דיווח בבריטניה: "אסד יעביר נשק כימי לחיזבאללה"

קצין סורי שהיה אחראי על מאגרי הנשק הכימי של אסד, וערק מהמדינה לפני מספר חודשים סיפר ל"טיימס" הבריטי, כי המשטר הסורי מתכנן להשתמש בנשק כימי נגד אזרחיו, ואף הוכנה תכנית להעבירו לידי ארגון חיזבאללה הלבנוני

מייג'ור-גנרל עדנאן סילו, מי שהיה בעבר אחראי על מאגרי הנשק הכימי של משטרו של בשאר אסד וכונה "עדנאן הכימי, ערק מהמדינה הקורסת לטורקיה השכנה לפני מספר חודשים. הלילה סיפר בריאיון ל"טיימס" הבריטי, כי הנשיא מתכנן להתקיף את אזרחיו בנשק כימי - ואף הכין תכניות להעביר חלק ממנו לארגון חיזבאללה.

בריאיון ציין הקצין הבכיר כי בעבר נהג לקחת חלק בדיונים סודיים ביותר הנוגעים לנשק הכימי שברשות משטר אסד. הוא אף מסר, כי בהתייעצויות הביטחוניות הללו נידונו אפשרויות פריסתם של המאגרים, ואף העברת חלק מהם בטילים לידיו של חסן נסראללה. "המשטר תכנן להעביר לחיזבאללה טילים בעלי ראש נפץ כימי", אמר והוסיף: "הם יועדו למתקפה על ישראל".

בנוסף, אמר סילו כי אסד חזר בו מתכניתו המקורית, אך הוסיף כי "כעת אין למשטר מה להפסיד. מלחמה בין ישראל וחיזבאללה טובה להם". הוא אף טען, כי הדבר שהוביל בסופו של דבר לעריקתו מן המדינה הייתה העובדה שהנשיא אסד תכנן מתקפה כימית על המורדים והאזרחים בעיר חלב.

צבא סוריה ערך בחודש אוגוסט האחרון ניסוי בשיגור טילים המכילים חומרים כימיים להשמדה המונית, כך סיפרו עדי ראייה לעיתון הגרמני "דר שפיגל". הניסוי, שנערך במרכז למחקר נשק כימי מזרחית לחלב, כלל ירי של 5 או 6 טילים שיכולים להכיל את הנשק המסוכן. הטילים נורו ממטוסי קרב וטנקים באתר צבאי מדברי. העיתון הוסיף כי בניסוי לקחו חלק קצינים ממשמרות המהפכה האירנית, שהשקיפו על הנעשה ממסוקים.

על-פי ההערכות, מדענים מאירן ומקוריאה הצפונית סייעו לסורים בייצור נשק כימי מסוגים שונים, כמו סארין, טאבון וגז חרדל. את השפעת הגזים והחומרים הרעילים האחרים ניסו תחילה על חיות. בחודשים האחרונים, ככל הנראה עקב קצב הייצור המוגבר, תוגברה גם השמירה על האתר כאשר 100 חיילים מיחידות עילית סוריות מאבטחות אותו מחשש למתקפה של המורדים.

גורמי מודיעין במערב העריכו באחרונה כי לסוריה יש את אחד המצבורים הגדולים בעולם של נשק כימי.

אחותו של הנשיא, בושרה אסד, נמלטה מסוריה

רשת אל ערבייה מדווחת כי אחותו של הנשיא, בושרה אסד, נמלטה מסוריה לדובאי יחד עם ילדיה כמה שבועות אחרי שבעלה אסף שאווקת, ראש מנגנוני הביטחון, חוסל בפיגוע בדמשק.

אתר של גורמי אופוזיציה דיווח כי בושרה אסד ברחה לדובאי, שם רשמה את ילדיה לבית ספר. על פי הדיווח, בעבר היא התגוררה באיחוד האמירויות. גם עיתון לבנוני דיווח על בריחת אחותו של הנשיא וטען כי היא ערכה הכנות לנסיעה לדובאי.

מקור סורי בכיר ששוחח עם אל ערבייה אמר שבושרה נמלטה בעקבות "חילוקי דעות גוברים" בתוך העדה העלאווית אליה משתייכים הנשיא וצמרת ההנהגה הסורית. לדבריו, אחרי מותו של בעלה גבר חששה של בושרה לשלומה ולביטחון ילדיה.

המקור הוסיף כי התערערות היציבות בהנהגה העלאווית עודדה את אחותו של אסד לברוח. עוד ציין המקור כי מנהיגים עלאווים מודאגים שבכירי העדה יואשמו, בעקבות הדיכוי האלים של אסד, בפשעים נגד האנושות ולכן כמה מהם החליטו לצאת נגדו ולחבור למורדים.