תערוכת "לוג אין לוג אאוט" מציגה את האובססיה לעולם הדיגיטאלי

התערוכה "לוג אין לוג אאוט" במרכז היהודי-ערבי בית הגפן בחיפה, בוחנת את הכלים הדיגיטליים, שהפכו לשלוחה שלנו

בסוף השבוע האחרון התרחצה חיפה במילימטרים רבים של גשם ולבשה את אורות "החג של החגים". חנוכיות ואיילים מוארים מקשטים את שדרות בן גוריון, הציר העולה מהנמל לאורך המושבה הגרמנית עד גני הבהאים, ומוביל אל הכניסות לוואדי ניסנס. אירועי החג של החגים הם יוזמה ברוכה שמקשרת בין הקהילות והדתות השונות בעיר המעורבת, באמצעות ריכוז של אירועי תרבות ואמנות בסופי השבוע של דצמבר.

במרכז התרבות היהודי-ערבי בית הגפן מתקיימות הופעות וקונצרטים, ומדי שבת כובש את החלל שוק עתיקות רבגוני, שאליו מתקבצים סוחרים מומחים מרחבי הארץ, ושם ניתן לא רק לאתר מציאות, אלא גם לקבל הערכות שווי לפריטי אספנות ולחפצים שירשתם במפתיע מהבוידעם של סבתא. ברחבה שבחוץ הוקם מתחם הופעות והפעלות לילדים.

בגלריה של בית הגפן נפתחה בסופ"ש האחרון תערוכת "לוג אין לוג אאוט", שאצרו במשותף יעלה חזות ופריד אבו שקרה. התערוכה הקבוצתית מתבוננת בתופעות ההתחברות וההתנתקות לאביזרי תקשורת ולכלים הדיגיטליים, שהפכו לשלוחה של איברינו, של המרחב הפרטי והציבורי שלנו ושל חיינו.

המעצב חנן דה לנגה מציג משולש מסכים אינטראקטיבים, המצלמים ומקרינים את ההתרחשות בחלל בזמן אמת. אלא שהצופה לא רואה במסך שמולו את עצמו (כצפוי), אלא את העומדים מנגד, מול המסכים האחרים. כך הוא יוצר בלבול רגעי ומכוון את תשומת הלב שלנו לשבירת התפיסה האוטומטית, למחשבה על האחר וגם על ההצטלמות המופרזת שלנו.

קשרים וירטואליים

החיבור והניתוק נוכחים גם בפעילות אנושית פשוטה, ברקע הביתי שלנו, כפי שהוא בא לידי ביטוי בעבודותיה הרגישות והמדויקות להפליא של הציירת סמאח שחאדה. בחלל התחתון של הגלריה היא מציגה שם מעין תערוכת יחיד של רישומים, שברובם היא מתמקדת בדיוקן עצמי ומצליחה להעביר משהו מעולמה האישי. אולם בקיר נפרד, שהוקדש לכך במיוחד, מציגה את בני משפחתה המסורתית, ומגלה את הדילמה בין הרקע שבו נשים מסתירות את פניהן וגברים ניצבים חזקים וגלויי פנים מול המצלמה, לבין החיים המודרניים שבהם בחרה.

אסף שחם גולל בני הצופים את רשימת חבריו בפייסבוק. העברת ה"קיר" האישי שלו למרחב הציבורי של הגלריה יוצרת מבוכה ותחושת פלישה, ובמחשבה שנייה מצהירה על הערך הרגשי הנמוך של קשרי חברות וירטואליים.

האמנית האמריקנית הופ הילטון הציבה בבית הגפן עמדת עבודה אישית ובה היא "נוכחת נפקדת". סביב עמדת המחשב פזורים ספרי קריאה והילטון משווה את מצב השקיעה בספר טוב למצב של היעדרות פיזית, וקוראת לחזור להעניק לספר את מקומו כמרחב דמיוני שניתן לשקוע בו ולבלות בתוכו במנותק מן העולם הסובב.

בית הגפן: רח' הגפן 2. א'-ד' 10:00-15:30, ה' 10:00-21:00, ו' 10:00-16:00, שבת 10:00-17:00