אובמה יכול לחייך: יותר אמריקנים מרוצים ממצב הכלכלה

סקר גאלופ האחרון מראה כי מספר האמריקנים שמרגישים טוב יותר מבחינה פיננסית גדל ל-38% לעומת 29% בתחילת השנה ■ "אנשים מרגישים שהרע מכל מאחורינו, למרות שהמשבר עדיין לא נגמר"

קמפיין הבחירות בארה"ב נמצא בעיצומו וחלק מהסקרים מראים יתרון ברור למועמד הרפובליקני מיט רומני. אולם, סקרים חדשים שהתפרסמו לא מכבר עשויים לחזק את הנשיא ברק אובמה. הסקרים מראים כי יותר אמריקנים מרגישים טוב לגבי מצב הכלכלה, עניין שתואם גם את הנתונים הכלכליים שהתפרסמו בשבועות האחרונים.

"אנשים מרגישים שהרע מכל מאחורינו, למרות שהמשבר עדיין לא נגמר", אומרת לידייה סאד, עורכת במכון הסקרים גלופ.

השיפור בסנטימנט של הציבור האמריקני מגיע לראשונה לאחר שהמשק האמריקני נחלץ ממיתון חריף לפני כ-3 שנים, מאז פרץ המשבר הכלכלי. "זוהי תבנית הטיפוסית לאחד השלבים הראשונים של ההתאוששות", אומר ריצ'רד קורטין, הכלכלן הראשי בחברת- Surveys of Consumers, הבוחנת את סנטימנט הצרכנים בכל חודש. עם זאת, קורטין מוסיף ואומר כי אנו נמצאים בשלבים מתקדמים של ההתאוששות אך הצרכנים לא מגיבים לכך מספיק.

קורטין טוען כי השיפור בסנטימנט של הציבור האמריקני נובע בשל שני נושאים מרכזיים בכלכלה: שוק הדיור ומצב האבטלה. "הציבור מקבל את התחושה שההכנסה שלו משתפרת וגוררת אחריה שיפור גם ברווחת משק הבית".

עדות לכך ניתן למצוא גם בנתוני הצמיחה שפורסמו בסוף השבוע והראו כי התמ"ג והצריכה הפרטית צמחו בכ-2% ברבעון השלישי. מעבר לכך נתוני התעסוקה של חודש ספטמבר הצביעו על קצב יצרת משרות של מעל 100 אלף, וכן שיעור האבטלה ירד במפתיע ל-7.8%. מעבר לכך הנתונים הרבים המתייחסים לשוק הדיור מצביעים על עליית מחירים ועל גידול בלקיחת המשכנתאות.

סקר גאלופ האחרון הצביע על כך, שלראשונה מזה 5 שנים, יותר אמריקנים מרגישים טוב יותר מבחינה פיננסית, בהשוואה לשנה הקודמת. השינויי בא ליידי ביטוי במיוחד בירידה באלו שמרגישים גרוע מבחינת הביטחון הפיננסי, נתון שירד מ-49% בתחילת השנה, ל-34% כעת.

לפי הסקר, מספר האמריקנים שמרגישים טוב יותר מבחינה פיננסית גדל ל-38% לעומת 29% בתחילת השנה.