סרטים מתחת לשמיכה: הנה רשימת סרטי הקולנוע המומלצים לצפייה בבית

שמונה מהמומלצים שבסרטי השנה החולפת בקולנוע, יוצאים כעת בפורמט ביתי, בצפייה ישירה (חוקית), ב-DVD או ב-VOD ■ הכינו את הפוזמק

DVD

התמוטטות

במאי: ג'יי. סי. צ'אנדור. ארה"ב, 2012

קווין ספייסי, סטנלי טוצ'י, ג'רמי איירונס ומה שנשאר מדמי מור אחרי כל הניתוחים שכיבו את פניה, מובילים את הדרמה המותחת הזו, המבוססת על המשבר הכלכלי העולמי של 2008 ועל האירועים שקדמו לו; קריסתה של וול סטריט, של בנקי ובתי ההשקעות בארצות-הברית, שהתנהלותם המפוקפקת מוטטה את השוק. "התמוטטות" מתאר את אותם ימים באחד מבתי ההשקעות הגדולים, יממה לפני הקריסה, כשהתוצאות ההרסניות מתגלות במפתיע. כדי להציל את החברה, ואולי את עורם, נדרשים אנליסטים ויועצי ההשקעות של החברה, מגובים בבעלי שליטה ציניים וחמדנים, למכור את כל מה שלמעשה לא קיים. לא שהם לא עשו את זה קודם, אבל כעת אין מאחורי מה להסתתר.

שורה תחתונה: סרט ריאליסטי מותח ומייאש שכדאי וגם חשוב לראות, וגם לזכור שכלום בעצם לא השתנה.

להשיג ב: ספריות ה-DVD

שמע את קולי (Sound of my voice)

במאי: זאל בטמנליז'. ארה"ב, 2012

דרמת מדע בדיוני מותחת ומקורית שנכשלה בקופות בארצות-הברית אך בחודשים אלו ממש הופכת לסיפור הצלחה בספריות הווידיאו ובמדיות המקוונות השונות. זה סרט מדע בדיוני אינטליגנטי ואמין, ואני אומר זאת כמי שאינו חובב במיוחד סרטים מהז'אנר הזה. כתבה את הסרט התסריטאית והשחקנית המוכשרת בריט מארלינג, שעליה כתבנו בעבר בהתפעלות לאחר צפייה בסרט "כדור ארץ אחר" אותו כתבה (יחד עם מייק קהיל) וגם בו הפגינה כישרון משחק יוצא מן הכלל. ב"שמע את קולי", מארלינג מגלמת מנהיגת כת מיסטית הטוענת כי חזרה מהעתיד וכי אסון גדול בפתח, וכדי שתוכל תעזור להם הם צריכים לעזור לה. שניים מחברי הכת החדשים הם עיתונאים במסווה, והצהרת הכוונות שעמה באו למשימה עומדת להשתנות.

שורה תחתונה: זה לא חורף 2013 ללא צפייה בסרט הזה.

להשיג ב: ספריות ה-DVD

הילד עם האופניים

במאים: האחים ז'אן-פייר ולוק דארדן. בלגיה-צרפת, 2011

סרט פשוט ויפה יצרו האחים דארדן, שחזרו אלינו עם סרט מלנכולי חדש, שהוקרן בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן אשתקד. הסרט מספר את סיפורו של ילד בשם סיריל, שננטש על-ידי אביו. אין זה הסרט הראשון של האחים העוסק בנטישת אב את בנו. הקודם היה "הילד" (2005), שבמרכזו זוג הורים קהי רגש שמבקשים למכור את בנם תמורת קצת כסף. סיריל, הלוא הוא "הילד עם האופניים", מתקשה להשלים עם העובדה הזו, והלב ממש יוצא אליו ברגעים שבהם הוא מתקשר למספר הטלפון המנותק של אביו. סיריל לא מוותר על האפשרות למצוא את אביו, והוא ממשיך בחיפושים אחריו. כשלבסוף הוא מוצא אותו, הוא מגלה שהאב לא מעוניין בו. למזלו הוא לא נשאר לבד. ראוי לציין את המשחק היוצא מן הכלל של צוות השחקנים.

שורה תחתונה: הסרט זכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן אשתקד, ולא בגלל שהאחים דארדן הם האחים דארדן. כלומר, לא רק בגלל זה.

להשיג ב: נכון, ספריות ה-DVD

צפייה ישירה

(streaming)

חיים יקרים

במאי: שלומי אלדר. ישראל, 2011

מורכבים החיים בארצנו. מורכב עד מאוד הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מורכב הוא הסרט "חיים יקרים" שהיה מועמד לאוסקר, המציב בפנינו מצב אנושי רגיש וקשה, כה קשה עד כי הוא לא מאפשר לנו, הצופים, את השיפוטיות. הבמאי שלומי אלדר, עד לאחרונה כתב לענייני ערבים בערוץ 10, מביא את סיפורו של רופא ישראלי שנרתם להצלת חייו של ילד פלסטיני שלקה במחלה נדירה, כשלאורך העלילה, נפרש הקונפליקט הפנימי של אם הילד, שמצד אחד אוחזת בדעות שליליות נחרצות על ישראל ומאידך נחשפת לסיפור האנושי של הרופא שמקדש את החיים.

שורה תחתונה: אלדר פרש זה עתה מחדשות ערוץ 10. אם יעשה עוד סרטים מהסוג הזה, הרווח הוא שלנו.

להשיג ב: שירות הסטרימינג של "האוזן השלישית"

אורחים לרגע

סרטה של מאיה קניג. ישראל, 2012

הסרט מספר על שאול (גור בנטביץ'), גבר כבן 46, חסר בית, גרוש ואב לליבי (אליה ענבר), ילדה שמתגוררת עם אמה ובן זוגה החדש בארצות-הברית. דווקא בימי מלחמת לבנון השנייה נשלחת הילדה - לראשונה מאז הפרידה - אל אביה הביולוגי.

ליבי מגלה על אביה שכל מה שאמה אמרה עליו היה נכון: הוא ילד שלא התבגר, חסר אחריות, פנטזיונר, שקרן פתולוגי, מובטל, תפרן, מרוכז בעצמו. היא מגלה עוד דבר: שאין לו בית, והיא נאלצת להתלוות אליו במסע ממקום למקום, מתרומה של חבר לתרומה של אהובת עבר, מאזור הצפון המופגז ועד לירושלים, שם הם משתכנים אצל משפחה ישראלית לכאורה טיפוסית, כזו שהתנדבה לארח תושבים מהצפון שמבקשים להימצא במקום מבטחים עד שתחלוף הסכנה.

ההשוואה בין האב לבתו לבין המשפחה המהוגנת לכאורה (האב איש עסקים, קצין במילואים, האם אמנית אך עם רגלים נטועות בקרקע, וילד חייל) מתבקשת, ולצופה נדמה, ובצדק, כי הקשר הטרי בין האב לבתו הוא חם, אוהב ובריא יותר מהקשר שבין בני המשפחה המאמצת.

שורה תחתונה: כל המשפחות השמחות וגו'...

להשיג ב: שירות הסטרימינג של "האוזן השלישית"

שניים בלילה

במאי: רועי ורנר. ישראל, 2012

לגיבורי הסרט העצמאי הזה אין שמות. יש את הוא ויש את היא, והסרט מתחיל כשהוא והיא בדרך לסטוץ של לילה בדירתה של היא. הם מחפשים חניה ולא מוצאים, והם לא מתייאשים. הם ממשיכים לנוע עם האוטו בסיבובים, הלוך ושוב ברחובות הסמוכים. לנגד עיני הצופים מתפתחת מערכת יחסים שנעה בין כנות לבין כסות, בין גילויים קטנים, גם של הומור. הרבה הומור, ומערכת היחסים הזו מתפתחת בין שתיקות מעטות ובעלות עוצמה, לבין שטף בלתי פוסק של דיאלוגים. האם תצמח מכאן מערכת יחסים, או שבתל-אביב כמו בתל-אביב, למצוא אהבה זה יותר קשה מאשר למצוא חניה? את הוא ואת היא מגלמים, מצוין ובהתאמה, ירון ברובינסקי (שהיה שותף גם לכתיבת התסריט), וקרן ברגר.

שורה תחתונה: קומדיה שנונה שנעה על ארבעה גלגלים ובין מציאות לבדיה.

להשיג ב: אתר הסרט: 2night.tv

VOD

בושה

במאי: סטיב מקווין. ארה"ב, 2012

זהו אחד הסרטים הטובים של שנת 2012, שאגב לא הייתה שנת קולנוע מוצלחת במיוחד. ברנדון (מייקל פסבנדר), בחור ניו-יורקי מצליחן ומרשים, יכול להשיג כל אישה שרק ירצה בעיר המנוכרת הזו. ומה שהוא יכול זה מה שהוא רוצה. כלומר, הוא משיג. וזה לא מספיק לו. הוא מכור למין. זונות, אתרי סקס באינטרנט, סרטי פורנו. יש סיבה לכל זה, רק שהוא לא מטפל בה. לברנדון יש אחות ששמה סיסי (קארי מוליגן). לצד היותה זמרת נהדרת, היא עלה נידף ברוח והיא עכשיו בניו-יורק, לא המקום הבטוח ביותר עבור נשים כמותה. היא מגיעה לדירה של אחיה, בלי להודיע לו. הוא נכנס למקלחת והיא שם, עירומה. היא לא נבוכה, הוא לא נבוך. היחסים ביניהם טעונים. פה מתחיל הסרט. לא כך הוא יסתיים.

שורה תחתונה: סרט מעולה, קשה מאוד, כזה שנחרת בזיכרון.

להשיג ב: ערוץ ה-VOD של yes

אטנברג

במאית: אתינה רייצ'ל סאנגארי. יוון, 2011

השחקנית היוונייה אריאנה לאבט, כוכבת "אטנברג", מצטלמת בימים אלה לסרט הישראלי "הבן של אלוהים" של ארז תדמור וגיא נתיב. הנה היא פה בסרט חמוד מאוד ומשעשע, בתפקיד מרינה, בחורה צעירה מוזרה במקצת, הסובלת מרתיעה ממין. מוזר ככל שיישמע, היא משתפת בעניין את אביה החולה, שגר עמה ר בעיירה מדכדכת. ואז מופיעה בלה, שמחליטה למצוא מזור למצוקותיה של חברתה.

שורה תחתונה: הסרט נחל הצלחה גדולה ביוון ונשלח לייצג את המדינה באוסקר האחרון.

להשיג ב: ערוץ ה-VOD של HOT