פורום תאגידי המים לבג"ץ: לעצור את עליית מחירי המים

טוען כי העלאת התעריפים ע"י רשות המים נועדה להעשיר את קופתה של מקורות

בין גל ההתייקרויות שנכנסו לתוקפן היום (ג'), צפוי עדכון במחירי המים בשיעור של 2.8% לצרכנים הביתיים ושל 17.5% לצרכני התעשייה. התייקרות זו עוררה את זעמם של גופים רבים שהפנו אצבע מאשימה האחד נגד השני, כשאחת הטענות שהועלו היא ריבוי תאגידי המים (כ-54), שעלות קיומם מורגשת בחשבונות המים של כולנו.

פורום תאגידי המים מסית את האש נגדו ומפנה את האצבע המאשימה לרשות המים ולמקורות, ואף הגיש היום פנייה לבג"ץ בדרישה לבלום את עליית מחירי המים שנקבעה להיום.

בפנייתו ציין משה אשכנזי, מנכ"ל פורום תאגידי המים, כי "העלאת התעריפים נועדה להעשיר את קופתה של חברת מקורות".

עוד הוא טוען כי "חובת הרגולטור היא להקפיא כל העלאת התעריפים עד לבדיקה לעומק ולגיבוש רפורמה אמיתית במשק המים, אך הוא בוחר בדרך הקלה ומשמש כחותמת גומי של מקורות".

בעתירה שהוגשה הבוקר כנגד רשות המים והביוב, מועצת רשות המים והביוב וחברת מקורות, ביקשו התאגידים מבג"ץ להוציא צו על-תנאי שיורה על הקפאת כניסתם לתוקף של התעריפים החדשים, תחת הנימוקים הבאים: ראשית, צוין כי רשות המים קבעה את העלייה האמורה בחופזה, מבלי לבצע בדיקה מעמיקה בדבר עלות המים מול מקורות.

עוד נטען כי התעריפים החדשים טרם אושרו על-ידי הגוף המוסמך לקביעת אותם הכללים - מועצת הרשות הממשלתית למים וביוב עצמה.

במסגרת העתירה שואל פורום תאגידי המים מדוע מסרבת רשות המים לחשוף את פרוטוקול החלטת מועצת הרשות ביחס לכללי תעריפי המים הסבוכים והרפורמות המהותיות העומדות בבסיסן, לצד הדרישה לקבל פירוט לשיקולים שהובילו להחלטה לייקר את תעריפי המים.

הטענות החמורות מול מקורות הוזכרו גם בהקשר לכך שלטענת הפורום, רשות המים בחרה לייקר את התעריפים תוך "ריצוי צרכיה של מקורות", אותה הגדיר גם כ"דיקטטורת המים".

מרשות המים נמסר בתגובה: "פורום מנכ"לי תאגידי המים כנראה חושש מיישום תוכניות רשות המים לצמצם את מספר התאגידים מ-53 לכ-13/15 תאגידים אזוריים, ומנסה להפנות את הביקורת למקורות אחרים.

"עדכון תעריפי המים והביוב אושר כחוק על-ידי מועצת רשות המים, זאת לאחר שיצאה לשימוע ציבורי בנושא ושמעה את מיכלול הטענות של הצדדים, ובכלל זה גם טענות תאגידי המים.

"החלק הארי של התעריף (כ-48%) מיועד לכיסוי עלויות התאגידים. השאר: עלויות מקורות (כ-21%), רכיב הטיפול בשפכים (16%), רכישת מים מותפלים (11%) וסבסודים (4%).

"לפי נתוני רשות המים, כ-50% מהעלייה הנוכחית בתעריף הביתי נובעים מהגידול בעלויות התאגידים. הקטנת מספר התאגידים המתוכננת על-ידי רשות המים מ-53 תאגידים לכ-13 עד 15 תאגידים אזוריים, יחסוך למשק ולצרכן הביתי כ-150 מיליון שקל בשנה, יוביל להורדת התעריף לצרכן ויאפשר מניעת העלאת מחירים נוספת ואולי אף הקטנת התעריף הנוכחי".