גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניפולציות חושיות שמשנות הרגלי צריכה

רובנו רואים בעצמנו צרכנים נבונים, שעושים סקר שוק ומתייחסים בספקנות לפרסומות ■ אבל האם אנו מצליחים לזהות את הפעמים שאנחנו קונים קרואסון רק כי הריח שיגע אותנו, או אוכלים מהר-מהר רק כי הרעש במסעדה מפריע לנו?

אם אתם מאלה שכל קנייה שלהם בסופר מסתיימת לא רק בחומרי ניקוי ומוצרי חלב, אלא בשקית נייר מרשרשת ובה כמה בורקסים ורוגלך - אתם לא לבד. ניחוחות המאפים האופפים את החנות הם אולי טריק ידוע, ובכל זאת מסוג אלה שקשה להתגבר עליו, משום שהוא לא תוקף אותנו באמצעות שלטי פרסומת צעקניים או דיילת מכירות חייכנית, אלא דרך חשק שמתעורר בנו, לכאורה בספונטניות.

ואכן, מניפולציות חושיות הן שיטה שיווקית שעובדת, ועובדת יפה, כשהשימוש בחוש הריח הוא אחד הנפוצים.

חברות מסחריות רבות עושות שימוש בארסנל ריחות מלאכותיים בדרך אל הכיס שלנו - החל מהתזת ריח של מכונית חדשה באולם התצוגה או ריח של עור וטלק בחנויות נעליים, וכלה בריח של קפה קלוי בבית-קפה וניחוחות של לחם ומאפים טריים במרכולים.

ריחות מפתים כאלה ואחרים נבחרים בקפידה ומותזים בבתי עסק, בחלק מהמקרים אחרי שנבחנו ונבדקו בקבוצות מיקוד, במטרה לעצב חוויית קנייה שתגרום לנו הצרכנים לקנות יותר וגם לרצות לשלם יותר עבור מוצר.

"אם משהו מריח טוב, משמע שהוא טוב", אומר בועז יריב, מנכ"ל "סבו", חברת ייעוץ למדע הקמעונאות ועיצוב חוויית קנייה במרחבים מסחריים. כך למשל, אומר יריב, מחקר שנעשה בארה"ב בנושא מצא כי קונים היו מוכנים לשלם 10 דולר יותר עבור זוג נעלי נייקי בזמן שבחנות הופץ ריח של פרחים.

רוב-רובם של הצרכנים כלל אינו מודעים למניפולציה החושית המופעלת עליהם. לפיכך, יש המכנים את התופעה הנפוצה הזו כמניפולציה חושית שלא בהכרח מיטיבה עם הצרכן, טענה שכמובן נשללת נחרצות כמעט על-ידי כל מי שעוסק בתחום.

"ריח טוב שמנעים לצרכן את השהייה בחנות, עושה טוב גם לו ובמקרים רבים גם לקופה. אז למה לא להשתמש במניפולציה החיובית הזאת?", תוהה בעל עסק לאופנת נשים שבחר להישאר בעילום-שם.

יריב טוען כי גם אם הקונה המתוחכם מצליח לאתר את המניפולציה, הוא עדיין יתקשה לעמוד בה. לדבריו, "מטרת הקמעונאי לעשות את המניפולציה כמה שיותר נסתרת ולא ברורה".

נשים אוהבות וניל

יריב מספר כי חוש הריח נחשב לחוש המהיר והחזק ביותר אצל בני אדם. "כ-75% מהרגשות שלנו נוצרים מריח. ריח משדר מידע ישירות למוח, היישר לאזור בו מאוחסן הרגש והזיכרון, וללא צורך בתהליך עיבוד נוסף, ומכאן חשיבותו הרבה ביצירת חוויית הקנייה".

עוד מסביר יריב כי ריחות טובים יוצרים הטיה קוגניטיבית בצורה של "אפקט הילה" המכניס קונים למצב-רוח טוב המשפיע על תפיסת המוצר. "במילים אחרות, אם אדם תופס מוצר באופן חיובי - הסיכוי שיקנה אותו גדול יותר, וכך גם המוכנות שלו לשלם תמורתו יותר כסף. ואגב", מוסיף יריב, "נשים רגישות יותר לריחות מגברים. מחקר שפורסם באחרונה מצא כי ריח עדין של וניל מגדיל את הסיכויים לקנייה בקרב נשים בחנויות למוצרי אלקטרוניקה וברכישת מוצרים פיננסיים בבתי השקעות".

הרעש שמרגיע והרעש שמרתיע

"המשווקים יודעים שכשעושים מיתוג לבית עסק, כדאי לנצל את כל החושים שלנו, ועושים שימוש בכמה שיותר מימדים", מסביר ד"ר מוטי אמר, מרצה לשיווק והתנהגות צרכנים בבית-הספר למינהל עסקים הקריה האקדמית אונו. "למה למתג רק בריח אם אפשר גם בצבע (חוש הראיה), סאונד (חוש השמיעה), טעם (חוש הטעם) או מרקם (חוש המישוש)? מבחינתם, לא נכון לוותר על אף חוש".

סיפורו של א', שנכנס לסעוד באחת המסעדות העמוסות בתל-אביב, מדגים זאת. א' לא הבין מדוע קצב האכילה שלו נעשה מהיר מהרגיל. בשיחה עם מנהל המסעדה התגלה הסוד: "אנחנו משמיעים לסועדים מוזיקה רועשת, כדי לגרום להם לאכול מהר ולפנות את השולחן לסועדים הבאים כמה שיותר מהר. כמסעדה של תפריט ב-25 שקל לסועד, אנחנו חייבים להפעיל מניפולציות כדי לוודא תנועת סועדים מהירה".

לדברי יריב מ"סבו", לסאונד בכלל, ולמוזיקה בפרט, יש השפעה ניכרת הן על הזמן הריאלי שלקוח מבלה במסעדה או בחנות והן על תפיסת הזמן שלו במהלך הסעודה/קניות. "מחקרים מדעיים מצאו כי בניגוד לדעה הרווחת, אנשים יבלו יותר זמן בחנות כשברקע מנגנת מוזיקה לא מוכרת מאשר כשמתנגנת מוזיקה מוכרת. מוזיקה משמשת גם כגורם המשפיע על תפיסת השירות. חוקרים בארה"ב גילו לאחרונה כי ניתן לבטל תפיסה שלילית של קונים לגבי צפיפות בחנות באמצעות השמעת מוזיקה רגועה בקצב איטי".

צבע אדום, גרסת מקדונלד'ס

לדבריו, תוצאות דומות אפשר להשיג גם באמצעות חוש הראייה. "קונים לא מודעים באמת לאן העיניים שלהם רצות בזמן קניות, והם מגיבים באופן לא מודע למה שהעיניים שלהם קולטות, במיוחד צבעים.

"צבע אדום מייצר התרגשות הקשורה לתנועה מהירה ותיאבון מוגבר. במקדונלד'ס, למשל, הצבע האדום גורם ללקוחות לאכול מהר יותר ועל-ידי כך לפנות מהר את המרחב לקונה הבא. גם מבצעים מסומנים בדרך-כלל באדום, על מנת לייצר תחושת בהילות אצל הלקוח ולגרום לו לקנות".

ולא רק זה. ישנם בתי עסק לאופנה העושים מניפולציה גם באמצעות משחקי טמפרטורה. למשל, מקפיאים את החנות כדי לגרום ללקוחות לקנות קולקציית חורף כשבחוץ יש עדיין 30 מעלות.

ניחוחות באוויר

הניחוח מגיע אפילו לחברות תעופה: סינגפור איירליינס - אחת החברות המובילות בעולם - רשמה בסוף שנות ה-90 פטנט על ניחוח בשם Stefan Floridian Waters. הניחוח, שיש מי שמתאר אותו כ"ריח של בית", אופף לא רק את צי מטוסיה אלא גם את דייליה, והפך למעשה לאחד מסימני ההיכר שלה.

אל-על, שגם רוצה ריח משלה, שוקדת בימים אלה על מציאתו. "הכוונה שלנו היא לעבור לריח אחיד וייחודי שיופץ על השטיחים, על ריפודי המושבים, על המטליות הלחות ואפילו בסבון הנוזלי בתאי השירותים במטוסים. כל זאת במטרה למכור חוויה חושית ולפתח אצל הלקוח זיכרון לריח שיהיה מזוהה עם אל-על", מסביר אילן אבישי, ראש אגף שירות בטיסה בחברה.

10 טיפים צרכניים שימנעו מכם ליפול למניפולציה חושית

1. סידור המדפים: המוצרים הבולטים ביותר אינם בהכרח הטובים ביותר.

2. קנייה מקוונת: בקניות של מוצרי צריכה בחנות מתפתים לקנות יותר מאשר בחנות מקוונת.

3. לבוא שבעים: לא לעשות שופינג על קיבה ריקה. הרעב מגביר את חוש הריח ואת היכולת של ריח סינטטי להשפיע עלינו.

4. כוח הניחוח: כשיש ריח טוב בחנות או למוצר, נסו להבחין אם הריח טבעי או סינטטי. אם הריח סינטטי, מישהו מנסה להשפיע עליכם לקנות.

5. לעמוד בזמנים: להסתכל בשעון כשנכנסים לחנות ולהיות מודעים לזמן השהייה בה. בחנות יעשו הכול כדי "לעכב" אותך.

6. הגודל לא קובע: גודל האריזה אינו מעיד על גודל המוצר.

7. סדר בבלגן: לא להתפתות לחוסר סדר בחנות. בלגן וחוסר סדר ויזואלי בחנות גורם לצרכנים לתפוש אותה כזולה ולכן לקנות בה יותר. ערימה גדולה של מוצרים גורמת לנו באופן לא מודע לתחושה של מבצע, גם אם אין מבצע.

8. להיצמד לרשימה: מי שהולך לסופר עם רשימה - קונה פחות ממי שקונה בלי רשימה.

9. לבוא ממוקד: הסתכלו במוצר ולא במסר השיווקי.

10. לחשוב שוב: לא להתפתות לקחת ליד מוצר שלא צריך. ברגע שנגעת - נסעת לקופה.

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה