אנליסטים: "השוק לא רוצה עוד 4 שנים עם אובמה"

החוזים העתידיים בוול סטריט מחקו ירידה של 0.8% לאחר ניצחון אובמה ■ אך יש אנליסטים בארה"ב שמזהירים: החגיגה תיגמר בקרוב, הקונגרס עדיין בשליטת הרפובליקנים, והמחלוקות נותרו בעינן

הבחירות בארה"ב מאחורינו, והנשיא ברק אובמה זכה לשבת 4 שנים נוספות בבית הלבן. החוזים העתידיים בוול סטריט עולים בכ-0.1% לאחר שירדו בכ-0.8% לפני פרסום תוצאות הבחירות הלילה. אנליסטים בארה"ב כבר מסמנים את המשוכה הבאה בשווקים: "הצוק הפיסקאלי" שייכנס לתוקף בסוף השנה, אלא אם הקונגרס יפעל.

ניצחונו של אובמה מסיר את החשש מחוסר ודאות שהיה עלול להיווצר על רקע המירוץ הצמוד בין אובמה למיט רומני. החשש בשווקים היה מפני תקופה ממושכת שבה לא ייקבע מנצח ברור בבחירות, כפי שהיה בבחירות בשנת 2000 במאבק בין אל גור לג'ורג' וו. בוש. הדמוקרטים השיגו גם שליטה בסנאט בבחירות הנוכחיות, מה שאומר שהקונגרס ממשיך להיות חצוי.

הצוק הפיסקאלי הוא שילוב של קיצוצים בתקציב וביטול הטבות מס שייכנסו לתוקף באופן אוטומטי ב-1 בינואר. ההיקף נאמד ביותר מ-600 מיליארד דולר, ולפי קרן המטבע הבינלאומית מדובר ב-4% מהתמ"ג של ארה"ב, כלומר שיעור של פי 2 מקצב הצמיחה בכלכלה הגדולה בעולם. קרן המטבע הזהירה מפני הצוק הפיסקאלי והשלכותיו על הכלכלה העולמית כולה. זו הסיבה שקרן המטבע ופורום מדינות ה-G20 דוחקים בארה"ב לפעול ולרכך את רוע הגזירה.

סוכנות בלומברג דיווחה אתמול כי שרי האוצר של פורום ה-G20 אמרו שקיבלו הבטחה מארה"ב כי הצוק הפיסקאלי יימנע, ללא קשר לתוצאות הבחירות. אלא שהמצב בפועל מסובך יותר. ג'ון בונר, המכהן כדובר של הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, אמר אמש כי עצם העובדה שאזרחי ארה"ב הותירו את הקונגרס כולו בשליטת הרפובליקנים מראה שהם לא תומכים בהעלאות מסים.

וול סטריט הייתה רוצה לראות את מיט רומני נבחר בשל הגישה הכלכלית של הרפובליקנים הגורסת כי יש להפחית מסים ולאזן זאת באמצעות קיצוצים בתקציב. מצד שני, ממשל אובמה מעדיף להעלות מסים לעשירים וכן להגדיל את שיעור המס על חלוקת דיבידנדים ורווחי הון.

"השוק הולך לרדת. השוק לא רוצה עוד 4 שנים של אובמה בבית הלבן. השוק לא רוצה העלאות מסים בזמן שהכלכלה שברירית", אמר לרשת CNBC פיטר בוקבר, אסטרטג בבית ההשקעות מילר טבק. "יש לנו כלכלה שבקושי לא גולשת למיתון. הבעיות באירופה מעמיקות. עכשיו יש לנו גם חשש מהעלאות מסים".

הכלכלן ארט הוגאן מ-Lazard Capital Partners עקץ את אובמה ואמר: "מעניין לראות אם הוא ישנה את המדיניות שלו כדי לא להיזכר כנשיא שבזמן כהונתו ארה"ב ספגה 2 הורדות דירוג אשראי, ולא רק אחת".

כזכור, באוגוסט אשתקד הורידה סוכנות דירוג האשראי S&P את הדירוג של ארה"ב לראשונה בדרגה אחת, ובכך היא איבדה את הדירוג המושלם שלה ("AAA"). הורדת הדירוג הגיעה לאחר מאבקים פוליטיים בקונגרס סביב העלאת תקרת הגירעון והמחלוקת המתמשכת בין הרפובליקנים לדמוקרטים באשר לסוגיית המסים והקיצוצים בתקציב. מחלוקת זו, שנמשכת בעוד ארה"ב מתקרבת לצוק הפיסקאלי, מאיימת שוב על דירוג האשראי.