מגדלי הפרחים: ישראל מאבדת את מקומה כיצואנית מובילה

לטענת המגדלים, מחסור בעובדים ובעיות ביורוקרטיות מותירות את ישראל הרחק מאחור בתחרות מול אפריקה ודרום אמריקה על השוק האירופאי

ארגון מגדלי הפרחים מזהיר מפני ירידה בהיקף היצוא של פרחים מישראל לאירופה לקראת חג המולד וזאת, על רקע מחסור בעובדים זרים מתאילנד. לטענת מזכיר הארגון, חיים חדד, בידי החקלאים יש כ-25 אלף היתרים להעסקת עובדים זרים, אך בשל ביורוקרטיה, כ-20% מבין ההיתרים לא ממומשים.

לדברי חדד, "השבועות שלפני חג המולד הם תקופת שיא של יצוא הפרחים, והיקף המכירות מגיע לכ-200 מיליון שקל. במצב הנוכחי, שבו לכל משק חסרים מספר עובדים מתוך המכסה הדרושה - אין סיכוי שנצליח לעמוד בזרם ההזמנות, ופרחים שאמורים להישלח לאירופה יישארו כאן".

חדד הוסיף ואמר היום (ב'): "איבדנו את הבכורה לטובת קניה, וגם אתיופיה בדרך לעקוף אותנו. מדינות כמו אוגנדה, אקוודור וקולומביה חודרות אף הן לשוק זה במרץ, ואנחנו מכלים את זמננו בשתדלנות מול משרדי הממשלה כדי שיתירו לנו להביא עובדים מתאילנד. לצערי, אנחנו נחשבים בעיני לקוחות באירופה לפחות אמינים בתחום זה ממגדלי פרחים במדינות אפריקה".

בארגון מגדלי הפרחים הביעו דאגה מהחלטת הממשלה שלפיה צמצום מספר העובדים הזרים המוקצים לחקלאות במהלך 2013 ב-1,500 ולהחליפם בעובדים ישראליים או פלסטינים תחמיר את מצוקת החקלאים.

לדברי חדד, "כבר עשינו בעבר ניסיונות להעסקת עובדים ישראליים, והם הסתיימו בכישלון מוחלט. חבל שחוזרים על אותן טעויות. אנחנו גם לא יכולים לבסס את פעילות המשקים החקלאיים על עובדים פלסטינים, בעקבות המצב הביטחוני הנזיל, שכן כל החמרה בו תוביל לסגירה מיידית של המעברים ביהודה ושומרון, והחקלאים יעמדו מול שוקת שבורה".