הלוואי שנגיע ל-30 שקל לליטר דלק

אני בונה בית לאדם, ושטח בגודל דומה הולך ל"בתים" של מכוניות

דמיינו עולם שבו מחיר הדלק מגיע ל-30 שקל לליטר. מפחיד? עכשיו דמיינו שוב: פחות מכוניות, פחות כבישים, פחות מחלפים ופקקים, פחות מגרשי חניה והכי חשוב - פחות תאונות ופחות הרוגים.

והנה עוד משהו שצריך לתת עליו את הדעת: כל מכונית שעולה על הכביש גוזלת נדל"ן. היא תופסת מקום ברחובות העיר כשהיא חונה בצדי המדרכות, מוותרים על נוף וטבע כי צריך לסלול כבישים. גם באזורים הבנויים היא גוזרת את חלקה: בונים עבורה חניה בבתי המגורים, במקומות העבודה, בבנייני המשרדים והמפעלים, באזורי הבילויים: בקולנוע, באיצטדיון, בקניון, בתיאטרון, בפארקים. להמשיך?

אני קבלן בניין, בן למשפחת קבלנים ירושלמית ותיקה למדי, ואני מתקומם על כך שבכל פרויקט חדש עלי לבנות לכל דירה שתי חניות.

בעצם יוצא שאני בונה בית לאדם ולמשפחתו, ושטח בגודל דומה הולך ל"בתים" של המכוניות - אם זה לא היה כל כך מרגיז, זה היה מדהים.

בישראל של היום יש למשפחה ממוצעת שתי מכוניות. זה אבסורד - בשביל לנהל משק בית מתפקד, לקחת את הילדים לבית ספר ולחוגים, לקניות בסופר, לביקור בטיפת חלב ובקופת חולים, להגיע למקום העבודה שלה ולמקום העבודה שלו, חייבים מכונית פרטית, ולא אחת, אלא שתיים. לפחות.

ביום שבו יעלה מחיר הדלק לרמה גבוהה ובצורה דרסטית, אנשים יחשבו פעמיים ושלוש לפני שיקנו מכונית. אנשים יחשבו פעמיים לפני כל נסיעה ואולי יגלו שהיא מיותרת, יאחדו נסיעות והכי חשוב - יצרכו הרבה יותר תחבורה ציבורית.

אשר לתחבורה הציבורית, חייבים להוריד את מחיריה. שישה שקלים לנסיעה עירונית אחת הם מחיר גבוה. לו אני הייתי מקבל החלטות הייתי שואף לכך שמחיר הנסיעה יהיה סמלי - שקל אחד ואפילו חינם. וחינם עדיף, כדי לחסוך את המשאבים והעלויות הכרוכים בגביית הכסף.

בואו נעשה חשבון פשוט: הבה נאמר שמשפחה מאזור המרכז יוצאת לחופשה באילת. מחיר הדלק ברכב פרטי יגיע ל-500 שקלים בסך הכול, הלוך וחזור (לא, אין "רכב חברה"). לעומת זאת, כרטיס נסיעה באוטובוס יעלה 78 שקלים לכל אחד מבני המשפחה, לכל כיוון. כלומר, 624 שקלים למשפחה בת ארבע נפשות. וזו רק דוגמא אחת לכך שבמדינת ישראל ברוב המקרים יותר משתלם לנוע ברכב הפרטי מאשר בתחבורה ציבורית.

המתנגדים לייקור הדלק מבססים את התנגדותם על כך שהתחבורה הציבורית בארץ אינה מפותחת. "כשתהיה תחבורה ציבורית כמו שצריך, נדבר", אומרים לי. זה מקרה קלאסי של ביצה ותרנגולת. העלאת מחיר הדלק ל-30 שקלים לליטר מחר, תגרום לתחבורה הציבורית להשתפר ומיד. מחרתיים. כי רק כאשר המוני ישראל יפקדו את תחנות הרכבת והאוטובוסים - ישתנה מאזן הלחצים בין נהגים (במכוניות פרטיות) לנוסעים (בתחבורה ציבורית). שינוי המאזן יוביל לחלוקת תקציבים אחרת מצד הרשויות ומשרדי הממשלה המטפלים בתשתיות ותחבורה.

כן, ויש גם הנושא הזה השחוק - זיהום אוויר, כמעט ופרח מזכרוני.

אז בפעם הבאה שתצאו להפגין נגד יוקר המחיה, הוציאו נא את מחיר הדלק מהרשימה. יכול להיות שבחישוב ארוך טווח, דווקא עלייה במחירו תפחית מכם הרבה הוצאות אחרות.

הכותב הוא קבלן בניין בירושלים