"שיטת 'הכול כלול' במלונות באילת מחסלת לנו את הפרנסה"

כך טוענים מסעדנים אילתיים שהתאגדו בעמותה לקידום מסעדות ובתי-קפה בעיר

"שיטת 'הכול כלול' בבתי-המלון באילת מחסלת לנו את הפרנסה" - כך אמרו הערב (ד') ל"גלובס" מסעדנים אילתיים, הנערכים בימים אלה להחריף את מאבקם בשיטה.

48 המסעדנים, שהתאגדו לצורך המאבק בעמותה לקידום המסעדות, בתי-הקפה והברים באילת, טוענים כי שיטת "הכול כלול", שהועתקה מהקלאבים של טורקיה, הולכת וצוברת תאוצה.

"בתי-המלון מגדילים את חדרי האוכל שלהם ויוצרים מצב של 'סגירת' האורחים במלון, מה שגורם נזק בלתי הפיך לעסקי האוכל בעיר", אומר מסעדן בעילום-שם.

מסעדן אחר, עדי בן-יקיר, שלא חושש לדבר בשמו, אומר כי "ב-4-5 השנים האחרונות אני רואה מגמה שגם התיירים הישראלים, ולא רק התיירים הזרים, נעלמים מהמסעדות באילת".

עוד לדברי בן-יקיר, הבעלים של המסעדות "ג'ינג'ר" (בת 7 שנים) ו"פאגו פאגו" (בת 27 שנה) באילת, בתי-המלון מציעים בשנים האחרונות יותר "הכול כלול" או חצי פנסיון ופוגעים קשה במסעדות - ו"בעירייה שותקים".

בהקשר זה טוענת אהובה זייד, מנכ"לית העמותה לקידום המסעדות באילת, כי "כל הניסיונות שלנו למנוע את רוע הגזירה ולשנות את המצב עלו בתוהו, כיוון שלמלונאים יש יותר כוח השפעה משלנו. אנחנו מוצר נלווה למלונות, שהם אלה שמשקיעים את המשאבים בענף התיירות בעיר. זה תמיד היה ככה ותמיד יהיה ככה, ומכאן החולשה שלנו מולם".

בן-יקיר מוסיף: "המלונאים הם פקטור רציני בעיר המעסיקים עובדים רבים, ועל כך הם ראויים לשבח, אבל זו הסיבה שקשה להיאבק בהם".

מניתוח כלכלי שערך באוגוסט 2012 מכון גיאוקרטוגרפיה אודות המסחר באילת עולה כי כרבע מחדרי המלון בעיר פועלים על בסיס אירוח "הכול כלול" או על בסיס חצי פנסיון בלבד. "התפתחות זו היא מחד גיסא תוצאה של הביקושים למחירים מוזלים מצד התיירים הישראלים והזרים, ומאידך גיסא תוצאת התחרות בין בתי-המלון", נכתב.

על-פי המחקר, מבין 52 בתי-המלון בעיר, 9 הם מלונות שיש בהם אירוח על בסיס "הכול כלול", ו-5 נוספים הם בתי-מלון על בסיס חצי פנסיון.

בחלוקת חדרי המלון המגמה היא דומה: 17% מחדרי המלון בעיר הם על בסיס "הכול כלול", 9% הם על בסיס חצי פנסיון בלבד, ו-74% הם חדרים בהם ניתן לבחור בין סוגי אירוח שונים.

שבי (שבתאי) שי, מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, אמר הערב ל"גלובס" כי מצד אחד הוא מבין את מצוקתם של המסעדים, אך מצד שני זכותם של בתי-המלון לפעול על-פי רציונל כלכלי שנראה להם נכון.

לדבריו, "בית-מלון מתנהל לפי השיקולים העסקיים שלו. אם הוא מחליט למכור 'הכול כלול', אז הוא מוכר 'הכול כלול'. אני לא חושב שמסעדנים יכולים ללמד מלונאים איך לנהל את העסק שלהם".

שבתאי מסביר כי פורמט "הכול כלול" נולד בעיר מתוך דרישה של התיירים. "למעלה מ-60% מתנועת התיירים לאילת היא מאורגנת/קבוצתית שרוצה להיות ביחד במלון, ולכן דורשת ולעיתים אף מתנה את בואה בחצי פנסיון או ב'הכול כלול'. למלונות בהרבה מקרים אין ברירה אלא לפעול כך - אחרת הם יפסידו לקוחות למלונות אחרים שכן פועלים בשיטה".

עוד לדבריו, "אני לא מתכחש לכך שיש בזה בעייתיות, אך מצד שני המגמה היום, הן העולמית והן המקומית, היא לחפש 'הכול כלול' וחצי פנסיון. ועדיין, נכון להיום, מתוך 50 המלונות הפועלים בעיר, פחות מ-10 משווקים חדרים בשיטת 'הכול כלול'".