שלי יחימוביץ' תביא למע"מ של 22% או גירעון של 8%?

התוכנית הכלכלית של יחימוביץ' מלאה סימני שאלה ■ היא מבטיחה להשיג 35 מיליארד שקל מ"מלחמה בהון השחור" - סכום שנחשב דמיוני ■ היא תצטרך להעלות מסים, מה שעלול לחנוק את המשק ■ ואף מילה על תקציב הביטחון

1. התוכנית הכלכלית שהציגה שלשום שלי יחימוביץ', יו''ר מפלגת העבודה, מתארת נאמנה את תפיסת עולמה, אך היא עלולה להביא את המשק הישראלי למשבר פיננסי חמור ולצמיחה נמוכה ולהחטיא את מטרתה העיקרית. יתרה מזו, התוכנית חושפת את ערוותה ואת נקודות התורפה שלה.

2. במילים פשוטות, יחימוביץ' מציעה להגדיל את ההוצאה הממשלתית בכ-139 מיליארד שקל, תוך גידול מקביל של 139 מיליארד בהכנסות המדינה. אלא שיש בעיה קטנה: חלק ממקורות ההכנסה שהיא מציעה הזויים או מסכנים את המשק. לדוגמה, היא מבטיחה לממן רבע מתוכניתה (35 מיליארד שקל!) מ"העמקת הגבייה ומהמלחמה בהון השחור".

תזכורת קטנה: רק לפני מספר חודשים, האוצר של שטייניץ הציע אותו דבר, אך הבטיח להביא 2 מיליארד שקלים בלבד, מהלך שזכה לגיחוך מוחלט הן מצד קרן המטבע הבינלאומית וה-OECD, אך גם מבנק ישראל וממשרד האוצר עצמו, שסירב לרשום הכנסות עתידיות בסעיף הזה. אם יחימוביץ' תיישם את התוכנית כולה, תוך זמן קצר הגירעון הממשלתי יזנק בכ-4 נקודות תוצר, לרמה של 7%-8% תמ''ג, גירעון בלתי נסבל עבור כלכלת ישראל. ועוד נקודה שקשורה יותר לצניעות ופחות לכלכלה: מדוע יחימוביץ' מעזה לחשוב שהיא תצליח לגייס פי 17.5 יותר ממה שדורון ארבלי, מבכירי רשות המסים ומהאנשים הקשוחים שבה, הבטיח להביא?

3. אם יחימוביץ' באמת רוצה להגדיל את הסקטור הממשלתי לרמה של כ-54% מהתוצר (לעומת 49% תמ''ג באיחוד האירופי, הקורס בגלל המעמסה הממשלתית), עליה להגיד את האמת: מדינת ישראל חייבת לעבור למשטר מס אחר, המאופיין בשיעור מע''מ קרוב יותר ל-20%-22% ומס הכנסה של תחילת שנות ה-2000, טרם מתווה הפחתת המס של נתניהו. זו הצעה לגיטימית, אך גם בעייתית: במחזור עסקים שלילי, שבו המכפילים הפיסקאליים חזקים מאוד, עלייה כה חדה ברמת המיסוי תגרום לפגיעה קשה ברמת הצמיחה במשק ולפיכך תגדיל את האבטלה.

4. ובכל זאת, יחימוביץ' אכן יכולה להגדיל במקצת את הכנסות המדינה ולבצע חלק מתוכניותיה, בלי לפגוע בצמיחה, באמצעות ביטול פטורים, כפי שהציעו בכירי הקהילה הכלכלית שמזדהים עם תפיסת עולמה, למשל, באמצעות ביטול הפטור על תשלום מס על קרנות השתלמות. מדובר על פטור הזוי, לא צודק, שניתן לעובדים החזקים ביותר במשק ומגדיל את אי השוויון באופן ניכר.

אלא שיחימוביץ' איננה מתכוונת להתעמת עם הוועדים החזקים ונציגתם העיקרית - הסתדרות העובדים, שנאבקים וייאבקו בחירוף נפש נגד כל ניסיון ביטול של הפטור. חשוב להבהיר אחת ולתמיד: אם מפלגת העבודה תגיע לעמדת כוח, היא לא תבצע שום מהלך שלא לרוחה של הסתדרות העובדים, לרבות רפורמה אמיתית בחברת החשמל. "כלכלה הוגנת וצודקת" - כן, כל עוד הדברים ברוח עופר עיני וחבריו.

5. גם אם יחימוביץ' תצליח לגייס את כל מאות המיליארדים שהיא מבקשת, תתעורר בעיה אחרת: הניסיון המר מלמד כי במדינת ישראל, רוב התוספות התקציביות מיועדות לביטחון. ככה זה בשכונה שלנו. לכן היא הייתה חייבת להציג עמדה ברורה לגבי תקציב הביטחון - המשתנה המכריע את היקף הגידול בהוצאה "האזרחית" - הבעיה האמיתית של המשק הישראלי. ניכר כי יחימוביץ' מבקשת להימנע מלהיכנס לנושא זה. ייתכן כי הדבר יגרור אותה לנושאים מדיניים שהיא מתעקשת לברוח מהם.

ללא התייחסות מפורשת לסוגיה הזו, התוכנית שלה לא שווה והיא בסופו של דבר משחזרת את כישלונו של נתניהו, שפיזר כספים לכל המבקש ובסופו של יום ייאלץ לחתוך בבשר החי. הרי זו לא חוכמה גדולה להצביע על מחלות הכלכלה הישראלית - הן ברורות לכל הדיוט. הרבה יותר קשה להפגין מנהיגות ולקבוע מאיפה צריכים לקחת ומול מי צריכים להתעמת.

שלי
 שלי