כהנוביץ': "האם זהו איתות הקנייה הטוב ביותר הידוע לאדם?"

הכלכלן הראשי של כלל פיננסים מסכם את שנת 2012 וטוען כי היא "סיפור הצלחה רק בלי הצלחה" ■ מה לגבי הצוק הפיסקלי? כהנוביץ' טוען כי "זה לא צוק ובינואר לא תיפלו לשום מקום"

קיימת בשווקים דריכות שיא בשל העובדה כי מעצבי המדיניות בארה"ב לא הצליחו למצוא פיתרון למצוק הפיסקלי עד כה וקיים חשש שכלכלת המדינה תיכנס למיתון מתמשך. אולם, אמיר כהנוביץ', הכללכן הראשי של כלל פיננסים דואג להרגיע את המשקיעים, לסכם את שנת 2012 ולנתח נתונים נוספים.

שנת 2012 הייתה מאופיינת בתנודתיות גבוהה וחוסר ודאות כלכלית שנבע בעיקר בשל משבר החוב האירופי והתהפוכות הפוליטיות, אולם כהנוביץ' מסמן את 2012 כ"סיפור הצלחה רק בלי ההצלחה. "בשביל שנה שסוף העולם היה צריך להגיע בה, אירופה להתפרק, סין לנחות קשה, תכניות הפד להסתיים, ארה"ב לדשדש, תקיפה באיראן והשתוללות של האביב הערבי, זאת הייתה בסה"כ שנה מוצלחת מאד. האיומים לא התממשו והחלו להגיע סימנים יציבים להתאוששות, בעיקר משוק הנדל"ן והתעסוקה בארה"ב".

עד כמה מוצלחת הייתה השנה עד כה? המדדים המרכזיים בוול סטריט השיגו תשואות חיוביות של כ-11%-14% ומדד המניות האירופי השיג תשואה של כ-14%, חרף המשבר המכרזם במדינות גוש האירו. מדד ת"א 100, לעומת זאת השיג תשואה של כ-7.8% בלבד.

ומה יהיה בשנה הבאה? ארה"ב תיפול מהצוק? כהנוביץ' דואג להרגיע וטוען כי "זה לא צוק ובינואר לא תיפלו לשום מקום. כמו שכבר כתבנו בעבר מדובר בצוק "מדומיין". הוא איננו צוק אמיתי שבו הנושים לוחצים לקיצוצים או דורשים את החזר הכסף, זהו צוק שהם הציבו לעצמם. זה במקרה הטוב מדרון. שכן לא שבבת אחת ייעלמו 600 מיליארד דולר של קיצוצים, אלה יגיעו במנות של 50 מיליארד בחודש".

"האם זהו איתות הקניה הטוב ביותר הידוע לאדם?"

מדד ה-VIX הידוע בכינויו "מדד הפחד", בשל העובדה כי הוא מודד את התנודתיות ו"אי הוודאות" בשווקים, זינק בסוף השבוע לרמה של 22.7 נק', כשלפני חודש עמד על 15.1 נק' בלבד.כהנוביץ טוען כי דווקא מדד זה עשוי לשמש כאינדיקטור מצויין לכניסה לשוק.

"מדד הפחד למרות שמו המפחיד הוא דווקא אולי המדד עם האיתות ה"קניה" הטוב ביותר המוכר לאדם",הוא מסביר. "באמצע 2012, עת שיא אי הוודאות בנוגע ליוון כשמדד הפחד זינק ל-26.7 נק' התברר שזאת הייתה נקודת הכניסה הטובה ביותר לשוק כשממנה זינקה הבורסה באתונה ב-34% והכפילה כמעט כל דבר אחר באופק".

עם זאת, באותה נשימה כהנוביץ' מציין כי קיימת בעייתיות בשימוש של ה-VIX כאיתות קנייה, משום שקשה לקבוע מהו VIX גבוה מספיק עבור כל סוג של אי וודאות. "האם VIX של 20.7 נק' לאי וודאות בנוגע לצוק הפסקלי הוא VIX גבוה מספיק או שיש עוד מקום לעליית ה-VIX", הוא תוהה. "אבל כמה גבוה יותר הוא יכול לעלות אם בימים הקרובים הודאות תחזור כשיהיה ברור הרבה יותר מה קורה עם הצוק הפיסקלי".