אהוד אולמרט: "אהיה פעיל מאוד בבחירות הבאות"

ראש הממשלה לשעבר בפורום סבן: "תוכנית השלום שתיחתם עם הפלסטינים תהיה מבוססת על התוכנית שהצעתי למחמוד עבאס" ■ החלטת הממשלה להוסיף 3,000 יחידות דיור בגדה המערבית היא "סטירת לחי" עזה לאובמה

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, סירב לומר אמש (מוצ"ש), בפורום סבן בוושינגטון, האם בדעתו לרוץ בבחירות הקרבות בישראל ואמר כי יודיע על החלטתו כאשר ישוב לישראל, אך דבריו והתנהלותו לא הותירו (כמעט) ספק, שבדעתו אכן להתמודד בבחירות הבאות. הוא מתח ביקורת חריפה ביותר על הממשלה הנוכחית ואמר שחובה להביס אותה, אך סירב לומר מי, לדעתו, המועמד העדיף להחליף את ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו: ציפי לבני, שלי יחימוביץ' או יאיר לפיד.

בראיון עם דייוויד איגניישס, כתב "וושינגטון פוסט", שהתנהל לעיני קהל המשתתפים בפורום של מכון ברוקינגס ומרכז סבן, אמר אולמרט: "אודיע על החלטתי (האם לרוץ בבחירות) רק בישראל. לא ראוי לעשות זאת פה. אני ישראלי. אני מדבר על פוליטיקה ישראלית, ולא ראוי לדבר על כך כאן. אך אני יכול לומר דבר אחד: אהיה פעיל מאוד בבחירות הבאות. ממשלת ישראל חייבת להשתנות כי המדיניות שלה חייבת להשתנות. אין שום ספק בכך. אני לא רואה שהממשלה הנוכחית תשנה את המדיניות שלה. להיפך, על סמך ההרכב של 'ליכוד ביתנו', המדיניות של הממשלה הבאה תהיה גרועה יותר, ואני אנסה לעשות כל דבר שבכוחי כדי לשנותה. מה בדיוק יהיה התפקיד שלי, המעמד שלי, במאמץ הזה, זה דבר שאודיע על כך בקרוב מאוד". הוא הסביר, שהממשלה אינה עושה שום מאמץ לקדם את תהליך השלום, ומאמץ כזה חייב להיות התפקיד החשוב ביותר של כל ממשלה בישראל.

בתשובה על שאלה האם שוחח עם ציפי לבני באירוע שנערך אמש במסגרת פורום סבן, אמר אולמרט, כי שוחח פעמים רבונת עם לבני בשבועות שחלפו ואף אמש, אך בשיחה אמש, בגלל הנסיבות, לא היה אפשר לעסוק בסוגיות "עדינות".

רה"מ לשעבר מתח ביקורת קשה ביותר על התערבותו של נתניהו בבחירות בארה"ב ולא חשך שבטו גם ממיט רומני. המראיין הזכיר פגישה שנערכה כמה שעות קודם לכן, בהשתתפות רם עימנואל, ראש עיריית שיקאגו, ולשעבר ראש צוות הבית הלבן בתחילת כהונתו של ברק אובמה. לדברי המראיין, אמר עימנואל, באופן בוטה, שכאשר נכנס נתניהו ללשכה הסגלגל עשה רה"מ דבר שהיה אסור לו לעשותו. הוא אף אמר שנתניהו הימר (על רומני בבחירות בארה"ב, ר.ד.) והפסיד.

האם אתה חושב, כפי שאמר עימנואל, שנתניהו התערב בבחירות בארה"ב באופן בלתי ראוי ושהדבר עלול לפגוע בביטחן ישראל? - שאל המראיין. "אני לא חושב שהדבר (התערבות נתניהו) ישפיע על ביטחון ישראל מפני שברק אובמה הוא ידיד ישראל", השיב אולמרט. "הוא היה ידיד ישראל בארבע השנים שחלפו והוא יוסיף להיות ידיד ישראל בארבע השנים הבאות. עכשיו כשאני שומע את שטפון ההצהרות שמגיעות מישראל לכיוונו של אובמה, כאשר נתניהו מחפש כל מקרופון זמין כדי לומר לשבח את הנשיא, לומר כיצד הוא ניצב לצד ישראל באו"ם, כיצד סייע במו"מ עם מצרים על הפסקת אש בעזה, וכאשר הוא עושה זאת שלוש פעמים ביום זה קצת מוגזם. זה בסדר, כמובן, להודות לנשיא, אבל זה אותו אדם שהכריז על אובמה כעויין (לישראל) רק לפני שלושה שבועות. אך השגיאה אינה בהגדרת נשיא ארה"ב כידידותי או לא ידידותי לישראל אלא בהתערבותו הראשונית (או במה שנראה כהתערבות) של נתניהו בתהליך הפוליטי באמריקה. זה לא ענייננו. זה עניינם של הבוחרים האמריקניים להחליט מי יהיה נשיאם. ישראל צריכה לעשות כל מאמץ להיות ידידותית עם כל נשיא שיושב בבית הלבן. עד כמה שזכרוני מגיע, לא היה נשיא אחד שלא היה ידידותי לישראל בארבע העשורים שחלפו".

"לכן, התרגזתי מאוד, לא מעצם ביקורו של מיט רומני בישראל - זו זכותו ואני עצמי קיבלתי קודם לכן את פניהם של ג'ון מקיין וברק אובמה, כאשר הם ביקרו בישראל כמועמדים - אלא מכל המסגרת שבה חושב מישהו (נראה שהכוונה לשלדון אדלסון), שאפשר לקנות את הבחירות לא רק בישראל אלא גם בארה"ב ואותו אדם חילק מאות מיליוני דולר למועמדים פוליטיים שקיוו להתמודד מול אובמה. לא אכפת לי שנותנים כסף למועמדים. זה נורמלי. כך זה עובד באמריקה, וגם בישראל, אך ההיקף שבו בוצע הדבר היה מוגזם בצורה גסה. זה הריח לא טוב".

"העובדה שהיה גיוס כספים בישראל (בשביל רומני, ר.ד.) לשימוש בקמפיין שלו באמריקה - אני חושב שזה לא היה ראוי ונראה שהדבר נועד ליצור רושם אצל בוחרים יהודיים בארה"ב, שרומני רוכב על כתפי ישראל בדרך לבית הלבן", אמר אולמרט. "אני חושב שזו היתה שגיאה של ראש הממשלה... זה לגמרי בלתי קביל, וזה מה ששמענו היום מרם עימנואל... ייתכן שדבריו אינם משקפים רק את דעתו האישית אלא של חוגים רחבים יותר בארה"ב. זה לא תורם לאווירה נוחה ביחסים בין שתי המדינות. אבל ברק אובמה הוא ידיד ישראל והוא לא יתיר שתחושתו האישית לגבי התערבותו של ראש הממשלה בענייניה הפנימים של ארה"ב תפגע במחויבותו לביטחון ישראל".

שאלה: כיצד תסביר לאזרחי ישראל מדוע צריך להחליף את ממשלת נתניהו?

אולמרט: "הנקודה הבסיסית לדעתי היא, שהממשלה אינה מקדישה עצמה למאמצים להשגת שלום באופן ריאלי. אני חושב שזה צריך להיות תפקידה העיקרי של כל ממשלה בישראל. אני חותם בשתי הידיים על דברי הנשיא קלינטון, שאמר, כי הקדימות הראשונה במעלה של כל ממשלה ישראלית היא לעשות שלום עם הפלסטינים. אני חושב שלא עשינו מספיק מאמצים להשגת שלום זה דבר שחייב להשתנות מפני שזה מה שיקבע את גורלה של מדינת ישראל".

ראש הממשלה לשעבר קבע, שבניגוד ליאסר ערפאת, מחמוד עבאס הוא השותף הטוב ביותר שהיה לישראל אי פעם בתהליך השלום, גם אם בסופו של דבר עבאס לא חתם על תוכנית השלום שהוא, אולמרט, הציג לפניו, יחד עם מפה ששירטטה את את כל חילופי השטחים שמוצעים בתוכנית. "האמת היא, שהצגנו לפני הפלסטינים תוכנית שלום שבאה לקראתם, שהדהימה אפילו את שרת החוץ דאז, קונדי רייס... אנחנו נוטים להאשים את עצמנו, ויש לכך סיבות...אך העובדה היא, שהפלסטינים לא אמרו 'כן' לתוכנית הכי מרחיקת לכת, הכי נועזת, שנענתה לכל משאלות הפלסטינים... הם היו צריכים להסכים, לחתום וללכת יחד איתנו לאו"ם... עבאס לא אמר 'לא' לתוכנית, אך גם לא אמר 'כן'". אולמרט גילה, כי הוא הציע בזמנו לעבאס שישראל תקים 3 מפעלים להתפלת מי ים שיספקו מים לשטחי המדינה הפלסטינית המתוכננת.

במה שאפשר לפרש כקריאה לאובמה ללחוץ על ממשלת נתניהו, אמר אולמרט: "ידיד של ישראל חייב להשתמש בכל אמצעי השכנוע שברשותו כדי לשכנע את ממשלת ישראל להשיק מיד יזמת שלום שתהיה מבוססת על התוכנית שלי מפני שזו היחידה שיכולה להצליח, ואני מציע זאת לא מפני שאני פטריוט פלסטיני אלא מפני שאני פטריוט ישראלי. הזמן אוזל לא לפלסטינים אלא לישראלים. ככל שנגיע מהר יותר להסכם שמבוסס על שתי מדינות לשני עמים, כן ייטב לישראל". "כואב לי הלב כאשר אני נזכר עד כמה היינו קרובים להסכם; אני יודע שהיה יכול להיות שלום עם הפלסטינים באפריל או מאי 2009", המשיך אולמרט. "אין דבר חשוב יותר לעתיד ילדיי ונכדיי ושל רבים מהאנשים שיושבים פה מאשר עשיית שלום הפלסטינים... זה היה אפשרי וזה עדיין אפשרי". רה"מ לשעבר אמר, כי לבבו נקרע בקרבו כאשר ישב מול מחמוד עבאס והציע לו לחלק מחדש את ירושלים, אחרי שנים רבות שבהן לחם לאחד את העיר. אך אם רוצים שלום צריך לקבל החלטות קשות. לשנות את ההיסטוריה. ביום מן הימים, תוכנית כזו תיחתם ע"י שני הצדדים, הוא ניבא.

אולמרט הציג את מתאר תוכניתו כך: הסכם צריך להיות מבוסס על קווי 1967 עם חילופי שטחים. אובמה צודק לחלוטין כשהוא אומר זאת. השכונות הערביות במזרח ירושלים ייצטרכו לעבור לריבונות הפלסטינים. "קראתי את כל הספרות על כך. איפה כתוב שאנו צריכים לשלוט באזורים הערביים שם? מי אמר שהם בכלל חלק מירושלים? מה העסק הגדול?"

הוא הוסיף: "אני יודע שכואב הלב ליהודי לומר זאת, אך האגן הקדוש צריך להימצא בשליטת נאמנות של חמש מדינות, ושל יהודים, נוצרים ומוסלמים והמקומות הקדושים צריכים להיות פתוחים לכל המאמינים. אחרת לא יהיה שלום. אסור לנו להשלות את עצמנו".

הוא אמר עוד, כי ישראל תהיה מוכנה לדון על בעיית הפליטים במסגרת יזמת השלום הערבית, וכל הדיונים יהיו כפופים לצרכים הביטחונים של ישראל.

נקודות נוספות שהעלה אולמרט בדבריו:

■ הוא רמז שהחלטת העצרת הכללית להכיר ברשות הפלסטינית כ"מדינה משקיפה שאינה חברה" באו"ם אינה בעצם החלטה גרועה כל כך מבחינת ישראל מפני שהיא מאששת את פתרון שתי המדינות לשני עמים.

■ החלטת הממשלה להוסיף 3000 יחידות דיור בגדה המערבית היא "סטירת לחי" עזה לאובמה דווקא לאחר נכונותו להתייצב בצד ישראל בהצבעה בעצרת, שבודדה את ארה"ב בזירה.

■ אולמרט הביע תמיכה בהחלטת נתניהו לחסל את רמטכ"ל חמאס, ג'עברי. הבעיה של נתניהו היתה, שלא היתה לו תמיכה בינלאומית לצאת למבצע בתוך עזה. לאולמרט לא היתה בעיה כזו מפני שהקהילייה הבינלאומית היתה מודעת למאמצי השלום שלו והבינה שפעולה קרקעית בעזה נועדה להפסיק הירי על אזרחי ישראל.