2012 שנת האג"ח: המדדים הניבו תשואה דומה למעו"ף

התשואות המרשימות שנרשמו במדדים בשנה החולפת הן הגבוהות ביותר בשלוש השנים האחרונות

שבוע המסחר החולף הסתיים במגמה חיובית, המשקפת את המגמה שנרשמה בשנה החולפת. שנת 2012 תיחשב ללא ספק לשנת האג"ח. התשואות המרשימות שנרשמו במדדים בשנה החולפת הן הגבוהות ביותר בשלוש השנים האחרונות.

במדדים הקונצרניים, מדד תל בונד 20 ומדד תל בונד 40 הניבו השנה תשואה חיובית של 7.9% ושל 8.93% בהתאמה. במדדים הממשלתיים, גליל כללי ושחר כללי הניבו השנה תשואה חיובית של 9.06% ושל 7.48% בהתאמה.

מדד אג"ח כללי סיכם את השנה עם תשואה של 8.57%, בשער של 293.9 נקודות. מדד זה נחשב למדד בנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו את התשואות של הרכיב הסולידי בתיק ההשקעות.

לשם השוואה, מדד ת"א 25 מסכם את השנה החולפת עם תשואה של כ-9%, הזהה למדד הממשלתי גליל כללי.

אצל רוב המשקיעים רכיב האג"ח בתיק ההשקעות נע סביב 80%-90% משווי התיק. הפיזור שמקנה מדד אג"ח מאפשר לו להוות את הרכיב האג"חי במלואו. התנודתיות במדד אג"ח כללי הרבה יותר מתונה מזו שמאפיינת את מדד המעו"ף, ואפשר "לישון בשקט" עם השקעה במדד זה. אם ניקח בחשבון גם את התשואה המרשימה לאורך השנים, לא מן הנמנע שכל משקיע יחזיק במדד אג"ח כללי.

מס רווחי ההון פגע בתשואות

מראשית השנה ועד למחציתה נראה היה שהולכים לאבדון מבחינת המצב הכלל-עולמי. גוש היורו נראה על סף פירוק, והרבה מדינות נדרשו לחילוץ.

נחישות ראשי המדינות בגוש האירו, בשילוב עם זו של נגיד הבנק המרכזי מריו דרגי, הצליחה לייצב את הכלכלה ולמנוע פירוק.

בארה"ב הכלכלה לא מצליחה להתאושש, וללא ההקלות המוניטריות, המשק היה נכנס למיתון עמוק. פתרון לצוק הפיסקאלי יינתן ככל הנראה עד מחר, ואם לא - יימצא פתרון זמני כדי למנוע כניסה של חבילת העלאות מסים וקיצוצים ממשלתיים בהיקף של 600 מיליארד דולר.

אצלנו המצב מעט טוב יותר, ואנו צפויים לסכם את השנה עם צמיחה חיובית של כ-3.3%. את השנה התחלנו בריבית של 2.75%, אך כדי לעודד את המשק, הוריד הנגיד פישר את הריבית שלוש פעמים ב-0.25%, עד ל-2%. השבוע ירדה הריבית בעוד 0.25%, לרמה של 1.75%, אך מדובר כבר בריבית לחודש ינואר 2013.

מבחינת רמת המחירים, יעד בנק ישראל היה בין 1%-3%, ובפועל אנו קרובים לרף התחתון, והאינפלציה תעמוד על כ-1.5%.

התשואות המרשימות השנה בתחום הסולידי היו יכולות להיות הרבה יותר "מתוקות" לולא עליית המס על רווחי הון ב-5% בראשית השנה.

מחזורי המסחר במדדים הממשלתיים עלו השנה ב-10%, והסתכמו ב-2.5 מיליארד שקל ליום. במדדים הקונצרניים היקף הפעילות ירד בכ-20%, והסתכם ב-300 מיליון שקל ליום.

בימים האחרונים הודיעה מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון, כי בכוונתה להמליץ ליו"ר הבורסה להאריך את שעות המסחר בשעה אחת, ל-17:30, בטענה שהדבר יגדיל את מחזורי המסחר.

עוד עניין המצביע על "היובש" בבורסה הוא תחום ההנפקות החדשות לציבור. על פי חברת הדירוג מעלות, ב-2012 חלה ירידה של 16% בגיוס הון באמצעות אג"ח, והוא הסתכם ב-32 מיליארד שקל בלבד. זאת לאחר שרוב השנה המשקיעים היו מפוחדים, והשקיעו את כספם בפיקדונות המכונים "בונקר".

בחודשיים האחרונות ראינו בקרנות הכספיות פדיונות של 3 מיליארד שקל. רמת הפחד ירדה מעט, ורמת הסיכון עולה. ככל הנראה המגמה הזו תימשך בשנה הקרובה, בשל הריבית הנמוכה והציפייה להורדת ריבית נוספת.

חיזוק לירידה ברמת הפחד ניתן לקבל מכיוון הדולר, הנחשב ל"חוף מבטחים", אשר נחלש לרמה של 3.73 שקלים לדולר.

אני סבור ש-2013 תתחיל ביציבות, ובמהלכה נראה התאוששות כלכלית. תשואות האג"ח יהיו ככל הנראה חיוביות, אך לא כמו בשנה החולפת, בשל סביבת ריביות נמוכה.

הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת ענין אישי בנושא הכתבה, לנוכח השקעתה בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים הנזכרים בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

Shimron.Rozentzvaig @xnes.co.il