הנהלות המרחבים בבנק לאומי לא יטפלו באשראי

מספר העובדים בכל מרחב יעמוד על 10 בלבד ■ פעילות האשראי תעבור למרכזי אשראי, ותביא לחלוקת אשראי לפי סטנדרטים ברורים יותר

ההתייעלות בבנק לאומי מגיעה גם לפעילות המרחבים. ל"גלובס" נודע כי במסגרת תוכנית ההתייעלות שעליה הכריז הבנק בפברואר השנה, תצומצם פעילות המרחבים. תחת החטיבה הבנקאית של לאומי יש שמונה מרחבים (לפי חלוקה גאוגרפית), ואליהם כפופים הסניפים.

בין היתר, כיום המרחבים יכולים להעניק אשראי (בעיקר לעסקים קטנים) בהיקף גבוה ממה שמנהל סניף רשאי לתת; במסגרת השינוי המתוכנן,

פעילות האשראי של המרחבים תועבר למרכזי אשראי אזוריים, כך שפעילות המרחב תהפוך למוטה יותר למכירות ושיווק.

היקף העובדים בכל מרחב יעמוד לאחר השינוי על כ-10 בלבד. בחלק מהמרחבים מדובר בירידה מהותית במספר העובדים, שכן כיום יש בהם כ-30 עובדים. בסך הכול, המהלך יביא לחיסכון של עשרות תקנים. עם זאת, נציין כי העובדים לא יפוטרו, אלא יועברו למקומות אחרים בבנק, ובראשם מרכזי האשראי שיוקמו והמרכז הלוגיסטי.

הוצאת פעילות האשראי מהמרחבים והעברתם למרכזי האשראי תביא לסטנדרטיזציה במתן אשראי לעסקים. אם כיום קבלת האשראי ותנאיו מושפעת מהיכרות אישית של הנהלת המרחב עם הלקוחות, הרי שהעבודה מול מרכזי האשראי תהיה ככל הנראה פורמלית יותר ולפי סטנדרטים ברורים יותר.

באחרונה החלו בבנק לאומי, שבניהולה של רקפת רוסק עמינח, לקדם את התהליך, והוא מיושם בימים אלה באזור המרכז.

איחוד פעילויות

השינוי במבנה ובהיקף הפעילות במרחבים של הבנק נעשית במסגרת תוכנית התייעלות שמקדם הבנק בימים אלה, ואשר כוללת גם את תוכנית לין, שתביא להקטנת סניפים תוך התאמת הסניפים לגודל הפעילות ואיחוד פעילויות חיצוניות לתוכם, למשל מרכזי אשראי. בבנק שואפים לצמצם 10% משטחי הסניפים עד סוף 2014.

במסגרת תוכנית ההתייעלות הכוללת, מתכננים בלאומי להקטין עד 2014 את מספר העובדים בבנק ב-8%. הבנק יצמצם 800 משרות - מתוכן 300 עד תום השנה הנוכחית.

בבנק מעריכים כי יגיעו ליעד על בסיס פרישה של עובדים המגיעים לגיל הפנסיה, בתוספת לתחלופה טבעית של עובדים תוך האטה של קצב קליטת עובדים חדשים. על פי הערכות, בלאומי ישנם 5,000 עובדים ותיקים שנהנים משכר גבוה (עובדי דור א'); מחציתם צפויים לפרוש ב-10 השנים הקרובות, מה שיקל על המערכת בהתייעלות.

בסוף השנה צפוי שינוי בחטיבה הבנקאית: במקום ברוך לדרמן המכהן כראש החטיבה תמונה תמר יסעור, כיום מנכ"לית לאומי קארד. בפני יסעור יעמדו לא מעט אתגרים: הובלת תהליך ההתייעלות המאסיבי בחטיבה, והתמודדות עם התחרות ההולכת וגוברת במגזר הקמעונאי, בעיקר מצד מזרחי-טפחות ובנק הפועלים. הניסיון של יסעור בתחום השיווק והפרסום והמוטיבציה הרבה שמאפיינת אותה, צפויים לסייע לה להתמודד עם אתגרים אלו. מצד שני, ליסעור יש יחסית מעט ניסיון בתחום הבנקאות.

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "השינויים שנעשים בימים אלה במרחבים, ובכללם העברת פעילות האשראי וצמצום הצוות במטות המרחבים, מתבצעים כחלק מיישומה של תוכנית 'מתקדמים יחד', שעליה הודענו בעבר. עיקרה של התוכנית הוא הוצאה של פעילויות Back Office מהסניפים למרכזי התמחות, כדי לאפשר לסניפים להתמקד במכירות ובשירות ללקוחות לפי צרכיהם, והשינויים במרחבים נועדו לתמוך בשינויים שעוברים הסניפים. מרכזי האשראי החדשים יאפשרו מענה מקצועי ומהיר לצורכי האשראי של כלל הלקוחות, ושל העסקים הקטנים בפרט".