בניגוד לבקשת נועם שליט: ערוץ 10 שידר קטע מראיון עם גלעד

מדובר בקטע בן כ-5 דקות מתוך סרט מיוחד המתעד את שובו של שליט מהשבי וחזרתו לחיים נורמליים ■ ערוץ 10: "אנחנו מבינים את האינטרס של נועם שליט, בייחוד בתקופת בחירות" ■ נועם שליט: "גלעד עצמו סירב לשידור הסרט"

ערוץ 10 שידר הערב (ה') קטע מתוך סרט ובו ראיון עם גלעד שליט - זאת ללא הסכמת משפחת שליט. בחודשים האחרונים ביקשו בערוץ לשדר קטע מתוך סרט שהזמינו והופק עבורם ובמרכזו גלעד שליט, ששב משבי החמאס בדיוק לפני שנה.

משפחת שליט, ובראשה אב המשפחה נועם שליט, עמדו בסירובם לשידור הקטע ודרשו תיאום מלא עימם לשידורו של הסרט. זאת, לטענתם, לאחר שהתחייבו כי כשגלעד שליט ידבר לראשונה לאחר השחרור, הוא יעשה זאת בכל כלי התקשורת בישראל, ולא תינתן בלעדיות לגוף שידור כזה או אחר.

הערב, בניגוד לרצונו של נועם שליט, בחדשות 10 הוחלט לשדר קטע קצר בן 5 דקות, ובו ראיון ראשון שנתן גלעד שליט לבימאית הסרט טל גורן.

ל"גלובס" נודע כי שליט בוחן אילו צעדים משפטיים הוא יכול לנקוט נגד חברת החדשות של ערוץ 10. יש לציין עוד כי לקטע הנדיר והבלעדי לא היו כל פרומואים בערוץ 10 או בכלי תקשורת אחר.

כמו כן, יש לציין כי סרטה של גורן כבר מוכן, המשפחה צפתה בו ובכלל זה גלעד שליט עצמו, והביעה שביעות-רצון ממנו.

מערוץ 10 נמסר: "נועם שליט ביקש לדחות את שידור הסרט, משום שלדבריו התחייב לערוץ טלוויזיה אחר. אנחנו מבינים את האינטרס של נועם שליט ואת השאיפות הפוליטיות שלו, בייחוד בתקופת בחירות.

"אנחנו סבורים כי הסרט הוא חשוב ומרגש, וכי שנה אחרי השחרור הוא המועד ההולם לשידורו. אנחנו סבורים כי אחרי שכבר הסכמנו למספר דחיות במועד השידור, מתוך התחשבות בצרכים של נועם שליט, התחייבויות שנתן נועם שליט לגופי תקשורת אחרים לצרכיו הוא אינה סיבה מספקת לדחות שוב את השידור של הסרט המרגש הזה".

נועם שליט מסר בתגובה ל"גלובס" כי "הטענה של ערוץ 10 כאילו אני מסרב מסיבות פוליטיות וכאילו הבטחנו בלעדיות, אינה נכונה. זה גלעד עצמו שסירב לשידור הסרט. היה סיכום כתוב בין עורך הדין שלנו, פז מוזר, ובין עורך הדין של 10 כי הסרט לא ישודר, אלא אם כן גלעד יתראיין במקום אחר, ואז הוא יהיה מחויב לערוץ 10 להודעה של שבוע מראש.

"במלאת שנה לשחרור ביקשו בערוץ להיפגש אתי שוב. אמרתי שאהיה מוכן לשידור רק אם גלעד יסכים. הסרט הערוך מחדש נשלח לגלעד השוהה בחו"ל, הוא צפה בו וסירב לשידור. כך אמרתי היום לאורי רוזן, מנכ"ל חדשות 10. הם הפרו הסכם בינינו".

"במהלך היום הייתי משחק כל מיני משחקים"

כאמור, כשנה לאחר שחרורו משבי החמאס, שידרו הערב בחדשות 10 באופן בלעדי ראיון עם גלעד שליט, מתוך סרט שצולם בעבור הערוץ.

מדובר בקטע בן כ-5 דקות מתוך סרט תיעודי מיוחד בהשתתפותו שליט. את הסרט, שמתעד את שובו של גלעד מהשבי וחזרתו לחיים נורמליים, יצרו הבמאית טל גורן והמפיקה תמר פרוס, החתומות גם על הסרט התיעודי הקודם על משפחת שליט, "משפחה בשבי", ששודר בערוץ 10 לפני כ-3 שנים.

השתיים יצרו במשך 5 השנים האחרונות יחסי אמון עם המשפחה, ומאז שובו של גלעד מהשבי גם איתו עצמו. בין השאר התלוו לגלעד בעת נסיעתו הראשונה לארה"ב, שם צפה במשחק האול-סטאר של ה-NBA, ותיעדו אותו גם בשבועות הראשונים לאחר שובו מהשבי למצפה הילה.

השיחה עם גלעד שליט נערכה ביוזמתו, בעת אחד מביקוריו בביתה של גורן בתל-אביב בחודשים האחרונים.

בקטע המשודר בחדשות 10 (במהדורה המרכזית) מתוך השיחה עם גלעד שליט, סיפר גלעד בין היתר על חייו בשבי. להלן תמלול מתוך הקטעים שישודרו הערב בחדשות 10:

"במהלך היום הייתי משחק איתם כל מיני משחקים, שח, דומינו, ושיחקתי עם עצמי כל מיני דברים, משחקים מוזרים, עם עצמי".

- מה, למשל?

"בעיקר דברים ספורטיביים. משחקים עם כדור. הייתי מכין כדור מגרביים או מחולצה והייתי זורק לכל מיני מקומות, לפח. הייתי ממציא כל מיני דברים וגם כותב דברים, משחק משחקים כמו ארץ-עיר".

- כתבת יומן?

"לא. היו לי כל מיני רשימות, דברים שעשיתי, לזכור דברים. הייתי עוקב אחרי אירועי ספורט, או עושה כל מיני רישומים. הייתי מצייר את המפה של הארץ, הייתי מצייר את מצפה הילה, את כל הבתים. כדי להיזכר, לדמיין את המקומות, דברים כאלה. את זה עשיתי די בהתחלה, כדי שאני אזכור, שאחר-כך אם אני אשכח, שאני לא אשכח את זה".

- והיית תולה לך את זה?

"לא, לא. הייתי מחביא את זה לפעמים. חלק מהם לא אהבו, חשבו שאני אוסף מידע".

- אילו תחושות היו לך ביום השחרור, ביציאה מהשבי?

"במהלך הנסיעה לגבול עזה הרגשתי הרבה לחץ, לא ידעתי אם יקרה משהו, אם ינסו לפגוע בנו, אם משהו ישתבש ברגע האחרון, וברגע שיצאתי מהרכב ועברתי למצרים במעבר רפיח, הייתה תחושה של הקלה. ופתאום אני רואה מולי עשרות אנשים, מאות, אחרי שלא ראיתי יותר מכמה אנשים בבת-אחת כל השנים האלה. פתאום לראות כזאת המולה סביבך, הייתה תחושה מוזרה, כזאת של הלם".

- ואז נכנסנו לחדר שם, וזיהו אותי, ואז היה את הראיון. מה היה בראיון? היא חיבקה אותך כשהיא ראתה אותך, כשנכנסת?

"לא. לחצה את היד. זו האישה הראשונה שראיתי אחרי 5.5 שנים כמעט".

- איך היה לראות אישה פתאום, לשמוע קול של אישה?

"דווקא אותה? סתם..."

- כשחזרת הביתה, איך הייתה ההרגשה לישון פעם ראשונה במיטה שלך? ישנת טוב בלילה הראשון?

"כן, הייתי ממש עייף, אז ישנתי טוב. הלכתי לישון באיזה תשע, תשע וחצי. אבל בשתיים בלילה קמתי והתחלתי להסתובב בבית. הסתובבתי, הסתכלתי בחלונות. ראיתי כל מיני שומרים מסתובבים בחצר. מג"בניקים מסתובבים".

הסרט "גלעד שליט: אל מול המצלמה" ישודר בקרוב בערוץ 10.