וינשטיין נוטה לסגור את האישומים העיקריים בתיק ליברמן

‎בשל קשיים משפטיים וראייתיים וסירוב עדים מחו"ל להתייצב בישראל - נוטה הכף לכיוון סגירת התיק ■ עם זאת, ייתכן כי התיק ייסגר בפרשות המרכזיות, אך יוחלט להעמיד לדין את שר החוץ בעניינים נלווים ■ ההכרעה צפויה בשבועיים הקרובים

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, נוטה לסגור את האישומים העיקריים בתיקו של שר החוץ אביגדור ליברמן - כך מסתמן כעת, נוכח קשיים משפטיים וראייתיים המקשים על הסיכוי להשיג הרשעה בתום ניהול משפט בתיק.

וינשטיין עומד על כך שההחלטה הסופית בתיק תתקבל בתוך מסגרת הזמנים שעליה התחייב בבג"ץ לפני שבועיים - ופירוש הדבר שהחלטתו הסופית בפרשת ליברמן תינתן במהלך השבועיים הקרובים.

במשרד המשפטים סירבו היום (ה') להתייחס לשאלת החלטת היועץ בתיק ליברמן, ומסרו כי בכוונת וינשטיין לעמוד בתוך פרק הזמן שקצב לעצמו בהודעת הפרקליטות לבג"ץ מלפני כשבועיים, ועד אז אין כל החלטה סופית בתיק.

עם זאת, ההערכות הן כי אם לא יחול שינוי מפתיע במצב, בדמות הסכמתם של עדים מחו"ל, המסרבים עד עתה להתייצב להעיד בישראל, להגיע בכל זאת, או בדמות שיתוף-פעולה עם רשויות משפטיות בחו"ל - נוטה הכף לכיוון סגירת התיק נגד ליברמן.

עם זאת, אפשר שלא מדובר בכלל הפרשות העומדות על הפרק, ותיתכן אפשרות שהתיק נגדו ייסגר בפרשות המרכזיות, אך במקביל יוחלט להעמידו לדין בעניינים נלווים.

העיכובים שנגרמו בשבועות האחרונים בקבלת החלטה סופית בתיק, אומרים גורמים המעורים בתיק, נובעת מניסיונות של הרגע האחרון מצד אנשי הפרקליטות ומשרד המשפטים להשיג בכל זאת שיתוף-פעולה של גורמים שונים בחו"ל, מתוך תקווה שאלה ישנו את מסלולו המסתמן של התיק לכיוון סגירה.

3 ישיבות שימוע

באפריל 2011 הודיע וינשטיין, למעלה משנה לאחר שהתמנה ליועץ המשפטי לממשלה וקיבל לידיו את תיק ליברמן מידיו של היועץ הקודם מני מזוז, על החלטתו להעמיד לדין את ליברמן, בכפוף לשימוע, בעבירות של מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון והטרדת עד. עבירות השוחד ושיבוש מהלכי המשפט נותרו מחוץ לטיוטת כתב האישום. העבירות מתייחסות לתקופת כהונותיו של ליברמן כשר בממשלה וכחבר כנסת בשנים 2001-2008.

הליך השימוע ארך זמן רב והסתיים רק במאי 2012, בהשלמות בכתב ל-3 ישיבות שימוע בהתקיימו בינואר ופברואר. מאז מצוי התיק על שולחנו של וינשטיין וממתין לקבלת החלטה.

פעמים אחדות לאורך התקופה הודיעו גורמים משפטיים, באופן פורמלי ובלתי פורמלי, על פרקי זמן מסוימים שבהם היתה אמורה להתקבל ההחלטה: עד סוף חודש יולי, עד בוא החגים, ואולם בכל פעם מחדש התברר כי ליועץ המשפטי דרוש זמן נוסף. גורמים בכירים במשרד המשפטים הביעו בשיחות סגורות ביקורת חריפה על הסחבת שנוקט וינשטיין בפרשה זו.

גורמים המקורבים לפרשה סיפרו כי במהלך חודש יולי האחרון כבר החליט וינשטיין למעשה להגיש כתב אישום בתיק, תוך החלטה לדחות את רוב הטענות שהשמיעו סנגוריו של ליברמן במהלך השימוע. ואולם לאחר מכן, ועוד קודם שחתם על החלטתו, נמלך וינשטיין בדעתו והחליט לקיים בדיקות משפטיות נוספות ביחס להיבטים שונים בתיק, ובדיקות אלה הן הסיבה לעיכוב הנוסף.

באוגוסט פורסם ב"גלובס" כי וינשטיין מצוי בהתלבטות מקצועית קשה בשאלה אם להגיש כתב אישום נגד ליברמן או לסגור את התיק. התלבטות זו נחשפה בישיבות שניהל היועץ בלשכתו.