הקבלנים: "רוצים את סילבן שלום בתפקיד שר הבינוי והשיכון"

סקר: 54% מהקבלנים מעדיפים שלום, בתפקיד שר השיכון, תפקיד שאותו שלום לא מילא מעולם ■ 15% מעדיפים את שר השיכון הנוכחי, אריאל אטיאס

סקר מיוחד שיזם ארגון הקבלנים בתל אביב-יפו-בת ים לקראת בחירות 2013, מעלה כי המועמד המועדף לתפקיד שר השיכון הוא סילבן שלום, שלא כיהן בתפקיד מעולם.

הסקר שנערך בקרב 350 חברי ארגון הקבלנים בתל אביב-יפו-בת ים בחודש דצמבר 2012, בחן את מידת הערכתם של הקבלנים לממשלה היוצאת בתחום הדיור והנדל"ן. הקבלנים, התבקשו לתת ציון בין 1 ל-10 על פעילותה בתחום, ומהתוצאות עולה כי שליש מהנשאלים בחר לתת לה ציון 5, 20% בחרו לתת לה את הציון 4 ו-20% נוספים את הציון 3. רק 20% מהנשאלים נתנו לה ציון עובר של 6, 7 ו-8. הציון הממוצע המשקלל את כלל הציונים הוא 4.53, שמשמעו לא עובר.

במשאל התבקשו הנשאלים לציין את מי היו רוצים לראות בתפקיד שר הבינוי והשיכון בתום מערכת הבחירות. כאמור, 54% מהקבלנים מעדיפים את השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, בתפקיד שר השיכון, תפקיד שאותו שלום לא מילא מעולם. 15% מעדיפים לראות בתפקיד את שר השיכון הנוכחי, אריאל אטיאס. אחוז זהה היה רוצה לראות בתפקיד את מנהיגה של מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, 8% היו רוצים לראות בתפקיד את שר החוץ היוצא אביגדור ליברמן, ו-8% נוספים בחרו בשר התחבורה, ישראל כץ.

שאלה נוספת ניסתה לבדוק מיהו ראש הממשלה שהיה הטוב ביותר בטיפול בתחום הדיור והנדל"ן. כאן התשובה הייתה מוחצת וחד משמעית. 86% מהקבלנים סבורים שאריאל שרון, שכיהן בתפקיד בין השנים 2001 ל-2006 היה ראש הממשלה שהיטיב לטפל יותר מכל ראש ממשלה אחר בתחום הדיור והנדל"ן. לעומתו רק 14% (7% לכל אחד) סברו כי ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, וקודמו בתפקיד, אהוד אולמרט, היו ראשי הממשלה הטובים ביותר בטיפולם בתחום הנדל"ן.

הקבלנים גם התבקשו לציין מה לדעתם הנושא הראשון שעל הממשלה לקדם בתחום. 46% סבורים כי על הממשלה לטפל בפישוט ובקיצור של הליכי תכנון ובנייה. 27% סבורים כי על הממשלה לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית, תכנון ובנייה ותמ"א 38, 20% סבורים כי על הממשלה לקדם פרויקטים של דיור בר השגה ודירות להשכרה. רק 7% סבורים כי על הממשלה להפריט קרקעות של מינהל מקרקעי ישראל.

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת ים, אבנר לוי, אמר בתגובה לממצאי המשאל כי "ניתוח תוצאות המשאל מראה כי ציבור הקבלנים נתן ציון נכשל לממשלה בטיפולה בתחום הדיור. זה בא לידי ביטוי בציון הממוצע של 4.53, ציון נמוך לכל הדעות, שהקבלנים נתנו לממשלה על טיפולה בתחום הדיור, וזה בא לידי ביטוי כשרק אחוז זעום אמר כי הוא רואה בנתניהו ראש ממשלה טוב בתחום הדיור, ומנגד אחוז עצום שמביע געגועים לאריאל שרון, שכיהן בתפקיד לפני למעלה משבע שנים. תוצאות הסקר אומרות כי הממשלה ממשיכה להרע לזוגות הצעירים, כאשר 75% משווי הדירה הוא קרקע ומיסוי, והיא אינה מוכנה לוותר או להקטין חלק מההכנסות העצומות שהיא נהנית מהן".