בדיקת "גלובס" לקראת החג: מה אומר מחיר היין על איכותו?

לרגל החגים נמכרים יינות ישראלים ברשתות המזון ב-25-30 שקל לבקבוק ■ "גלובס" בדק מה זה אומר על איכות היין והאם כדאי להזמין יינות באינטרנט

כ-50% ממכירות היין בישראל מתרחשות בתקופת ראש השנה ופסח - אם כמתנה ואם לשימוש עצמי. בעוד שהמבצעים ברשתות השיווק מאפשרים רכישה של 3-4 יינות ב-100 שקל, בחנויות המתמחות בדרך-כלל המחירים גבוהים יותר משום שכוללים מגוון יינות בוטיק ויינות יוקרה, ובהתאם המגוון גדול ומבלבל. ההסתערות אמנם עדיין לא בשיאה, אבל שיטוט בחנויות מספק תשובות לכמה שאלות שמעסיקות את הקונים:

האם המחיר הנמוך מעיד על האיכות?

3 ב-100: זה המחיר הנפוץ כיום ליינות ישראלים. מה אומר המחיר הנמוך על איכות היין? "החשדנות לגבי טיב יין שעולה 33 שקל אינה מוצדקת. זה מחיר נמוך, אבל הוא הטוב ביותר שאפשר למכור בו יין ברמה טובה. מבחינתי המחיר משקף שחיקה ברווחיות ולא באיכות", אומר משה חביב, מנכ"ל יקב דלתון. התחשיב הוא כזה: "רק הבקבוק, הפקק והתווית עולים ליצרן לפחות 12 שקל. על זה יש להוסיף את המשווק (הכרם, הסקוטית, שקד) שמרוויחים לפחות 25%. והרשתות, כל אחת לפי המרווחים שלה שמגיעים בחלק מהמקרים ל-100%. המרוויח הקטן הוא היצרן, והמרוויח הגדול הוא הצרכן".

ישי מלכוב, מומחה יין ומבעלי מסעדת "ברטי" מדגיש כי במחיר של 30 שקל לבקבוק יין אפשר בהחלט למצוא תמורה טובה. "אפשר למצוא יינות נהדרים במחיר הזה, בדיוק כמו שאפשר למצוא יינות מצוינים במחיר של 500 שקל ומנגד יינות שלא שווים את ההשקעה. המחיר נקבע מהמון גורמים, וכרגע מדובר במבצעי חג ולא על שאריות שהייננים מנסים להיפתר".

עם זאת, יש בענף גם מי שחושב אחרת, וקורא להנמיך את הציפיות מהיינות הישראלים הזולים - שמקבלים עדיפות בתקופות החגים. גם ארנון הראל, מנהל השיווק של יקבי רמת הגולן מחזק עמדה זו: "מחיר של 25 או 30 שקל לבקבוק יין מצביע חד-משמעית על איכות נמוכה. אין פה סיפורים. בתקופת החגים אלה יינות פופולריים שפונים לצרכנים שאינם צרכני יין לאורך השנה ושמחפשים משהו בשביל להניח על השולחן, ולהם זה מספיק".

יין ישראלי או מיובא?

בחנויות היין מפרגנים גם לתוצרת המקומית, אבל בהחלט דוחפים את התוצרת המיובאת. באחת החנויות נאמר לנו כי במחיר של 50 שקל לבקבוק יין, אפשר לקבל תמורה טובה יותר בבחירת בקבוק שעשה דרכו מספרד או מצרפת, ובחנות אחרת נאמר שפטריוטיות בצד ואיכות בצד השני, כלומר שהתמורה עבור יינות מיובאים משתלמת יותר, בעיקר ככל שעולה התקציב.

מלכוב מסכים עם האמירה הזו. "הסיבה היא שבחו"ל זול יותר להכין את היין במובן של העלויות הקבועות: כוח אדם, קרקע וכד'. לייצר יין בישראל יקר יותר מאשר לייצר יין בצ'ילה".

את הדברים הללו פוסל חביב: "בשנים האחרונות החנויות הפכו ליבואניות של יינות מחו"ל ומתקיימת תחרות לא הוגנת. מוכרים לצרכן איזה "שאטו חרטא" כיין צרפתי בכאילו, אחרי שקנו אותו ב-1-2 אירו". לדבריו, "יין ישראלי שמחירו 45-55 שקל הוא יין זני שבחו"ל יעלה 18-20 אירו. הסיפורים על יינות מוצלחים ב-5 אירו הם קשקוש מוחלט. על יין טוב משלמים, ובארץ - משלמים פחות".

חביב מתייחס להנגשת המחירים דרך סדרות עממיות שהשיקו היקבים תבור עם סדרת הר, ינות הגליל, רקאנטי עם יסמין ועוד. "יין ישראלי צריך לעלות 35-100 שקל. מחיר גבוה מזה מחייב בדיקה. לצערי יש יקבים שאיבדו את הענווה".

אבי כחלון, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברה הסקוטית מחלק את השוק כך: 85% מהיינות שנמכרים בארץ הם ישראלים - רובם בנישה הזולה ברשתות השיווק. 15% הוא נתח היין מתוצרת חוץ. לדבריו, ביינות הזולים לישראלים עדיפות ברורה. "הכשרים מחו"ל שעולים 25-30 שקל הם פשוטים ונחותים מאלה שנמכרים ברמת מחירים דומה.

לדבריו, 2008 הייתה שנת שמיטה שהתברכה בכמות ענבים גדולה שבה כל התוצרת נשארה בארץ ולא היה ייצוא. "אין צריכה בהיקף כזה ומכאן השחיקה במחיר ליינות טובים מהבציר הזה".

כשמדובר על יינות יקרים במחיר של 120 שקל וצפונה, הוא מעניק את הניצחון ליינות מיובאים.

האם הענף מאופיין בתחרות?

המרואיינים לכתבה מגדירים תחרות עדינה בין חנויות היין, שחיות בשלום יחסי - אבל לא תמיד. כחלון מספר על מלחמת מחירים נקודתית בפתח-תקווה שהובילה להוזלה דרמטית ביינות ישראלים, המלחמה הבאה לדבריו תתרחש בזירה הירושלמית.

"התחרות מעודדת צריכה", אומר הראל ומתייחס לשחיקת המחירים מכיוון היקבים: "מי ששוחק את המחירים לרמות לא הגיוניות לא יוכל להמשיך לעבוד בניוטרל לאורך זמן - כמו כל ביזנס, אנחנו חייבים להרוויח".

לדבריו, היצרן קובע מחיר מומלץ על בסיס הסיטונאי, "השאיפה היא למחיר אחיד, אבל החנויות קובעות את המרווחים כך שלפעמים ימחקו אותם לגמרי. ככלל ענף חנויות היין לא מאופיין בתחרות עזה אם יש פערים במחירים, הם זניחים".

כ-300 יקבים, גדולים וקטנים פועלים כיום בישראל. מספר זה מגלם עלייה בעוד שלדברי כחלון, צריכת היין לנפש לא עלתה ועומדת על 7.5 ליטר לנפש, לעומת כ-16-18 ליטר באירופה. "יש עודף יקבים אבל מי שנפגע וימשיך להיפגע הם דווקא הגדולים שמייצרים כמויות גדולות של יין ונתקעים עם מלאים שבקצוות: יינות יקרים ויינות זולים", אומר כחלון. התחרות מעמידה את היינות היום במרכז הבמה, אבל כחלון סבור שעדיין המבצעים האגרסיביים של השנה רחוקים מאלה שהיו אשתקד: "יינות בנישה הזולה נמכרו ב-15 שקל ליח' - השנה המחיר הוא עדיין 25 שקל במסגרת מבצעי הכמות".

באופן כללי, רמת המחירים בענף שומרת על יציבות לאורך השנים. הטווח מתחיל ב-20 שקל לבקבוק ומטפס למאות שקלים. האם יש ביקושים ליינות יקרים? הראל משיב בחיוב: "הוצאנו לא מזמן את מהדורת קצרין אדום ב-380 שקל, שכבר נמכרת יפה".

איפה כדאי לקנות?

במסגרת מבצעי החג ברשתות השיווק, רבים מיינות החג נמכרים במבצעי כמות: 4 ב-100, 3 ב-100 או 2 ב-100/110. בחלק מהמבצעים ניתן לערבב בין היצרנים השונים. המבצעים הללו מוזילים את המחיר המקורי בעשרות אחוזים. לדוגמה, במגה יינות מהסדרה האזורית של כרמל נמכרים ב-2 ב-100, לעומת 75 שקל, המחיר מלא, ובשופרסל דיל גמלא פינו נואר נמכר במבצע 2 ב-100 כאשר המחיר הרגיל שעל התווית הוא 82 שקל.

בחנויות המתמחות, המבחר גדול וכולל יינות מיקבי בוטיק ובטווח מחירים המטפס למאות שקלים לבקבוק. לצד מבצעי כמות על היינות ש"בייצור ההמוני", מוצעים חלק מיינות הבוטיק במחירי מבצע לחג, למשל בחינוואי במסגרת 5 1. את המבצעים האגרסיביים על יינות בקבוצות מחיר של 30-50 שקל תמצאו כיום בעיקר בסופר, אם תרצו להשקיע יותר, או לפרגן ליקבים קטנים - חנויות יין מתמחות הן הכתובת.

והנה הפתעה: למרבית החנויות אתרי אינטרנט מכירתיים המציעים מחירים זולים מאשר בחנות: בחינוואי הוסבר כי בעוד שבחנויות הרשת המחירים אחידים, המחירים באתר זולים יותר וכוללים מבצעים ייחודיים. בבית המשקאות של נפתלי נומק כי המטרה היא לעודד הזמנה באינטרנט ולכן המחירים בזירה הזו זולים יותר וגם נציגת שר המשקאות סיפקה הסבר דומה. בכולם, איסוף עצמי הוא חינמי בעוד שדמי המשלוח יעמדו על 30-60 שקל, וחינם מעל סכום מסוים. מבדיקה של מספר מוצרים עולה כי אכן לרוב המחירים באינטרנט יהיו נמוכים לעומת החנויות (ראה טבלה).

משתלם לקנות במרכזי המבקרים?

בדרך-כלל לא. ליקבים אין אינטרס להתחרות במי שמשמש כפלטפורמת המכירה שלהם. אלא שמבצעים נקודתיים עשויים להטות את הכף אחרת. ששון בן אהרון, היינן הראשי של יקבי בנימינה מציין כי היינות נמכרים במחירים אטרקטיביים בחנות המפעל של היקב.

משתלם להצטייד במלאי?

" יש היום יינות במחירים שאין לאורך השנה, מה גם שאני צופה התייקרות במחיר היין מייד לאחר החגים", אומר גורם בענף. חביב פוסל אפשרות כזו :"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמו לייקר את המחירים. נמשיך לספוג את העלויות ולשחוק את המרווחים. הייבוא הבלתי מבוקר מחסל את היצרנים המקומיים והקטסטרופה נמצאת בפתחנו".

"יש יקבים שלחוצים להיפטר מהמלאים, גם במחירי הפסד ולכן יש דילים טובים בכל הסגמנטים", אומר הראל. גם הוא פוסל אפשרות של התייקרות: "התחרות בין היינות הישראליים והיינות המיובאים לא מאפשרת את זה".

כחלון מוסיף: "היות ואנחנו ארץ חובבת קברנה, מי שאוהב זנים אחרים כמו פינו נואר או סירה, ימצא דילים מצוינים היום. המבצעים האגרסיביים ייעלמו אחרי החגים".

דוגמאות למבצעי יין
 דוגמאות למבצעי יין

באינטרנט
 באינטרנט