הרבה לפני הבריף: 10 עצות למנהלים וליועצי תקשורת לשנה הקרובה

אחד היתרונות העיקריים של סביבת מדיה הפעילה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, היא ההבנה של מנהלים בכירים שכדאי שיתמצאו במדיה ככל האפשר, על כל סוגיה ■ ההבנה הזו מייצרת הזדמנות בלתי רגילה ליועצי תקשורת מיומנים

אחד היתרונות העיקריים של סביבת מדיה הפעילה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, היא ההבנה של מנכ"לים ושל מנהלים בכירים שכדאי שיתמצאו במדיה ככל האפשר, על כל סוגיה.

ההבנה הזו מייצרת הזדמנות בלתי רגילה ליועצי תקשורת מיומנים, שמבינים היטב לא רק את המדיה המסורתית אלא גם את זו הדיגיטלית, ושיכולים לספק מענה אינטליגנטי, אסטרטגי ומהיר ללקוחות שלהם.

ממאמר שפורסם באחרונה מעבר לים עולה כי קריירה כמומחה ביחסי ציבור דורגה במקום החמישי מבין 8 הקריירות הנחשקות לשנת 2013, שאליהן כדאי לשים לב. המאמר מצטט מחקר של משרד העבודה האמריקאי, לפיו תעסוקתם של מומחים ביחסי ציבור צפויה לגדול בכ-23% עד שנת 2020, עם יותר מ-58 אלף משרות חדשות שייפתחו בארה"ב.

חלקו של יועץ התקשורת בארגונים הלך ותפס נתח משמעותי יותר, עוד הרבה לפני קבלת הבריף על שירות חדש, מהלך שיווקי ראשון מסוגו, פיטורי עובדים, העלאות מחירים והחלטות עסקיות אחריות.

הנה 10 דברים שכדאי למנהלים בכירים וליועצי התקשורת שלהם לקחת בחשבון השנה:

1. יועץ התקשורת צריך להיות מעורב כמעט בכל החלטה עסקית שהארגון מתכוון לקבל, כבר בשלבי החשיבה הראשונים. זה מאפשר ניהול סיכונים טוב יותר, ובחלק מהמקרים התובנות של יועץ תקשורת יכולות לשנות את ההחלטה העסקית, כך שתתקבל טוב יותר בקרב הציבור הרחב.

2. בחלק גדול מהארגונים, משבר תקשורתי מתחיל בשיחה של לקוח עם שירות לקוחות. נציגי שירות לקוחות צריכים לעלות מדרגה, להיות מתוגמלים היטב ולהיות מאומנים להתמודד עם לקוחות שעשויים להקליט אותם או סתם להדליף את תוכן השיחה. בעולם שבו תפיסת המותג נקבעת יותר מתמיד על-ידי שיח הצרכנים, שירות לקוחות הופך לחלק בלתי נפרד מהחשיבה השיווקית של החברה, וחוויה מצטברת של שירות חיובי יכולה לחזק מותג יותר מעשרות מהלכי פרסום.

3. המדיה הדיגיטלית הפכה להיות ספק תוכן מרכזי של התקשורת המסורתית: ברחבי העולם יושבים עיתונאים ועוקבים אחרי הרשת - הם מוצאים שם חדשות מעניינות, משברים בהתהוות, טרנדים, מרואיינים שתיכף יפרצו לתודעה, ומה לא. כדאי לשלוט בנראות המותג במרחבים האלה.

4. הניטור של הרשת צריך להיות מתמיד, ולשם כך כדאי להסתייע במערכות שלא רק מנטרות את המרחב הדיגיטלי על-פי מילות חיפוש, אלא גם מסוגלות לעשות ניתוח אינטליגנטי של המידע המצטבר. החוכמה הגדולה של השנה הקרובה תהיה בלהפסיק לחפש את המטבע מתחת לפנס, להתחיל להסתכל על התמונה הרחבה ולזהות את המגמות הצרכניות והחברתיות שישפיעו על המותג.

5. כשמנהל יוצא לקרב משפטי או מסחרי, או בוודאי לקרב עם עובדים, כדאי שייקח בחשבון שהוא עלול גם להפסיד. הדרך הכי טובה להיערך לכך היא לבקש מיועץ התקשורת לעשות סימולציה של התרחישים הגרועים ביותר, ואז לבחון שוב את ההחלטה המתגבשת.

6. אל תפחדו להודות בטעות. קחו אחריות ברגע שזה קורה ופעלו בשקיפות. זה מחסל משבר תקשורתי הרבה יותר מהר ומונע החרפה שלו ופולו-אפ על-ידי כלי תקשורת נוספים.

7. הגיבו מהר. התמהמהות במתן מענה מיידי לפניית לקוחות/ עיתונאים/ בלוגרים עלולה לייצר כדור שלג, אשר יקשה עליכם להתמודד בזירה תקשורתית תובענית וחסרת סובלנות הרבה יותר מבעבר.

8. דלת שנסגרת היא דלת שנפתחת. התקשורת העולמית אמנם מדשדשת, אך זו תקופת מעבר עד שהיא תמצא מודל עסקי בן-קיימא. הבמות התקשורתיות יישארו תמיד. בינתיים עולם יחסי הציבור צריך לבצע התאמות יחד עם לקוחותיו לשינויים בעולם המדיה, לזהות את ההזדמנויות ולא להסתפק ב-2013 בפתרונות של 2010.

9. שם המשחק הוא ערך מוסף לצרכנים ולקהלי היעד האחרים. זה נכון בפיתוח מוצר, שירות ומיתוג, וכל מהלך שיווקי ותקשורתי חייב להבחן תחת עיקרון זה.

10. נגמר עידן שליחת ההודעות לעיתונות בתפוצה רחבה לאינספור עיתונאים ועורכים. ההודעות מוחלפות ברעיונות קריאטיביים עסקיים, שגם מייצרים תקשורת מקורית.

* הכותב הוא מייסד ובעלים של חברת יחסי הציבור שלום תל-אביב.