אחמדינג'אד: "ציונים לא מתורבתים מאיימים על אומתנו"

הפתעה: בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם לא קרא נשיא איראן למחוק את "הישות הציונית", והסתפק בקריאה לסדר עולמי חדש ■ נציגי המדינות המערביות עזבו את האולם ■ פרשן ב-CNN: "הוא ליצן"

הפתעה בעצרת הכללית של האו"ם: נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, כמעט לא הזכיר היום (ד') את ישראל בנאום ארוך, מפותל ומייגע שהתמקד בקריאה לסדר עולמי חדש, סדר שישים קץ להגמוניה של המעצמות והקפיטליסטים. ישראל, לא בשמה כמובן, הוזכרה, כבדרך אגב, כחוליה אחת בשרשרת חוליי תבל, והנושא הפלסטיני נדחק לשוליים.

האזכורים המשמעותיים היחידים של ישראל בנאום היו הצגת איראן כמטרה לאיומים של "ציונים בלתי מתורבתים" וקריאה לאנושות "לשפוך אור על ההגמוניה והפעולות של הציונות העולמית".

זה היה מניפסטו חברתי, כביכול, לא נאום לוחמני ומאיים. אחמדינג'אד, שזה כנראה נאומו האחרון בעצרת, צייר את איראן כערש הציוויליזציה, אור לאומות, אם תרצו, והציג את ארצו כ"בעלת חזון גלובלי, מדינה שמקבלת בברכה כל מאמץ שנועד לקדם שלום, יציבות ורגיעה".

כמו בנאומים קודמים של אחמדינג'אד, נציגי רוב המדינות המערביות עזבו את אולם המליאה עם תחילת הנאום. משלחת ישראל לא היתה כלל בבניין בגלל יום הכיפורים. מול בניין האו"ם, ברחבת דאג האמרשלד, התקיימה הפגנה גדולה של גולים איראניים, מתנגדי המשטר. הפגנות של יהודים נגד אחמדינג'אד לא נערכו.

בסקירת אחמדינג'אד על פגעי החברה המודרנית נכלל גם הקטע הבא: "מירוץ חימוש והפחדה באמצעות נשק גרעיני ונשק (אחר) להשמדה המונית ע"י המעצמות ההגמוניות נעשו תופעה נפוצה. ניסויים בדורות חדשים של כלי נשק אולטרה-מודרניים, והתחייבות לחשוף כלי נשק אלה בזמן המתאים, משמשים עתה כשפה חדשה של איומים נגד מדינות, כדי לכפות עליהן לקבל את עול ההגמוניה של המעצמות האלה. האיום המתמשך של הציונים הבלתי מתורבתים לנקוט פעולה צבאית נגד האומה הגדולה שלנו הוא דוגמה ברורה של המציאות המרה הזו".

בקטע אחר, שאפשר להגדירו, אולי, "והיה אם", קרא אחמדינג'אד למאזיניו לשוות בנפשם עד כמה העולם היה יכול להיות "יפה יותר", לולא התרחשה בו רשימה ארוכה של עוולות. אחת מהן היא העוולה הציונית. כדבריו: "תארו לעצמכם, לו (לעולם) היתה זכות לבקר את מדיניות ההגמוניה ואת הפעולות של הציונות העולמית, והתקשורת העולמית היתה יכולה לשפוך אור על המציאות, במקום לנקוט עמדות שתומכות בחירויות לפגוע באמונות המקודשות ביותר של בני אדם". זה היה רמז לקריאתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בנאומו בעצרת, אתמול, למדינות העולם לאמץ את חירות ההבעה, כמו בארה"ב, ולהגן גם על התבטאויות פוגעניות. (על נאום אובמה ראו ידיעה נפרדת).

סדר עולמי חדש

אבל, כאמור, חלק הארי של הנאום קריאה לסדר עולמי חדש. "העולם נמצא עתה ב"צומת היסטורי... המרקסיזם נעלם.. והקפטיליזם שקוע בביצה שהוא עצמו יצר אותה". הגיע הזמן שמדינות חדשות "ימלאו תפקיד פעיל יותר בקבלת ההחלטות בעולם".

למעשה, בחלק גדול מהנאום נשמע אחמדינג'אד כפעיל בתנועת "לכבוש את וול סטריט". כך, למשל, בקטע שמתייחס ל"מצב הכלכלי" הוא העלה את הנקודות הבאות:

• העוני נמצא בעליה ומתרחב הפער בין עשירים לעניים.

• סך כל החובות החיצוניים של 18 המדינות המתועשות עולה על 60 טריליון דולר; לו רק היתה נפרעת מחצית מהסכום הזה, היה אפשר למחוק את העוני מהעולם.

• תלות הכלכלות בצרכנות וניצול אנשים משרתים את האינטרסים של מספר מוגבל של מדינות.

• יצירת נכסים חסרי ערך באמצעות פיקוח על מרכזים הכלכליים העולמיים היא העוולה הכלכלית הגדולה בהיסטוריה ואחד מהגורמים העיקרים למשבר הכלכלי הגלובלי.

• "דווח" שממשלה אחת לבדה הדפיסה 32 טריליון נכסים על הנייר. לא היה הסבר נוסף של משפט חסר משמעות זה.

וזה חזון אחרית הימים של מחמוד אחמדינג'אד: "איני מאמין שלמוסלמים, נוצרים, יהודים, הינדים, בודהיסטים ואחרים יש בעיות אלה עם אלה, או שהם עוינים זה את זה. הם מסתדרים בנוחות אלה בצד אלה באווירה של שלום ורעות. כולנו מקדישים עצמנו לצדק, לטוהר ולאהבה".

פרשן, מומחה לענייני איראן, הגיב אחרי הנאום ב-CNN: "זה היה נאום של נרקיסיסט קטן, שאוהב לשמוע את עצמו ואוהב שאנשים מקשיבים לו. מבחינה זו, העצרת הכללית היא היא במה אידיאלית בשבילו. באיראן, אחמדינג'אד נחשב ליצן".