גולדברג: "אפעל לשילוב רוה"ח כשותפים להחלטות כלכליות-חברתיות"

‎רו"ח דודי גולדברג, שמונה אמש רשמית לנשיא לשכת רואי החשבון, מצהיר כי יפעל "להחזיר את הרלבנטיות של הלשכה ולהעלות את מעמדה ותדמיתה"

"אני לא הולך לטלטל את יסודות המקצוע, אני מתכוון לבנות על הבניין הקיים ולשנות את הבניין הקיים, כך שלשכת רואי החשבון תהיה שוב בית עבור כל רואי החשבון. זו הדרך היחידה שהחברים יחזרו ללשכה - על-ידי כך שהם יבינו שהלשכה זה המקום היחיד שנותן מענה לבעיות שלהם" - כך אומר היום (ד') ל"גלובס" רו"ח דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון הנכנס, שמינויו לתפקיד אושר אמש (ג') על-ידי האסיפה הכללית של הלשכה.

- יש טענות שלשכת רואי החשבון כבר לא רלבנטית.

"בדיוק בשביל זה אני פה. להחזיר את הרלבנטיות של הלשכה", משיב גודלברג. "היעד המרכזי שלי הינו העלאת מעמדה ותדמיתה של הלשכה מבית ומחוץ, והחזרת החברים הביתה; לדאוג שקולה של הלשכה יישמע במשק בעת מהלכים מדיניים, שישולבו רואי חשבון בוועדות ציבוריות ושרואי החשבון יהיו שותפים להחלטות כלכליות-חברתיות".

לדברי גולדברג, "הלשכה צריכה לדעת לתת מענה לכל האינטרסים של רואי החשבון החברים בה. האינטרסים של המשרדים הקטנים, הבינוניים והקטנים והצרכים של מנהלי הכספים והשכירים אינם זהים. הלשכה צריכה להיענות לכול אוכלוסיית רואי החשבון ולטפל בכל סוגי הבעיות של חבריה".

יצוין כי בניגוד לעורך דין, הרי שרואה חשבון אינו חייב להיות חבר לשכה כדי לעסוק במקצוע.

במסגרת כוונתו לתת מענה לכל חברי הלשכה, מתכוון גולדברג, בין היתר, לעשות חשיבה מחדש גם בנושא תשלום דמי החבר ללשכה. לדבריו, "יש לשקול לדרג את דמי החבר בהתאם לכמות רואי החשבון המועסקים במשרד. משרד עם 100 רואי חשבון אינו דומה למשרד עם 10 רואי חשבון. צריך לחשוב על כך".

נותר מועמד יחיד

מינויו של גולדברג אמש לתפקיד נשיא הלשכה היה צפוי וידוע מראש. זאת, לאחר שנשיא הלשכה היוצא, רו"ח דורון קופמן, הסיר את מועמדותו לתפקיד שבוע לפני הבחירות והותיר את גולדברג כמתמודד יחיד על התפקיד. משמעות החלטתו של קופמן הייתה כי גולדברג, סגן נשיא הלשכה ויו"ר מרחב תל-אביב בלשכה, יהיה הנשיא הבא של הלשכה - ללא בחירות.

הרקע לפרישתו של קופמן מהמירוץ לנשיאות היה מאבקי כוחות שנוהלו בין מחנהו למחנה גולדברג, שקיבל את תמיכתו של הוועד המרכזי של הלשכה.

"דעתי הייתה שבחירות ודמוקרטיה זה דבר מצוין", אומר גולדברג. "מאוד רציתי בחירות נקיות ומלאות. זכותו של החבר לבחור. לכן לא הייתי מרוצה מפרישתו של קופמן. כשהוא הודיע על הפרישה, הוא לא נתן לי סיבה מדוע, לא דיבר אתי ולא הסביר".

תשובה מהירה

אבל את גולדברג כבר לא מעניין לעסוק בבחירות. הוא כבר נמצא צעד אחד קדימה, ביום שאחרי, ובתוכניות הגדולות שיש לו עבור רואי החשבון החברים בלשכה.

"ישנן שתי סוגיות גדולות מאוד שצריך לעסוק בהן", הוא אומר. "הראשונה היא הגבלת אחריותו של רואה החשבון, והשנייה זה עיון מחודש בתקנות אי-תלות (של רואה החשבון בלקוח המבוקר - א' ל"ו). לתקנות הללו יש הגבלות ואיסורים שלא בהכרח מתאימים למציאות היום, ויש לבחון אותם שוב.

"בנוגע לאחריות רואי החשבון, מחקר שנערך במדינות מתקדמות מעלה כי ב-9 מדינות מתקדמות יש הגבלת אחריות של רואי החשבון. אני חושב שנכון להגביל את האחריות של רואי החשבון גם בארץ. לא ייתכן שעל שכר-טרחה של 100 אלף שקל, רואה חשבון יכול להיתבע על מיליונים. צריך לקשור את נושא האחריות לנושא שכר-הטרחה, ואני רוצה לקדם את הנושא ולהשלים את הטיפול בו".

עוד נושא שגולדברג מתכוון לעסוק בו בתקופה הקרובה הוא תיקון החקיקה המוצע לחוק איסור הלבנת הון, לפיו עורכי דין ורואי חשבון יחויבו, בתנאים מסוימים, לדווח על פעולות חשודות של לקוחותיהם. "דורון קופמן התחיל לטפל בנושא, ולדעתי יש להמשיך לטפל בכך", הוא אומר. "אני מתנגד לתיקון הזה, אלא אם נגיע לנוסחה שלא תפגע ברואי החשבון. ההצעה הקיימת לא ראויה".

גולדברג מצהיר עוד כי בכוונתו לטפל גם בריענון התקינה החשבונאית בחברות פרטיות. "צריך לתחזק אותה. התקינה לחברות ציבוריות היא ה-IFRS (כללי החשבונאות הבינלאומיים), והיא שונה מהתקינה לחברות פרטיות שלא התעדכנה שנים", הוא אומר.

לגולדברג יש גם בשורות למשרדי רואי החשבון הקטנים, שזקוקים לתמיכה מקצועית. "למשרדים הקטנים יש הרבה מאוד סוגיות מקצועיות שהם נתקלים בהן ואין להם תשובות. אני רוצה להחזיר את ה'אשנב לפרקטיקה', גוף בלשכה שייתן מענה מקצועי מיידי לכל רואי חשבון בתקשורת דרך מייל. רואה החשבון ישאל שאלה ויקבל תשובה מהירה ומקצועית. יהיה בלשכה מרכז מקצועי של רואי חשבון, מהטובים במקצוע, שידעו לתת את המענה".

את כל השינויים הללו גולדברג לא מתכוון לעשות לבד. לדבריו, "כל השינויים דורשים חשיבה בוועד המרכזי. התבונה לא ניתנה לי לבד. יש לעשות דיונים בכל הנושאים הללו בוועד המרכזי וליצור מסגרת מסודרת של פתרונות. בקדנציה הקודמת לא נערך דיון כזה בוועד, וחבל".

רוב מוחץ לגולדברג בוועד המרכזי של הלשכה

בתום ספירת הקולות בבחירות לוועד המרכזי של לשכת רואי החשבון, שהתקיימו אתמול, התברר כי כל חברי סיעתו של הנשיא החדש, דודי גולדברג, "לשכה אחת", נבחרו לוועד. בעקבות זאת, לגולדברג יש רוב מוחץ של 70% בקרב חברי הוועד, אך לדבריו אין לו צורך בכך.

"יש ועד מרכזי שקול, שמייצג את כל מגוון רואי החשבון, ממשרדים קטנים בינוניים וגדולים, וכל אחד מהם רוצה לפעול להשגת יעדי הלשכה. לכן אני לא צריך רוב. כולנו הולכים לעבוד לטובת חברי הלשכה", הדגיש.

הרשימה המלאה של חברי הוועד שנבחרו היא: רו"ח אורנה צח, רו"ח שטרק איריס, רו"ח הילמן אלכס, רו"ח עדן יורם, רו"ח קנה יזהר, רו"ח פרנקל-רונן אלינה, רו"ח ענבר אדיר, רו"ח רהב מנחם, רו"ח בלנגה ג'ק, רו"ח חממי יוסי, רו"ח עופר מנירב, רו"ח שרייבר חן, רו"ח גולדשטיין אלי, רו"ח פניני ישראל ורו"ח לוטקר אייל.