ארה"ב: תשדיר בחירות בכיכובו של נתניהו קורא להצביע לרומני

היהודים בפלורידה מסתמנים כלשון המאזניים במדינה שרומני חייב לזכות בה כדי לגבור על אובמה ■ ג'ורג' סורוס תורם מיליון דולר לדמוקרטים ■ אדלסון פנה לאד קוץ': "עזור לנו לבחור את רומני בפלורידה"

היהודים בפלורידה מסתמנים כלשון המאזניים במדינה שהמועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, חייב לזכות בה כדי לגבור על ברק אובמה, המועמד הדמוקרטי, בבחירות ב-6 בנובמבר. עלייתו של רומני בסקרים הארציים, בעקבות הביצוע החיוור של אובמה בעימות ביניהם ב-3 באוקטובר, הפכה את היוצרות גם בפלורידה.

לפני העימות, הצביעו הסקרים על יתרון משמעותי לאובמה במדינה זו. אך אפילו סקר של PPP, קבוצה לעריכת סקרים שמזוהה עם המפלגה הדמוקרטית, מראה עתה שלרומני יש יתרון של 1% בפלורידה, 49% לעומת 48%. בסקרים קודמים, נהנה אובמה מיתרון של 4%-5% במדינה.

ניצחון של רומני בפלורידה רחוק מלהיות ודאי. שני עימותים טלוויזיוניים יערכו לפני הבחירות, אחד מהם מחר (ג'), והם עלולים לטרוף שוב הקלפים בזירה הארצית וגם בזירות המדינות, ובכללן פלורידה.

לאוהיו ולפלורידה תהיה חשיבות קריטית בקביעת הזוכה בבחירות בגלל משקלן הגדול, יחסית, בחבר האלקטורים, הגוף שיקבע מי יהיה הדייר הבא בבית הלבן. בשלב זה נראית אוהיו אבודה מבחינתו של רומני, לפי הסקרים שם. בפלורידה, לעומת זאת, יש לו סיכוי. על רקע זה עושים הרפובליקנים ותומכיהם מאמצים קדחתניים להסיט את יהודי המדינה למחנה רומני.

לפני כמה שבועות נחשפו צופי טלוויזיה בכמה שווקים מרכזיים בפלורידה לתשדיר בחירות למען רומני בכיכובו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באדיבות ארגון הקרוי "לדאוג לביטחון אמריקה עכשיו" (Secure America Now). היום (ב') משיקה הקבוצה תשדיר חדש, אף הוא בכיכוב רה"מ, בכמה ערים גדולות בדרום פלורידה, לרבות מיאמי, שבהן חיים יהודים רבים, בעלות של 300 אלף דולר.

המילים רומני ואובמה אינן מושמעות אפילו פעם אחת. אבל רוב היהודים, קהל היעד, יבינו היטב במה מדובר. התשדיר מורכב מקטע קצר בנאומו של רה"מ בישראל, בספטמבר, שבו הוא מותח ביקורת מרומזת על אובמה בגין סירובו להציב קו אדום לפני איראן: "לאלה בקהיליה הבינלאומית שמסרבים להציב קו אדום, אין זכות להציב לפני ישראל אור אדום (לנקיטת פעולה עצמאית באיראן). איראן חייבת להבין שיש קו אדום. הגיע הזמן לעצור את איראן ולהתייצב לצד ישראל, ללא התנצלויות".

מפיק התשדיר, נלסון ווארפילד, אמר לאתר "פוליטיקו": "כמה מתומכי הארגון שלנו מכירים את נתניהו שנים רבות והם הופתעו לשמוע כיצד ג'ו ביידן, סגן הנשיא, מתפאר במהלך העימות שלו עם פול ראיין, שהוא, ביידן, חבר טוב של רה"מ. תומכים אלה חשבו שהבוחרים בפלורידה צריכים לשמוע ישירות מהחבר הטוב של ביידן על הצורך להקשיח סוף סוף את היחס לאיראן".

"פוליטיקו" מציין שעוזרי רה"מ לא ענו על אי מייל שמבקש תגובתו על השימוש שנעשה בו בתשדירים למען רומני.

בינתיים מגלה "ניו יורק טיימס", כי בעל בתי ההימורים (ובעל השליטה ב"ישראל היום"), שלדון אדלסון התייצב לפני כמה ימים, ביזמתו, במשרדו של אד קוץ, דמוקרט ולשעבר ראש עיריית ניו-יורק, וביקש ממנו לפעול לבחירתו של רומני בפלורידה. בסבב הבחירות הקודם יצא קוץ' נגד אובמה בטענה שהוא אינו פרו ישראלי דיו. אך מאז קיבל קוץ' על עצמו את דין המפלגה.

לדברי קוץ', "שורת הפתיחה של אדלסון היתה, 'אנשים אומרים לי שאתה האדם היחיד בעולם שיכול לגרום לניצחון של רומני בפלורידה'.

בשיחה עם ידידים סיפר קוץ': "השבתי לו, 'אל תהיה מגוחך. זה לא נכון'. רציתי להוסיף, 'אולי זה נכון חלקית'". ראש העיר לשעבר אמר למקורביו, כי הוא דחה את יזמת אדלסון בנימוקי בריאות.

קודם לכן דיווח "ניו יורק טיימס", שהמיליארדר והנדבן הליברלי ג'ורג' סורוס הודיע על תרומה בסך 1.5 מיליון דולר לארגוני בחירות שתומכים באובמה ובמחוקקים דמוקרטיים, בלי אישורם של נשואי תמיכתם. ארגונים אלה מממנים בעיקר תשדירי בחירות.

הסקר העדכני ביותר על דפוסי ההצבעה של היהודים בפלורידה, שנערך ביזמת הוועד היהודי האמריקני (American Jewish Committee) ושפורסם ב-21 בספטמבר, מראה ש-69% מהיהודים במדינה יצביעו בעד אובמה. 25% מתכננים להצביע בעד רומני. הנתונים חושפים את הלך הרוח של יהודי פלורידה כלפי ישראל: היא פשוט אינה עומדת בראש מעייניהם. מבחינתם, כלכלת ארה"ב הרבה יותר חשובה.