את חברות החיתום לפלטפורמה לפיתוח עסקים ריאליים. הוא ראה את ייעודה של פועלים אי.בי.אי כחברה המתמחה ביצירת המפגש בין החברות לבין המשקיעים בשוק ההון.

את תפקידו נהג להשוות לזה של מוכר מעדרים בתקופת הבהלה לזהב. לא מתעשר בין לילה כמו מחפשי הזהב וגם לא מפסיד את כל כספו, אלא מרוויח באופן עקבי ולאורך זמן ממתן שירות שאי אפשר בלעדיו.