ככלות הכול והתמונה: מה גורם לגלריות לעבור לאינטרנט?

גלריה בינט הוותיקה עוברת למכירה ישירה באינטרנט ובתצוגה אישית ■ גלריות נוספות מחפשות מודלים עסקיים נכונים להיום ■ גבי בינט: "זה לא המשבר, זו רוח הזמן"

גלריה בינט הוותיקה, שחגגה השנה 50 שנה, סגרה ב-1 בינואר את פעילותה לקהל הרחב, והודיעה כי תפעל מול לקוחות בתיאום אישי בלבד. לדברי גבי בינט, מבעלי הגלריה ומנהלה בפועל בעשור האחרון, הגלריה עוברת לפורמט עסקי חדש, המתאים יותר לרוח הזמן. "החלל נמצא בבעלותנו ונמשיך להציג בו את אוסף הגלריה, אולם נפסיק לעשות תערוכות ונייצג רק כמה אמנים כדילרים", אומר בינט.

- השינוי הוא תוצאה של המשבר הכלכלי?

"דווקא לא. זה קשור לתהליכים בשוק וגם למה שמתאים לי אישית יותר", מסביר בינט בכנות. "בשונה אולי מהרבה אנשים בתחום, אני מתייחס לזה יותר כביזנס ולא מהצד הרגשי. למרות שאני חי את האמנות מילדותי וגדלתי עם הגלריה. אבל באופיי אני איש עסקים ויותר מתאים לי להתעסק עם קליינטים ולא לנהל אמנים. החלטתי שאני רוצה להתמקד בערוצי מכירה עכשוויים יותר".

בינט מספק שלוש דוגמאות של ערוצים אלה, שבהם מתמחה הגלריה כבר זמן מה: חנות eBay שמתמקדת במכירת הדפסים מקוריים, חתומים וממוספרים על-ידי האמן, של אמנים חיים ומתים (בניגוד לרפרודוקציות, החתומות בדפוס). "החנות הזו מיועדת ב-90% לחו"ל, שם יש הערכה גדולה יותר להדפס חתום. התחלנו עם זה מזמן אבל השנה, אחרי שלוש שנים שהעסק היה קצת רדום התחלתי להעיר אותו מחדש והופתעתי לטובה.

"ערוץ שני הוא מכירות פומביות באינטרנט באתר live auctioneers - שם מכרנו גם עבודות מקוריות. בעבר ניהלנו שם 30 מכירות פומביות בחמש שנים (2004-2008), והשנה החלטתי לחזור לכך וקיימתי שתי מכירות באוגוסט ובנובמבר - הבאה תהיה בעוד כחודש".

- והפדיון?

"עשרות אלפי דולרים, שזה הרבה ביחס לעבודות שהצגתי ולעלות התפעול שהשקעתי שם".

- מה ההבדל בין זה לבין מכירה דרך בית מכירות רגיל?

"כאן אני מנהל את המכירות שלי בעצמי, אני משלם עמלה מופחתת ביחס לעמלות בתי מכירות מסורתיים - 15% עמלה, שמכסים את עלויות התפעול ומתוכם 3% לאתר המארח. המחירים בחלק מהפריטים נמוכים בעשרות אחוזים מהמחיר של פריטים התלויים על הקיר. במכירה פומבית יש הזדמנויות שאינן נמצאות בריטייל רגיל. אני יכול להציג שם עבודות עכשוויות של ליליאן קלאפיש במחיר התחלתי אטרקטיבי ולהצליח למכור יותר".

- אתה יודע לפלח את הנתונים, מה אחוז הקונים מהארץ ומחו"ל?

"קשה לפלח כיוון שעשינו בינתיים רק שתי מכירות, אבל לדעתי עלינו לכ-25% מכירות מישראל. אני מוכר הדפסים גם באתר החדש שנפתח ב-ynet, ואת אלה איני מציג באתר המכירה שלי. כיוון שיש לנו אוסף יחסית די גדול אני יכול להציע הרבה פריטים בלי לחזור על עצמי".

עובר להיות ארט-דילר

"מבחינה כלכלית אני חושב שאין היום הרבה מאוד ציירים שכדאי לעבוד איתם בניהול שוטף, כגלריה פעילה. אני מדבר על ציור כיוון שזו ההתמחות שלנו ושל חלק גדול מהגלריות הקלאסיות. אפשר לראות גם מה שנמכר במכירות פומביות ובשוק 75%-80% זה ציור. אני חושב שהגלריה הייתה טובה, וייצגה אמנים טובים מאוד, למרות שאני לא אובייקטיבי. הצלחנו לאורך השנים למכור את היצירות ולשמור על ערכן ואף להעלות את המחירים, שזו אחת המטרות.

"השנה הייתה שנת ה-50 לגלריה ועשינו בשנה זו 12 תערוכות כך שלמרבית האמנים שייצגנו הייתה חשיפה לאחרונה. ב-2011, עבדנו יותר עם אמנים צעירים וחדשים יותר ובתחום זה קשה יותר להגיע למחירים גבוהים. אני לא יודע ממה גלריות של אמנות עכשווית חיות - חלק גדול מהזמן הן מציגות מיצבים ועבודות שאני לא מבין מי קונה ואיך מוכרים.

- איך נוצר האוסף?

"עם רוב הציירים הטובים שייצגנו עבדנו בדרך של קניית העבודות - לא בקונסיגנציה (תשלום לאמן לאחר המכירה, ח.פ.ר). יש לנו עבודות מקור והדפסים חתומים שנאספו לאורך שנים רבות. אני נמצא במצב שכשאני עובר להיות ארט-דילר אני יכול להחליט מה רמת המחיר הנוחה לי, בלי ההוצאות העצומות של פעילות הגלריה - ארגון התערוכות, העובדים, הדפסות, מסגור.

"זה לא שלא עמדנו בזה. הרווחנו כסף כל השנים. אבל אני רואה את סעיף ההוצאות ואת סעיף ההכנסות ואני רואה שעיקר ההכנסות מגיע מפגישות אישיות שנקבעו איתי ומערוצי המכירה האינטרנטיים. לא מהמבקרים המזדמנים לתערוכה.

"אני מגלה יותר ויותר את כוחו של המדיום הדיגיטלי. ממש עכשיו לקוח קנה ממני שתי עבודות יקרות וטובות על סמך צילומיהן באינטרנט בלבד. יש לי היום כלים לעקוב אחר הטראפיק, אני מפרסם בגוגל ומקדם את הביזנס ברשתות חברתיות".

"אני חושב שיש כאן גם פתח להרחבת מעגל הלקוחות שלי בחו"ל. היום המיקום הפיזי ברחוב הרבה פחות משמעותי. הייתי יכול לשבת בהוואי ולנהל את אותו עסק. זה טוב לי וזה טוב גם ללקוחות, כי המחירים קצת יותר נמוכים ותחרותיים לאותן איכויות".

המעבר של בינט למכירה באינטרנט מצביע על מגמה שהחלה לתפוס נפח בזמן האחרון, עם פתיחת מספר אתרים למכירת אמנות, ברמות איכות שונות. גלריות ואמנים עצמאיים מחפשים אפיקים מסחריים חדשים. התנודתיות בשוק ניכרת גם בסגירתן של מספר גלריות. בשנה האחרונה נסגרה גלריה 39 בתל-אביב, גלריה דן מסיימת בימים אלה את פעילותה בתחום האמנות העכשווית, עם תערוכתו של יאיר ברק המוצגת כעת בגלריה ברחוב אבולעפיה.

אתר הגלריה: binethgallery.com