קר שם בחו"ל

נוחי דנקנר עושה חשבון נפש על הדחף שפיתח לכבוש את העולם

קר שם בחו"ל 1

"מדובר בהשקעה ללא תקדים של בית השקעות ישראלי בחו"ל. העסקה החדשה מהווה קפיצת מדרגה וכניסה לפעילות בינלאומית, שתכניס את כלל פיננסים למועדון האקסקלוסיבי של בתי ההשקעות האיכותיים בחו"ל". הזמן: מאי 2007. הדובר: אביגדור קפלן, אז יו"ר בית ההשקעות כלל פיננסים ומנכ"ל החברה האם, כלל ביטוח.

חמש וחצי שנים אחרי, ונראה שכלל פיננסים הצטרפה למועדון הלא כל כך אקסקלוסיבי של ישראלים שחשבו שהם יכולים לכבוש את העולם, אבל גילו שבעצם לא פשוט שם בחוץ.

רכישת טיטניום הייתה הפעם הראשונה שבית השקעות מקומי מודיע על התרחבות לחו"ל בהשקעה כל כך משמעותית - כ-60 מיליון דולר, וסכום דומה שגויס בהנפקת טיטניום. בקבוצה העריכו אז כי "אם התוכניות ילכו כראוי, כלל ביטוח וכלל פיננסים ינהלו ביחד 40 מיליארד דולר".

בדיעבד התברר שלא היה שום קשר בין התוכניות למציאות. ראשית, הטיימינג היה אומלל; השווקים היו אז בשיאם בכלל, ובתחום הפיננסי בפרט. טיטניום עוד הספיקה לרכוש מספר ברוקרים בארה"ב, רגע לפני שהגיע המשבר הפיננסי וריסק את שווי חברות המגזר.

עוד התברר, שניהול בית השקעות בחו"ל אינו דומה למה שהכירו אנשי כלל פיננסים - לא ברגולציה, לא ברמות ההכנסה שהן נמוכות דרמטית לעומת דמי הניהול הנגבים בישראל, ולא ברמת התחרות.

ובכלל, ניהול ופיקוח בשלט רחוק הם לרוב עניין בעייתי: לאחר הכישלון של טיטניום, והקפאת התוכניות של דש איפקס לפתח מיזם ניהול השקעות במזרח אירופה, טוב יעשו אנשי בית ההשקעות אקסלנס אם ישקלו שוב את התוכניות עליהן דווח היום, להקים פעילות בתחום תעודות הסל בפולין.

קר שם בחו"ל 2

"היציאה לחו"ל היא מהלך מכוון ותולדה של האסטרטגיה העסקית של אי.די.בי. נוחי דנקנר היה מעורב אישית בעסקה, הגיע לפגישות בחו"ל ודחף את המו"מ קדימה", אמר בזמנו שוקי אברמוביץ, מנכ"ל כלל פיננסים באותה עת.

דנקנר, שהיה אז בשיא כוחו העסקי, רצה להוציא את קבוצת אי.די.בי לחו"ל לאחר שהבין שבמשק הישראלי אין לו לאן לצמוח.

אלא שברוב השקעות הקבוצה בחו"ל היא יצאה בשן ועין: מפרויקט הפלאזה בלאס וגאס, שנגמר בנטישה לאחר הפסדי ענק; ההשקעה בקרדיט סוויס שהחלה כהצלחה גדולה אך בהמשך גרמה לקבוצה נזקים גדולים לא פחות; וכעת מכירת טיטניום.

דנקנר שמתמודד היום עם בעלי החוב שלו, ודאי עושה חשבון נפש על הטעויות השונות שביצע לאורך הדרך, שאחת מהן היא הרצון לכבוש את העולם. לפעמים עדיף פשוט להישאר בישראל הקטנה והמשעממת.

לאן הולכת כלל פיננסים?

לאט לאט מתרוקן בית ההשקעות מנכסיו: את פעילות תעודות הסל הוא מכר, חברת AVA העוסקת במט"ח נמכרה אף היא. בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" כי גם פעילות חבר הבורסה על המדף, והיום הגיע תורה של טיטניום.

האם בסוף תישאר כלל פיננסים עם ניהול תיקים וקרנות נאמנות בלבד? האם איזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח החדש, יחליט בסוף למכור או למזג גם את הפעילות הזו? דבר אחד בטוח - השאיפה לנהל 40 מיליארד דולר תישאר חלום רחוק.