מבחן דרכים: הונדה CR-V - פחות רכב שטח, יותר פנאי

הונדה CR-V החדש הוא מעודן יותר, נעים יותר לשימוש ועוד קצת פחות קרוסאובר, דבר שהוא ממילא מעולם לא התיימר להיות

אנשי צוות הפיתוח של ההונדה CR-V החדשה גאים מאוד במורשת: ה-CR-V, הם אומרים, הוא הדגם שהמציא את קטגוריית הג'יפונים; הוא - ואחיו החצי תאום ה-HRV-, היו לגרסתם החלוצים שבעקבותיהם הגיע שטף עצום של דגמים שכבש כל חלקת מדרכה גבוהה מהקניונים של לונג איילנד דרך השווקים של בייג'ין ועד כיכר המדינה. הדברים הללו מן הסתם גורמים צרבת חמורה לחברים מטויוטה, שטוענים לראשוניות עם ה-4RAV שהגיח לרחובות טוקיו כמה חודשים לפני ההונדה. וזה עוד לפני שהזכרנו את האמריקאים. לא, עונים בהונדה, לא לזאת התכוונו אלא לקטגוריה היותר רכה - רכבי פנאי, אלה שאין להם שום יומרה לשטח.

בשלב הזה אתם בוודאי שואלים למה אנחנו מעלים את הדיון ההיסטורי הדי זניח הזה, והתשובה היא הדור החדש, הרביעי במספר, של ה-CR-V שעולה בימים אלה על כבישינו עם קונספט דומה. למה רק דומה? כי במבט לאחור ולאורך השנים 'נשרו' מהג'יפונים עוד ועוד פיצ'רים שהיו שייכים לעולם השטח והם הפכו ליותר ויותר רכבי פנאי; הקהל אוהב לשבת גבוה, אוהב את הפוזה של ג'יפ אבל לא באמת צריך שיהיה לה כיסוי. לעומת זאת, הוא כן רוצה אקסטרה בהשוואה לסדאן, כמו למשל האפשרות להכניס שני זוגות אופניים לתוך המכונית, שאותה מציעה ההונדה עם מושבים אחוריים מקופלים. וזה, על קצה המזלג, תמצית ה-CR-V החדש בהשוואה לקודמו: מעודן יותר, רך יותר, נעים יותר לשימוש ועוד קצת פחות קרוסאובר, דבר שהוא ממילא מעולם לא התיימר להיות.

קצת יותר מחמישה מיליון רכבי CR-V עלו על הכבישים ב-17 השנים האחרונות. דגם מצליח מציב בעיה לא פשוטה לצוות הפיתוח של המחליף, שנדרש לעשות את השינויים והעדכונים מבלי להבריח את קהל הקונים הנאמן. על הרקע הזה, לא מפתיע לגלות שה-CR-V החדש דומה מאוד חיצונית לזה היוצא. מילת המפתח כאן היא סולידיות ולא ניסיון לסובב ראשים ברחוב. גם מבפנים אין הפתעות גדולות אלא רק שורה של עדכונים; כך, למשל, גדל מרחב הרגליים במושב האחורי וגם הדש בורד ולוח המחוונים עברו מתיחת פנים. אחד השינויים שאינם נראים בעין אך שווים אזכור הוא שיפור משמעותי בבידוד לרעשים. תא נוסעים חרישי, לפחות לעניות דעתי, הוא אחד הלוקסוסים הפחות מוערכים בתעשייה.

ויש גם אנקדוטה: אולי בגלל שהCR-V- מוגדר כרכב פנאי עשו הונדה מעשה וציידו את תא הנוסעים במאפרה (!). אני יודע שזה לא נשמע כמו דרמה אבל בעידן שבו מאפרות הופכות לפריט נדיר בתא הנוסעים זה שווה אזכור. במחשבה שניה, אולי המאפרה שייכת לסעיף איכות הסביבה ולא הפנאי. להונדה הפתרונים.

מנוע משומן היטב

ואם עד עכשיו לא היו הפתעות גדולות, אז גם הצצה מתחת למכסה המנוע לא חושפת כזאת; מנוע ה-2.0 ליטרים המוכר של הונדה עבר שדרוג ועדכון ומייצר עכשיו 155 כ"ס. במקביל הצליחו המהנדסים להפחית את הפליטה ל-173 גרם לקילומטר.

על האוטוסטרדה מדרום למינכן, השילוב של המנוע והגיר מרגיש מצוין. ההונדה מאיצה בקלות יחסית לאזור ה-180 קמ"ש, ששה לעלות לטורים גבוהים והכל בשקט מופתי ובצורה חלקה, עדינה ומרשימה. מנוע משומן היטב, תרתי משמע. גם בכל הנוגע לסעיפי הנוחות אי אפשר לבוא בטענות: ההונדה מגהצת בלי שום מאמץ את האוטוסטרדה כמו גם כבישים כפריים קטנים ויחסית (לגרמניה כמובן) משובשים.

יש קרוסאוברים - וברשותכם בלי שמות - שמשום מה עדיין נותנים בתנאים מסוימים קצת תחושה "טרקטורית". זה מן הסתם קשור למבנה האווירודינמי המאתגר, למנועים קצת פחות מהוקצעים ואולי גם למכלולי שטח שבכל זאת שרדו את השנים. ההונדה היא ההפך הגמור של זה - הנסיעה בה דומה להפליא לנסיעה במשפחתית גדולה ואיכותית, וזוהי בהחלט מחמאה גדולה. אבל זה לא כל הסיפור. התחושה העיקרית מאחורי ההגה היא סולידית וכבדת ראש. זה בסדר גמור כמובן - נדמה לי שזה מה שמי שקונה הונדה מחפש - אבל אני די משוכנע שקורטוב של שובבות היה יכול רק להוסיף. אציין בסוגריים שנהגנו גם בדגם הידני ובו המצב בהחלט טוב יותר בהקשר הזה.

מזה שנים רבות הונדה עושה מאמצים לא מבוטלים כדי להפוך את מכוניותיה לידידותיות יותר לסביבה בכל הנוגע לפליטה וצריכת דלק. ב-CR-V החדשה זה מתבטא לא רק בהפחתת הזיהום אלא גם בכפתור ירוק בדש בורד שמעביר את המכונית למצב נסיעה "אקו". לחיצה עליו משנה שורה של פרמטרים - ממפת ההצתה, דרך מצב המצערת ועד עוצמת המזגן - ואמורה להפחית פליטה וצריכת דלק. כל זה מגיע אגב עם לוח מחוונים שמסביר איפה אתה עומד נקודתית בסולם מחבקי העצים - אם הוא מאיר בירוק כנראה שמגיע לך עוד עלה לארוחת ערב, אם הוא מאיר בלבן כנראה שתישלח לחינוך מחדש בנטיעה של יערות.

אמרנו בהתחלה שהCR-V- נהיה קצת פחות קרוסאובר לטובת קצת יותר רכב פנאי. מבלי להיכנס לפרטים טכניים מייגעים, זה מתבטא בשינויים במערכת ההנעה לארבעת הגלגלים, בכיול מתלים רך יותר, בשינוי מינורי בגובה המכונית ועוד. נציגי צוות הפיתוח שהגיעו להשקה הסבירו שמטרת השינויים היו להפחית את משקל המכונית ולשפר את האווירודינמיות לטובת אותה ידידותיות לסביבה והפחתת צריכת הדלק. זה טוב לאיכות הסביבה וגם לא מזיק למכירות בתקופת מיתון. על הרקע הזה לא נשאר לנו אלא לסיים עם המספרים של ה-CR-V שמגיע לאולמות התצוגה בישראל ממש בימים אלה. המחיר לדגם האוטומטי ינוע סביב 195 אלף שקל, ממש כמו בדגם הנוכחי. ההפתעה היא דגם ידני, 2X4 , במחיר נמוך יותר - 170 אלף שקל.

הכותב היה אורח הונדה בגרמניה

הונדה
 הונדה

חלק מהמתחרות

טויוטה RAV4 2013

בעוד זמן לא רב תנחת כאן הטויוטה RAV4 החדשה, שצמחה בממדיה והיא נמתחת לאורך 4.57 מ'. תא הנוסעים עוצב מחדש וכולל עזרי בטיחות חדשים. מתחת למרכב מסתתרת מערכת הנעה כפולה מדור חדש. המנוע העיקרי בארץ יהיה 2 ליטר בנזין עם 150 כ"ס

פורד KUGA 2013

במחצית הראשונה של השנה ינחת כאן הפורד KUGA החדש, רכב גדול ומרווח עם מערכת הנעה כפולה עם גיבוי של עזרים אלקטרוניים. המנועים באירופה כוללים 1.6 ליטר טורבו בנזין בהספקים של 150 ו-182 כ"ס וטורבו-דיזל 2 ליטר בהספק 140 או 163 כ"ס

ניסן קאשקאי 2013

הדורות הבאים של ניסן קאשקאי והכביש שטח הקומפקטי X-TRAIL יוצגו לקראת סוף 2013. עיצובם יהיה דרמטי יותר ויתבסס על רכב התצוגה HI-CROSS (בתמונה). באגף המנועים יוצעו מנועי טורבו-בנזין ודיזל חדשים