ייצוגית נגד אפריקה: איחרה בדיווח על הפחתת הנכסים ברוסיה

התובע: המידע שבבסיס אזהרת הרווח הגיע לחברה במהלך יוני עד אוגוסט. חרף זאת בחרו הנתבעים להמתין עם פרסום המידע ■ אפריקה: אין בסיס ראוי לבקשה

הצרות של אפריקה ישראל שבבעלות לב לבייב באות בצרורות: כשבועיים לאחר הדיווח על הפסד של 725 מיליון שקל מהפחתת שווי נכסים במוסקבה, מגיעה גם התביעה הייצוגית.

בעל מניות בחברה הגיש אתמול (ג') למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית כנגד לבייב וכנגד אפריקה ישראל, בטענה כי כתוצאה מאי-פרסום הדיווח המיידי במועד בו נודע על ההפסדים הצפויים לחברה, רכשו עשרות אלפי משקיעים את מניות אפריקה ישראל, מבלי שהיה בידם את המידע הנדרש על מצבה הקשה של החברה, ובעיקר על השינוי לרעה בשווי נכסיה ברוסיה.

בעקבות זאת, נטען, נגרמו למשקיעים בחברה נזקים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

התובע אוהד מלכה טוען, באמצעות עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש, כי רכש בראשית יולי 208 מניות של אפריקה ישראל, בסכום כולל של כ-2,383 שקל, לפי שער של 11.45 שקל למניה.

כחודש וחצי מאוחר יותר, ב-13 לאוגוסט, פירסמה אפי פיתוח, החברה-הבת של אפריקה ישראל, המרכזת עבורה את פעילות הנדל"ן ברוסיה ומזרח אירופה, אזהרת רווח לרבעון השני של 2012 בעקבות הפחתות שווי. בדיווח צוין כי החברה צפויה לספוג הפסד כולל של כ-240 מיליון דולר ברבעון השני של השנה.

אזהרת רווח

עוד דווח כי הפחתות השווי, וכן עליית האינפלציה בישראל, יסבו לאפריקה ישראל הפסד כבד של עד 800 מיליון שקל; ההפחתות בגין נדל"ן להשקעה בהקמה משקפות בעיקרן ירידה בשוויים של 4 פרויקטים של אפי פיתוח המסווגים בספריה כנדל"ן להשקעה בהקמה: פוצ'טוביה, קוסינסקייה וכן טברסקיה פלאזה Ib וטברסקיה פלאזה II; כתוצאה מהערכות השווי החדשות, וכן בשל התחזקות הדולר מול הרובל הרוסי, יפחת שווי תיק הנכסים של אפי פיתוח מרמה של 2.8 מיליארד דולר ל-2.4 מיליארד דולר ברבעון השני.

אפריקה ישראל, בעלת השליטה באפי פיתוח, ציינה בדיווח כי בעקבות הפגיעה בחברה-הבת, וכן בשל עליית המדד בישראל ברבעון השני, היא צפויה לרשום הפסד של 720-800 מיליון שקל בדוחות.

כתוצאה מהדיווח, מציין התובע, קרס שער מניית אפריקה (שעמד על 976 נקודות), ובתום 3 ימי המסחר רצופים לאחר הפרסום, נרשמה ירידה כוללת של כ-3.5 שקלים בשער מניית החברה - ירידה מצטברת של כ-36%.

לטענת התובע, כעולה מהדוח המיידי, המידע שעמד בבסיס אזהרת הרווח הגיע לידיעת אפריקה ישראל במהלך החודשים יוני עד אוגוסט 2012. ואולם, נטען, "חרף העובדה שהמידע המהותי היה בידי החברה או בידי מי מהנתבעים... בחרו הנתבעים להמתין עם פרסום המידע... כחודשיים ומחצה...".

כפועל יוצא, נטען כי כל מי שרכש מניות של החברה החל מהיום בו היה על החברה לפרסם את המידע המהותי, והחזיק במניות שרכש ב-12.8.12 (ערב פרסום אזהרת הרווח), ספג נזק וזכאי לפיצוי.

"כל מי שרכש מניות של החברה במהלך התקופה הקובעת, רכש אותן במחיר הגבוה מהמחיר האמיתי של כל מניה ושילם עבור כל מניה מחיר יתר, אותו לא היה עליו לשלם", נטען.

התביעה הוגשה גם נגד חברי דירקטוריון אפריקה ישראל, אבינדב גרינשפון, איתן הבר, עמנואל לזוביק, שלמה בורוכוב, שמואל שקדי, רמי גוזמן, צפורה סמט, אברהם נובוגרוצקי ואיזי כהן.

בשלב זה הועמדה התביעה על סך של כ-2.5 מיליון שקל לשם קביעת סמכות עניינית בבית המשפט המחוזי.

אפריקה: אין בסיס

מאפריקה ישראל נמסר בתגובה: "אפריקה ישראל לא קיבלה לידיה עותק מהבקשה האמורה, ולפיכך אין ביכולתה להתייחס לטענות המועלות בה לגופן. עם זאת, יצוין כי על פניו, מהמידע שנמסר לחברה על-ידי מערכת העיתון, נראה שאין בסיס ראוי לבקשה זו".