המלצות ועדת קדמי על שוק המזון יוגשו ביום א' לאישור הממשלה

גורם בממשלה: "אם הכול יעבור כמו שצריך, ביום א' הממשלה תאמץ את הדוח" ■ הממשלה טרם אישרה את המלצות ועדת החלב שהוגשו כבר באוגוסט 2011

‎‎באיחור של 4 חודשים, המלצות ועדת קדמי לבחינת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה יוגשו ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה.

במשרד התמ"ת אומרים כי הממשלה צפויה לאשר את ההמלצות, וכי מדובר בהחלטת ממשלה אופרטיבית ולא הצהרתית, ועל כן היא בעלת משמעות.

נזכיר כי ועדת קדמי סיימה את עבודתה בתחילת יוני 2012, וההמלצות היו אמורות להגיע לאישור הממשלה כבר באמצע חודש יוני.

‏‏‏"אם הכול יעבור כמו שצריך, ביום ראשון הממשלה תאמץ את הדוח ותטיל על הגורמים המקצועיים לבצע את ההמלצות", אומר ל"גלובס" גורם בממשלה. ‏

יחד עם זאת ובאופן תמוה, הממשלה טרם אישרה את המלצות ועדת החלב שהוגשו כבר באוגוסט 2011. ההמלצות נדונו בממשלה מבלי שהתקבלה החלטה, והן עדיין מונחות לפתחו של ראש הממשלה, שטרם החליט אם לאשרן.

‏‏ועדת קדמי מצאה כי בין השנים 2008-2010 היו מחירי מוצרי המזון והצריכה בישראל גבוהים ב-10%-20% מאשר במדינות ה-‏OECD‏.

הסיבות העיקריות לכך, לפי חברי הוועדה, הן ריכוזיות גבוהה במקטעי האספקה והקמעונאות, קשרים בעייתיים בין ספקים לקמעונאים והיעדר שקיפות במחירים לצרכן.

המלצות הוועדה אמורות להביא, בסופו של תהליך, להגברת התחרות בשוק ולריסון המחירים.

‏‏אלא שגם אם הממשלה תאשר את ההמלצות, יישומן הקרוב לא נראה באופק. בחלק מהמקרים מדובר בתהליכי חקיקה שאורכים זמן, והבחירות ההולכות וקרבות רק יעכבו תהליכים אלו עוד יותר.

עם זאת, אישור ההמלצות צפוי להביא נקודות פוליטיות לליכוד ולצייר את הממשלה ככזאת שנלחמת ביוקר המחיה בישראל, במיוחד על רקע גל ההתייקרויות הנוכחי, שנגרם לא רק בשל חוסר תחרות או התייקרות חומרי הגלם אלא לא פחות בשל צעדי הממשלה עצמה, לרבות העלייה במחיר החשמל והעלאת המע"מ.‏‎‎‏