מדהים: איזה אג"ח הניבו תשואה של 80% מינואר?

מי שהיה נועז מספיק לקנות את אגרות החוב הממשלתיות של יוון בתחילת השנה - השיג תשואה גבוהה פי 20 בהשוואה לתשואה של האג"ח הגרמניות

עד השנה, אגרות החוב הממשלתיות של יוון היו ה"לכלוכית" של השווקים הפיננסיים; היום הן הפכו ל"סינדרלה". המשקיעים שהיו אמיצים מספיק כדי לקנות את האג"ח הממשלתיות של יוון בתחילת השנה מורווחים היום כבר 80% על השקעתם - פי 20 מכפי שהיו מורווחים לו היו קונים את האג"ח הממשלתיות של גרמניה.

לפי מדדי מריל לינץ', האג"ח הממשלתיות של יוון זינקו ב-80% השנה בעוד האג"ח של גרמניה עלו ב-3.7% והאג"ח של ספרד רשמו תשואה של 6.1%. זו הפעם הראשונה מאז 2009 שאגרות החוב הממשלתיות של יוון רושמות תשואה חיובית בסיכום שנתי. למעשה, תשואה זו של 80% היא הגבוהה ביותר בקרב מדדי האג"ח הממשלתיות של מריל לינץ', מאז החל המעקב ב-1998.

לא חסרות סיבות לעלייה המרשימה באג"ח היווניות. בניגוד לתחזיות רבות, יוון לא פרשה השנה מגוש האירו, היא המשיכה לקבל סיוע מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, המשיכה בתוכניות הקיצוצים והצנע חרף התהפוכות הפוליטיות והשיקה בחודש שעבר תוכנית לרכישה עצמית של חלק מאגרות החוב שלה, על חשבון כספי הסיוע שניתנו לה.

"חלק גדול מהראלי הזה מבוסס על יסודות לא כלכליים", אמר לסוכנות בלומברג הכלכלן גבריאל שטרן מחברת הברוקראז' הלונדונית Exotix. "היסוד היה שאנשים הפריזו באיום של אירופה לזרוק את יוון מהגוש". כזכור, בתחילת השנה הזהירו בכירים בגוש האירו כי עתידה של יוון בגוש האירו כרוך ביכולתה להמשיך בתוכניות הקיצוצים וברפורמות המבניות.

תשואת האג"ח ל-10 שנים של יוון ירדה ל-11.2% משיא של 44.21% ב-9 במארס, ערב הסדר החוב. מחזור המסחר באג"ח הממשלתיות ירד לרמה של 97 מיליון אירו בנובמבר מ-105 מיליון אירו באוקטובר. בנובמבר 2011 הסתכם המחזור במיליון אירו בלבד, כלומר רק מעטים היו יכולים לקנות לפני שנה את האג"ח של יוון וליהנות מהתשואה.

"התשואה רלוונטית רק אם ניתן להשקיע, כלומר אם אתה יכול לקנות ולמכור את הנייר", טוען סטיב מייג'ור מ-HSBC. "האם היה בכלל אפשרי לקנות את אגרות החוב של יוון לפני שנה?".

סוכנות הדירוג S&P העלתה ב-18 ביוני את דירוג האשראי של יוון לרמה של "-B", הדירוג הגבוה ביותר מאז יוני 2011. כלכלת יוון ככל הנראה התכווצה ב-6% השנה וצפויה לצנוח ב-4.2% בשנה הבאה, לפי הערכת הנציבות האירופית. המדינה שרויה במיתון חריף מזה 5 שנים עם שיעור אבטלה של 25% (בקרב הצעירים מגיעה האבטלה ל-56%).