האג"ח בתשואת זבל בת"א - ומוטי זיסר בוחן גיוס חוב בחו"ל

פלאזה סנטרס בשליטתו מינתה את בנק אוף אמריקה כחתם, שיקדם עבורה סבב פגישות עם משקיעים פוטנציאליים באירופה ובאסיה

תשואות דו-ספרתיות, שבהן נסחרות אג"ח פלאזה סנטרס, לא יאפשרו כנראה לחברה למחזר את חובותיה בזמן הקרוב בשוק ההון המקומי. אולם מתברר שהדבר לא מונע מהחברה, אשר בשליטת מוטי זיסר, לבחון אפשרויות לגייס חוב בחו"ל.

היום עדכנה החברה הבת של אלביט הדמיה, כי היא בוחנת אפשרות להנפקת אג"ח בשווקים שמעבר לים. לצורך כך מינתה פלאזה סנטרס את בנק אוף אמריקה מריל לינץ', כחתם שיקדם עבורה סבב פגישות עם משקיעים פוטנציאליים, המתוכנן להתחיל בשבוע הבא, מול משקיעים מישראל, אנגליה, שוויץ ומדינות באסיה. בפלאזה סנטרס מציינים, כי החברה עשויה להנפיק אג"ח, אם תנאי השוק יאפשרו זאת.

פלאזה סנטרס מתרכזת בייזום ופיתוח מרכזים מסחריים, בעיקר במדינות מזרח אירופה. לחברה שתי סדרות אג"ח, בהיקף כולל של 1.3 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של עד 25%. מועדי פירעון הסדרות, שהונפקו ב-2007-2008, הם החל מהשנה ועד 2017. לפני כשנתיים גייסה החברה בפולין אג"ח לא סחירה בהיקף של כ-15 מיליון אירו, בריבית שנתית של ליבור פלוס 4.5%, ומניותיה נסחרות בבורסות של לונדון ושל פולין.

רצף הורדות דירוג

בחודש שעבר הורידה מידרוג את דירוג האג"ח של החברה בדרגה אחת, מ-A3 ל-Baa1. במידרוג ציינו, כי העדכון מתבסס בין היתר "על המשך היעדר הנגישות לשוק ההון, לצד עומס פירעונות חוב אג"ח משמעותיים, אשר עלולים להביא לשחיקה מהירה ביתרות הנזילות של החברה".

עוד ציינו במידרוג, כי "יכולת החברה לעמוד בעומס הפירעונות הצפוי לה בטווח הבינוני והארוך, מותנית ביכולתה לממש נכסים מניבים קיימים, וכן בפיתוח נכסים נוספים למכירה בכלכלות חלשות, באופן המציב אתגר בפני החברה. במהלך התקופה שחלפה ממועד הדוח הקודם, לא עמדה החברה ביעדים כפי שהוצגו בפני מידרוג לגבי הפעילות בהודו, וכן חלה הרעה מסוימת בתחזיות לעתיד".

עד סוף השנה נדרשת פלאזה סנטרס לפרוע התחייבויות בהיקף של כ-90 מיליון שקל, ובשנה הבאה עליה לפרוע התחייבויות בהיקף של כ-400 מיליון שקל - כסף שיש ברשותה היום.

לחברה האם, אלביט הדמיה, התחייבויות אג"ח בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, ומצב השווקים גרר אותן להיסחר ב"תשואות זבל" דו-ספרתיות, המגיעות ליותר מ-60%. דירוג סדרות אלה ממשיך להידרדר: בשבוע שעבר הורידה S&P מעלות את דירוגן בדרגה אחת ל-BBB, אחרי שזיהתה עלייה בסיכון הפיננסי של החברה ונזילות "פחות ממספקת".

במעלות זיהו עלייה בסיכון הפיננסי, וכן "תלות גבוהה במימושי נכסים, היחלשות מצב הנזילות בשל היעדר נגישות לשוק ההון, למול עומס פירעונות כבד בשנים הקרובות, והיעדר מתמשך של תזרימי מזומנים יציבים מפעילות שוטפת".